Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinema Tanıtım ve Reklam İlişkisi Bağlamında Türk Sinema Endüstrisinde Sosyal Medya Kullanımı

Yıl 2021, , 217 - 238, 30.06.2021
https://doi.org/10.31123/akil.886926

Öz

Sosyal medyanın çeşitlenmesi, etki alanını genişletmesi, kullanıcı sayısını her geçen gün arttırması, onu reklam ve pazarlama stratejilerinde tercih edilen ilk mecralardan biri haline getirmiştir. Medya ile çok yoğun ilişkiler içinde olan ve birbirlerini besleyen mecralar olarak sinema da bu süreçten etkilenmiştir. Hedef kitlenin aktif olarak kullandığı, sosyal medya ağlarında açılan hesaplar yardımıyla sinema şirketleri ve filmler, seyirci ile etkileşimli bir iletişim sürecine girmektedir. Sosyal medyanın tercih edilmesinin en büyük sebeplerinden biri reklam aşamasındaki kısıtlı bütçe sorununa işlevsel bir çözüm getirmesidir. Bununla birlikte hızlı geri dönüş alabilme imkânı, iletilerin farklı içeriklere dönüşerek hızlıca paylaşılması sosyal medyayı daha cazip kılmaktadır. Covid-19 pandemisi, Ocak 2020 itibari ile tüm dünyayı etkisi altına almaya başladı. Birçok sektör gibi büyük bir krizin içine giren sinema endüstrisi bütün değerler zinciri süreçlerinde çalışmalarını durdurmak zorunda kaldı. Sinema çalışanları, film şirketleri, dağıtımcılar, salon sahipleri bu sıkıntılı süreçte çeşitli çözüm yolları aradı. Bu çalışmada da Türkiye’de bağımsız sinema filmlerinin dağıtımlarını gerçekleştiren Başka Sinema’nın Instagram hesabı, Covid-19 sürecinde sinema reklam ilişkisi bağlamında incelenmiştir. Instagram hesabından yasak kararlarının alındığı ilk tarih ile normalleşme sürecinin başladığı tarih aralığında yapılan paylaşımlar, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Adorno, T. (2009). Kültür Endüstrisi. (N. Ülner, M. Tüzel, & E. Gen, Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Alan, A. K., Kabadayı, E. T. & Erişke, T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü: Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Pazarlaması.
  • Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 17(66), 493-504.
  • Akar, D. (2018). Filmlerin Tanıtımında Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram Kullanımı: Ayla Filmi Örneği. Akdeniz Üni- versitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29, 95-109.
  • Akyol, M. & Kuruca, Y. (2015). Sinema Filmlerinin Tanıtımında Sosyal Medyanın Kullanımı. Akademik Yaklaşımlar Der- gisi, 6(1), 64-92.
  • Arslan, E. (2010). Sinemada Dağıtım: Tanıtım ve Promosyon Çalışmaları Çerçevesinde Dağıtım Sürecinin Türk Sineması Örneğinde İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ege Üniverstesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Aytekin, M. & Akar, D. (2018). Cinema and Social Media: Role of Media in Movie Publicities in Turkish Cinema Industry, (B. Önay Doğan, D. G. Ünlü, Ed. ) Handbook of Research on Examining Cultural Policies Through Digital Communica- tion (s. 1-30) içinde. USA: IGI Global
  • Aytekin, M. (2020). Sinema Reklam İlişkisi Bağlamında Radyo Reklamları. Ö. Kutlu (Der.). Reklamcılıktan Siyasal İletişime Disiplinler Arası Çalışmalar (s. 177-202) içinde. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aytekin, M., & Yazıcı, M. (2019). Sinema Perde Reklamlarının Seyirci Üzerindeki Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 5(8), 286-406.
  • Bellitaş, E. (2010). Bir Reklam Aracı Olarak Fragman: Türk ve Amerikan Filmlerinin Fragmanlarında Kullanılan Duy- gusal Çekiciliklerin ve Yaratıcı Yapım Uygulamalarının Karşılaştırılması. (Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. New York: The Free Press.
  • Bhattacharyya, M., & Dasgupta, D. (2014). Promotions and Marketing: A Study with Special Reference to Indian Hindi Film Industry Using Social Media Platform. International Journal of Technical Research and Applications, 10, 128-131.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler Ve Örnekler Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. (E. Kılıç, Çev.), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çerçi, F. (2009). Çocukların Reklamı Anlama ve Algılama Düzeyleri ile Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Mersin İlinde Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çomu, T. & Halaiqa, İ. (2015). Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlemesi, Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri (s. 26-87) içinde, Der: Mutlu Binark, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Erus Çetin, Z. (2007). Film Endüstrisi ve Dağıtım 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım Sektörü, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 4, 5-16.
  • Fidan, B. (2007). Reklam ve Karikatür. İstanbul: Yazın Matbaacılık.
  • Gundle, S. (2020). We Have Everything to Learn from the Americans: Film Promotion, Product Placement and Con- sumer Culture in Italy, 1945-1965. Historical Journal of Film,
  • Radio and Television, 40(1), 55–83. https://doi.org/10.108 0/01439685.2020.1715596.
  • Hayward, S. (2014). Sinemanın Temel Kavramları. (U. Kutay ve M. Çavuş, Çev.), İstanbul: Es Yayınları.
  • Holm, D. K. (2011). Bağımsız Sinema. (B. Baysal, Çev.), İstanbul: Kalkedon Yayıncılık.
  • Kerrigan, F. (2010). Film Marketing. Britain: Elsevier Kırcova, İ. & Enginkaya, E. (2015). Sosyal Medya Pazarlama. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Krippendorf, K. (1980). Content Analysis: An Introduction to its Methodology. New York: Sage Publication.
  • Kulak, Ö. (2016). Theodor Adorno: Kültür Endüstrisinin Kıskacında Kültür. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Küçük, M. (1999). Medya, İktidar ve İdeoloji. Ankara: Ark Yayınları.
  • Küçüksaraç, B. & Küçüksaraç, H. (2019). Marka İletişimi Bağlamında Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram Kullanımı: İçeriğin Kullanıcı Etkileşimi Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma, BAİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 699-717.
  • Onat, F. (2010). Bir Halkla İlişkiler Uygulama Alanı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 31, 103-122.
  • Pembecioğlu, N. (2018). Sinema ve Reklam Anlatılarına “Hareketlilik” Penceresinden Bakış. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Rogers, E. M. (1986). Communication Technology: The New Media in Society. New York: Free Publishing.
  • Solak, B. B. (2020). Markaların Dijital Dönüşümü ve Sosyal Medya Kullanımı: Twitter Özelinde Bir İnceleme. Dördüncü Kuvvet. 3 (1), 100-112.
  • Uludağ, İ. (2009). Sinema ve Reklam İlişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ünal, G. T. (2008). Sinemada Ürün Yerleştirme 2000-2007 Yılları Arasında ‘Academy of Motion Picture Arts and Sci- ences’ En İyi Film Ödülünü Almış Filmlerin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yavuz, Ö. (2004). Sinema Filmi Pazarlaması ve İletişim Stratejileri. (Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü̈, İstanbul.
  • Yeniçıktı, N. (2016). Halkla ilişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma.
  • Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 92-115.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları
  • SİSAY’dan Başka Sinema-BluTV İşbirliğine Tepki. (2020, 9 Nisan). https://altyazi.net/haberler/sisaydan-baska-sinema- blutv-isbirligine-tepki/ adresinden 27.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Bayçu, S. (2016). Film Pazarlamasında Başarılı Bir Halkla İlişkiler İçin Gündem Belirleme.
  • http://www.halklailiskiler.com.tr/Film_Pazarlamasinda_Basarili_Bir_Halkla_Iliskiler_Icin_Gundem_Belirleme..php adresinden 31.05.2021 tari- hinde erişilmiştir.
  • Box Office Türkiye: “Sinemada normalleşme süreci 6 aydan uzun sürebilir. boxofficeturkiye.com. (2020, 13 Nisan). htt- ps://boxofficeturkiye.com/haber/box-office-turkiye-sinemada-normallesme-sureci-6-aydan-uzun-surebilir--2568 adres- inden 13.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Cem Yılmaz. (2020, 20 Kasım). https://boxofficeturkiye.com/cem-yilmaz adresinden 20.10.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Yolcu, Ö. (2016). Sosyal Medya ve Sinema: Türk Filmlerinin Sosyal Medya Kullanımı. http://www.ozguyolcu.com/wp-con- tent/uploads/2016/04/sosyal_medya_ve_sinema.pdf https://boxofficeturkiye.com/cem-yilmaz adresinden 20.10.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Zeybek, B. (2020, 4 9). Ulaş Yiğit Ülker: “Netflix Çıktı Diye Sinemacılık veya Salonculuk Bitmedi”. http://sineblog.org/ ozel-soylesi-ulas-yigit-ulker-netflix-cikti-diye-sinemacilik-veya-salonculuk-bitmedi/ adresinden 27.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mesut Aytekin 0000-0003-0344-868X

Melis Yıldızviran 0000-0002-0961-4709

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Aytekin, M., & Yıldızviran, M. (2021). Sinema Tanıtım ve Reklam İlişkisi Bağlamında Türk Sinema Endüstrisinde Sosyal Medya Kullanımı. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(35), 217-238. https://doi.org/10.31123/akil.886926