Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Woody Allen Sinemasında Bir İletişim Mekânı Olarak Banklar

Yıl 2017, Sayı: 27, 182 - 200, 15.06.2017
https://doi.org/10.31123/akil.437387

Öz

Kent mobilyaları, kent mekânlarında, insanların kentle ve birbirleriyle iletişim kurdukları iletişim mekânlarıdır. Çeşitli amaçlar ve şekillerde üretilen bu kent mobilyaları, insanlara bekleme, dinlenme, buluşma gibi kent içi etkinlikleri gerçekleştirme olanağı sağlarken, aslında kamusal mekân içerisinde yarı- kamusal alan yaratmaktadırlar. Bireyler bu yarı-kamusal mekânlarda, kamusal alanda olduğundan daha farklı bir iletişim biçimi geliştirirler. Kentin ve kent mobilyalarının bu olanaklarının Woody Allen sinemasında özel bir yeri vardır. Bu çalışma, Woody Allen sinemasında, karakterlerin iletişim mekânı olarak kullandıkları kent mobilyalarından, özellikle bankların, kullanım amaç ve biçimlerini incelemektedir. Bu inceleme, Woody Allen sinemasından seçilmiş on iki film üzerine gerçekleştirilmiştir. Seçilmiş filmlerde kullanılan kent mobilyaları aracılığıyla, bu mekânlarda gerçekleştirilen iletişim biçimlerinin, karakterler ve onların senaryodaki konumlarıyla olan ilişkisi üzerinde durulmuştur. Bunun yanında, kent mobilyalarının sinemadaki ve gerçek kent mekânlarındaki kullanımları arasındaki ilişki de araştırılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan, Ayten,(1999). “Özel Alan-Kamusal Alan Ayrımının Feminist Eleştirisi” AÜ SBF Dergisi. (Ankara: AÜ SBF Basımevi, 1999).
  • Arendt, Hannah (2000). İnsanlık Durumu. Çev., Bahadır Sina Şener. İstanbul: İletişim
  • Asiliskender, Barış (2002) “Mekân Kavramı”, Okyanus Dergisi. 15-24.
  • Bayazıt, Nigan, (2003). “İstanbul İçin Kent Mobilyaları Denemesi”. II. Uluslararası Kent Mobilyaları Sempozyumu Bildiri Kitabı içinde. İstanbul : İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Yayınları.
  • Bayrakçı, Oğuz (1991). “Kent Mobilyaları Tasarımında Kimlik Sorunu ve Kent Kimliği İçindeki Yeri”. Kamu Mekânları Tasarımı ve Kent Mobilyaları Sempozyumu Kitabı içinde İstanbul
  • Bookchin, Murray (1999). Kentsiz Kentleşme Yurttaşlığın Yükselişi ve Çöküşü. Çev., Burak Özyalçın. . İstanbul: Ayrıntı
  • Clarke, David (1997). The Cinematic City. Routledge
  • Çakmaklı, Derya (1992). “Kentsel Çevrede Mekân ve Kentsel Mekân Kavramlarının İrdelenmesi”, Mimarlık ve Şehircilikte Mekân içinde, İstanbul: Yıldız Üniversitesi Yerleşme ve Mimarlık Bilimleri Uygulamalı Araştırma Merkezi.
  • Çubuk, Mehmet (1991) “Kamu Mekânları ve Kentsel Tasarım” , Kamu Mekânları Tasarımı ve Kent Mobilyaları Sempozyumu Kitabı içinde. İstanbul: 1991
  • Develioğlu, Ferit (1992). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat,. Ankara: Aydın,
  • Fırat, Serap (2002). “ Kentsel Mekânda Kamusal Alan” Çağdaş Yerel Yönetimler. 4: 41-72.
  • Güneş, Serkan (2005). “Kent Mobilyası Tasarımından Disiplinler arası Etkileşim”. Planlama Dergisi 3: 92-95.
  • Göka, Şenol (2001). İnsan Mekân. İstanbul: Pınar.
  • Habermas, Jürgen (2004). “Kamusal Alan”. Kamusal Alan. Meral Özbek (der.) içinde. İstanbul: Hill.
  • Habermas, Jürgen (2005). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. Çev., Mithat Sancar, Tanıl Bora. İstanbul: İletişim.
  • Keskin Gül (2008). “Kentleri Tanımlayan Mobilyalar” www.v3.arkitera.com/h34666-kentleritanimlayan- mobilyalar.html. 07.11.2016
  • Lefebvre, Henri (2009). State, Space,World Selected Essay. London: Minepolis.
  • Özbek, Meral (2004a)“Kamusal Alanın Sınırları”. Kamusal Alan. Meral Özbek (der.) içinde . İstanbul: Hill,
  • Özbek, Meral (2004b) “Giriş: Kamusal-Özel Alan, Kültür ve Tecrübe”, Kamusal Alan. Meral Özbek (der.) içinde . İstanbul: Hill,
  • Öztürk, Kutsal, “Kent Mobilyaları Tasarımında Bilgi İletimi Estetiği”, M.S.Ü. Mimarlık Fakültesi, Tasarımlar ve Uygulamalar Sempozyum Dizisi içinde (İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi,1994).
  • Öztürk, Mehmet (1991). Sinemasal Kentler. İstanbul: İletişim.
  • Öztürk, Serdar (2012). Mekân ve İktidar: Filmlerle İletişim Mekânlarının Alt Politikası Ankara: Phoenix.
  • Sennett, Richard (2011). Ten ve Taş, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir. Çev., Tuncay Birkan. İstanbul: Metis, 2011.
  • Shiel, Mark (2001). Cinema and The City,. Blackwell Publishers: Oxford.
  • Thompson, B. John (2008). Medya ve Modernite. Çev., Serdar Öztürk. İstanbul: Kırmızı.
  • Tümtaş, M. Sertaç (2012. Kent, Mekân ve Ayrışma. Ankara: Detay.
  • Ulusay Nejat, Kılıçbay Barış, “Görev İstanbul: Yabancı Filmlerde Bir Fantezi Kenti”, TMMOB Ankara Şubesi Dergisi, Dosya 16, s. 20-25.
  • Urry, John (1999). Mekânları Tüketmek. Çev., Rahmi G. Öğdül . İstanbul: Ayrıntı.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serdar Öztürk

İşkın Özbulduk Kılıç

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Öztürk, S., & Özbulduk Kılıç, İ. (2017). Woody Allen Sinemasında Bir İletişim Mekânı Olarak Banklar. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(27), 182-200. https://doi.org/10.31123/akil.437387