Türk toplumsal yapısında, aile içi şiddet olgusu hemen her dönemde güncelliğini korumuştur. Bu bakımdan, ülkemizin en önemli sorunlarından biri olan aile içi şiddet olgusu, Türk sinemasına da yansımış ve Türk toplumsal yapısına dair derin izlere ışık tutmuştur. Dolayısıyla, Türk sinemasında aile içi şiddetin izlerini ararken, Türk toplumsal yapısında aile içi ilişkilere dair mesajların açığa çıkarılmasına da olanak sağlayabilmektedir. Bu çalışmada, 2000 sonrası popüler Türk sinemasında aile içi şiddetin ne şekilde sunulduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, ölçüt örnekleme yöntemiyle, “aile içi şiddet” olgusu ekseninde çalışma kapsamına alınacak film belirlenmiştir. Bu çerçevede, gerçek ile kurgu arasında aile içi şiddetin trajedik bir şekilde sunulduğu Müslüm (2018) filmi, Greimas’çı göstergebilimsel yaklaşımla analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda, Türk sinemasında yer alan aile içi şiddet olgusunun temelinde etkili olan başlıca unsurlar: sosyo-kültürel ve ekonomik nedenler, madde bağımlılığı ve ataerkil bir aile ideolojisinin olduğu görülmüştür. Bu durumda, Türk sinemasında Türk toplumsal yapısındaki en önemli sorunlar arasında yer alan; ataerkil aile ideolojisi, madde bağımlılığı ve aile içi şiddetin yeniden inşa edildiği ve dolayısıyla sistemin yeniden üretildiği anlaşılmaktadır.
Ataerkil Aile İdeolojisi, Aile İçi Şiddet, Madde Bağımlılığı, Sinema, Müslüm, Greimas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |