Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Siber Zorbalık İle İlgili Haberlerin Türkiye Yazılı Basınında Çerçevelenişi

Yıl 2016, Sayı: 26, 9 - 23, 31.12.2016
https://doi.org/10.31123/akil.438555

Öz

Dijital teknolojiler aracılığıyla bir kimseyi utandıracak, sıkıntıya düşürebilecek
kişisel her türlü mesajın yayılması olarak tanımlanan siber zorbalık, enformasyon
toplumunun önemli sorun alanlarından biridir. Bu araştırmada, siber zorbalıkla ilgili
haberlerin Türkiye’deki ulusal yaygın gazetelerde nasıl çerçevelendiği, bu sayede
konuya ilişkin gerçekliğin nasıl inşa edildiği içerik çözümlemesi tekniği ile saptanmaya
çalışılmıştır. Haberlerin önemli bir bölümünde, kamuoyunu korkuya sevk edecek,
ahlâki panik çerçeve yerine, konuya ilişkin ayrıntıların sıralandığı teknik çerçevenin
tercih edildiği saptanmıştır. Haberlerde, soruna ilişkin politikaları destekleyen ya da
eleştirel çerçevelerin ise nadiren tercih edildiği gözlenmiştir. Haberlerde siber zorbalık
olaylarının sorumluluğu aileler ve eğitmenlere yüklenmiştir. Çalışmanın bulguları iletişim
bilimleri disiplini kapsamında gerçekleştirilecek siber zorbalık ve temsil çalışmalarına
katkı sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Akca, Emel Baştürk; Sayımer, İdil ve Ergül, Seda (2015). “Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları ve Siber Zorbalık Deneyimleri”, Global Media Journal Tr Edition, Spring, 5(10): 71- 86.
  • Aktan, Ercan ve Çakmak, Veysel (2015). “Halkla İlişkiler Öğrencilerinin Sosyal Medyadaki Siber Zorbalık Duyarlılıklarını Ölçmeye İlişkin Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Eylül, Cilt:3, Sayı:2: 159-176.
  • Arsoy, Aysu ve Ersoy, Metin (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağlardaki Siber Zorbalık Tutum ve Davranışları” içinde İletişim Çalışmaları 2015, ed. Aydın Ziya Özgür, Aytekin İşman, Sakarya Üniversitesi Yayını, No:134, Sakarya: 353-368.
  • Batacharya, Sheila (2004). “Racism, ‘Girl Violence’, And The Murder Of Reena Virk”, içinde Christine Alder & Anne Worrall (Ed.), Girls’ Violence: Myths And Realities, New York: State University of New York Press: 61–80.
  • Berg, Bibi van den (2014). “Introduction”, içinde Simone van der Hof, Bibi van den Berg & Bart Schermer (Ed.), Minding Minors Wandering The Web: Regulating Online Child Safety, Netherlands: T.M.C. Asser Press: 1-16.
  • Berger, Peter L., Luckmann, Thomas (1966). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Anchor Boks, New York.
  • Bhat, Christine Suniti (2008). “Cyber Bullying: Overview and Strategies for School Counsellors, Guidance Officers, and All School Personnel”, Australian Journal of Guidance and Counselling, 18(1): 53-66.
  • Bhat, Christine Suniti; Chang, Shih-Hua ve Linscott, Jamie A. (2010). “Addressing Cyberbullying as a Media Literacy Issue”, New Horizons in Education, Vol.58, No.3, Dec 2010: 34-43.
  • Binark, Mutlu (2012). “Yeni Medya Okuryazarlığı”, I. Uluslararası Teknoloji Bağımlılığı Konferansı Bildiri Tam Metinleri Kitabı, İstanbul: Ümraniye Belediyesi Yayınevi.
  • Cheung, Maria (1997). “Social Construction Theory and The Satir Model: Toward a Synthesis”, The American Journal of Family Theraphy, Winter, Vol. 25, No.4: 331-343.
  • Donegan, Richard (2012). “Bullying and Cyberbullying: History, Statistics, Law, Prevention and Analysis”, Elon Journal Of Undergraduate Research in Communications, Vol.3, No.1: 33-42.
  • Felt, Mylynn (2014). “Framing “Cyberbullying”: Competing Frame Coverage of Rehtaeh Parsons’ Death!”, içinde Aiden Buckland ve Caroline Caron (Ed.), TEM 2014: Proceedings of the Technology & Emerging Media Track: 1-9.
  • Felt, Mylynn, (2015). “The Incessant Image: How Dominant News Coverage Shaped Canadian Cyberbullying Law”, UNB Law Journal, Vol/Tome 66: 137-160.
  • Hansen, Anders (1998). “Content Analysis”, Mass Communicaiton Research Methods, içinde Anders Hansen, Simon Cottle, Ralph Repline &Chris Newbold (Ed.), New York: New York University Press.
  • Iyengar, Shanto (1991). Is Anyone Responsible: How Television Frames Political Issius, The University of Chigago Press.
  • Kernaghan, Donna, Elwood, Janette (2013). “All The (Cyber) World’s A Stage: Framing Cyberbullying As A Performance”. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 7(1), Article 5.
  • Lee, Changho (2016). “Cyberbullying among Korean adolescents: prevalence, predictors, and policy”, IAMCR 2016 International Communication Section, Abstracts Of Papers Accepted For Presentation At The Annual Conference Of The International Association for Media and Communication Research, Leicester, UK, 27-31 July 2016.
  • Milosevic, Tijana (2015). “Cyberbullying In Us Mainstream Media”, Journal of Children and Media, Vol. 9, No. 4: 492–509.
  • Notar, Charles E.; Sharon Padget ve Jessica Roden (2013). “Cyberbullying: A Review of the Literature”, Universal Journal of Educational Research, 1(1): 1-9. Olweus, Dan (2012). “Cyberbullying: An overrated phenomenon?”, European Journal of Developmental Psychology, 9 (5): 520–538. Poland, Scott (2010). “Cyberbullying Continues To Challenge Educators”, District Administration, 46(5): 55. Riffe, Daniel, Lacy, Stephen, Fico, Frederick (2005). Analyzing Media Messages: Using Quantitative Content Analysis In Research, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Ryalls, Emily (2012). “Demonizing “Mean Girls” In The News: Was Phoebe Prince “Bullied To Death?”, Communication, Culture & Critique, 5: 463–481.
  • Sayımer, İdil, Şen, Fatma Nur (2015). Okulda Siber Zorbalığın Önlenmesinde Yeni Medya Okuryazarlığı Eğitiminin Önemi: Medya Okuryazarlığı Müfredatı İçin Öneriler, Yeni Medya Çalışmaları II. Ulusal Kongre, 26-27 Şubat: 634-651.
  • Shoemaker, Pamela J. ve Stephen D. Reese (1996). Mediating the Message: Theories of Influences on Media Content, White Plains, New York: Longman.
  • Taiariol, Jennifer (2010). Cyberbullying: The Role Of Family And School, Michigan: Wayne State University (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Tamer, Nurseli ve Vatanartıran, Sinem (2016). “Ergenlerin Teknolojik Zorbalık Algıları ve BunaYönelik Teknolojik Zorbalık Farkındalığı Eğitimi: Pilot Uygulama”,Yeni Medya Çalışmaları II. Ulusal Kongre Kitabı, Alternatif Bilişim Derneği: 54-66.
  • Thomas, K. Edwards, Nakarada-Kordic, Ivana, McKenna, Brad, O’Brien, Anthony & Nairn, Raymond (2011). “Suicide Online: Portrayal Of Website-Related Suicide By The New Zealand Media”, New Media and Society, 13: 1355–1372.
  • Tuchman, Gaye (1978). Making News: A Study In Construction of Reality, New York: The Free Press. Vandebosch, Heidi; Simulioniene, Roma; Marczak, Magdalena; Vermeulen Anne; Bonetti, Luigi (2013). “The Role of the Media”, içinde P.K. Smith & G. Steffgen (ed.), Cyberbullying Through the New Media: Findings from an International Network, London: Psychology Press: 99-118.
  • Willard, E. Nancy. (2007). Cyberbullying And Cyberthreats: Responding To The Challenges Of Online Social Aggression, Threat And Distres, USA: Research Press.
  • Yüksel, Erkan ve Gürcan, Halil İbrahim (2005). Haber Toplama ve Yazma, Konya: Tablet Kitapevi.
Yıl 2016, Sayı: 26, 9 - 23, 31.12.2016
https://doi.org/10.31123/akil.438555

Öz

Kaynakça

  • Akca, Emel Baştürk; Sayımer, İdil ve Ergül, Seda (2015). “Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları ve Siber Zorbalık Deneyimleri”, Global Media Journal Tr Edition, Spring, 5(10): 71- 86.
  • Aktan, Ercan ve Çakmak, Veysel (2015). “Halkla İlişkiler Öğrencilerinin Sosyal Medyadaki Siber Zorbalık Duyarlılıklarını Ölçmeye İlişkin Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Eylül, Cilt:3, Sayı:2: 159-176.
  • Arsoy, Aysu ve Ersoy, Metin (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağlardaki Siber Zorbalık Tutum ve Davranışları” içinde İletişim Çalışmaları 2015, ed. Aydın Ziya Özgür, Aytekin İşman, Sakarya Üniversitesi Yayını, No:134, Sakarya: 353-368.
  • Batacharya, Sheila (2004). “Racism, ‘Girl Violence’, And The Murder Of Reena Virk”, içinde Christine Alder & Anne Worrall (Ed.), Girls’ Violence: Myths And Realities, New York: State University of New York Press: 61–80.
  • Berg, Bibi van den (2014). “Introduction”, içinde Simone van der Hof, Bibi van den Berg & Bart Schermer (Ed.), Minding Minors Wandering The Web: Regulating Online Child Safety, Netherlands: T.M.C. Asser Press: 1-16.
  • Berger, Peter L., Luckmann, Thomas (1966). The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Anchor Boks, New York.
  • Bhat, Christine Suniti (2008). “Cyber Bullying: Overview and Strategies for School Counsellors, Guidance Officers, and All School Personnel”, Australian Journal of Guidance and Counselling, 18(1): 53-66.
  • Bhat, Christine Suniti; Chang, Shih-Hua ve Linscott, Jamie A. (2010). “Addressing Cyberbullying as a Media Literacy Issue”, New Horizons in Education, Vol.58, No.3, Dec 2010: 34-43.
  • Binark, Mutlu (2012). “Yeni Medya Okuryazarlığı”, I. Uluslararası Teknoloji Bağımlılığı Konferansı Bildiri Tam Metinleri Kitabı, İstanbul: Ümraniye Belediyesi Yayınevi.
  • Cheung, Maria (1997). “Social Construction Theory and The Satir Model: Toward a Synthesis”, The American Journal of Family Theraphy, Winter, Vol. 25, No.4: 331-343.
  • Donegan, Richard (2012). “Bullying and Cyberbullying: History, Statistics, Law, Prevention and Analysis”, Elon Journal Of Undergraduate Research in Communications, Vol.3, No.1: 33-42.
  • Felt, Mylynn (2014). “Framing “Cyberbullying”: Competing Frame Coverage of Rehtaeh Parsons’ Death!”, içinde Aiden Buckland ve Caroline Caron (Ed.), TEM 2014: Proceedings of the Technology & Emerging Media Track: 1-9.
  • Felt, Mylynn, (2015). “The Incessant Image: How Dominant News Coverage Shaped Canadian Cyberbullying Law”, UNB Law Journal, Vol/Tome 66: 137-160.
  • Hansen, Anders (1998). “Content Analysis”, Mass Communicaiton Research Methods, içinde Anders Hansen, Simon Cottle, Ralph Repline &Chris Newbold (Ed.), New York: New York University Press.
  • Iyengar, Shanto (1991). Is Anyone Responsible: How Television Frames Political Issius, The University of Chigago Press.
  • Kernaghan, Donna, Elwood, Janette (2013). “All The (Cyber) World’s A Stage: Framing Cyberbullying As A Performance”. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 7(1), Article 5.
  • Lee, Changho (2016). “Cyberbullying among Korean adolescents: prevalence, predictors, and policy”, IAMCR 2016 International Communication Section, Abstracts Of Papers Accepted For Presentation At The Annual Conference Of The International Association for Media and Communication Research, Leicester, UK, 27-31 July 2016.
  • Milosevic, Tijana (2015). “Cyberbullying In Us Mainstream Media”, Journal of Children and Media, Vol. 9, No. 4: 492–509.
  • Notar, Charles E.; Sharon Padget ve Jessica Roden (2013). “Cyberbullying: A Review of the Literature”, Universal Journal of Educational Research, 1(1): 1-9. Olweus, Dan (2012). “Cyberbullying: An overrated phenomenon?”, European Journal of Developmental Psychology, 9 (5): 520–538. Poland, Scott (2010). “Cyberbullying Continues To Challenge Educators”, District Administration, 46(5): 55. Riffe, Daniel, Lacy, Stephen, Fico, Frederick (2005). Analyzing Media Messages: Using Quantitative Content Analysis In Research, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Ryalls, Emily (2012). “Demonizing “Mean Girls” In The News: Was Phoebe Prince “Bullied To Death?”, Communication, Culture & Critique, 5: 463–481.
  • Sayımer, İdil, Şen, Fatma Nur (2015). Okulda Siber Zorbalığın Önlenmesinde Yeni Medya Okuryazarlığı Eğitiminin Önemi: Medya Okuryazarlığı Müfredatı İçin Öneriler, Yeni Medya Çalışmaları II. Ulusal Kongre, 26-27 Şubat: 634-651.
  • Shoemaker, Pamela J. ve Stephen D. Reese (1996). Mediating the Message: Theories of Influences on Media Content, White Plains, New York: Longman.
  • Taiariol, Jennifer (2010). Cyberbullying: The Role Of Family And School, Michigan: Wayne State University (Yayınlanmamış Doktora Tezi).
  • Tamer, Nurseli ve Vatanartıran, Sinem (2016). “Ergenlerin Teknolojik Zorbalık Algıları ve BunaYönelik Teknolojik Zorbalık Farkındalığı Eğitimi: Pilot Uygulama”,Yeni Medya Çalışmaları II. Ulusal Kongre Kitabı, Alternatif Bilişim Derneği: 54-66.
  • Thomas, K. Edwards, Nakarada-Kordic, Ivana, McKenna, Brad, O’Brien, Anthony & Nairn, Raymond (2011). “Suicide Online: Portrayal Of Website-Related Suicide By The New Zealand Media”, New Media and Society, 13: 1355–1372.
  • Tuchman, Gaye (1978). Making News: A Study In Construction of Reality, New York: The Free Press. Vandebosch, Heidi; Simulioniene, Roma; Marczak, Magdalena; Vermeulen Anne; Bonetti, Luigi (2013). “The Role of the Media”, içinde P.K. Smith & G. Steffgen (ed.), Cyberbullying Through the New Media: Findings from an International Network, London: Psychology Press: 99-118.
  • Willard, E. Nancy. (2007). Cyberbullying And Cyberthreats: Responding To The Challenges Of Online Social Aggression, Threat And Distres, USA: Research Press.
  • Yüksel, Erkan ve Gürcan, Halil İbrahim (2005). Haber Toplama ve Yazma, Konya: Tablet Kitapevi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Narin

Sevda Ünal

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Narin, B., & Ünal, S. (2016). Siber Zorbalık İle İlgili Haberlerin Türkiye Yazılı Basınında Çerçevelenişi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(26), 9-23. https://doi.org/10.31123/akil.438555