Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Küresel Hegemonik İdeolojinin Popüler Tektipleştirme Pratiklerine Bir Örnek: Selfie

Yıl 2015, Sayı: 24, 132 - 147, 15.12.2015
https://doi.org/10.31123/akil.437434

Öz

Kitle iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle, gündelik yaşam pratikleri kitlesel ve popüler
üretim zincirinin içine dahil olmuş ve küresel düzeyde yaygınlaşmıştır. Totaliter
sistemlerde zor kullanılarak gerçekleştirilen uygulamalar, demokrasilerde rızanın
üretimi ile başarılmaktadır. Bu sebeple medyanın, eğitim sisteminin ve popüler kültürün,
özellikle küresel düzeyde egemen güçlerin istekleri doğrultusunda, rızanın imalatı için
çalışması gerekmektedir. Günümüzde basit bir “şey” olarak üretilen bir fikir veya eylem
bir anda popülerleştirilebilmekte ve ürün haline getirilebilmektedir. İnsanların kendi
fotoğraflarını akıllı telefonlarla veya web kameralarla çekip herhangi bir sosyal medya
ortamında paylaşma eylemi olarak ortaya çıkan “selfie” de özellikle son iki yılda bir
fenomen haline gelmiştir. İnsanlar bir zamanlar yabancılarla paylaşmaktan çekindikleri
en özel anlarını bile selfie akımı aracılığıyla, kendi rızalarıyla fotoğraflamakta ve
sosyal medyada paylaşmaktadırlar. Bu çalışmada sosyal medyadaki selfie akımı,
Chomsky’nin “Rızanın İmalatı” modelinden yola çıkılarak, eleştirel kuram bağlamında
analiz edilmiş, küresel ideolojinin hegemonya yoluyla tek tipleştirme çabasının kodları
gözler önüne serilmiştir.

Kaynakça

  • Adobochronicles.com,. (2014). Amerıcan Psychıatrıc Assocıatıon Makes It Offıcıal: ‘Selfıe’ a Mental Disorder. http://adobochronicles.com/2014/03/31/american-psychiatric-associationmakes- it-official-selfie-a-mental-disorder, Erişim Tarihi: 22 Aralık 2015
  • Çelik, H. (2012). Küreselleşme Sürecinde Kimlik Tartışmaları ve Medyanın Rolü: Kosova Örneği,Global Media Journal 2 (4), 21-44.
  • Chrisman, R. (2013). Globalizationandthe Media Industry, The Black Scholar,Vol:43, No:3, 74-77.
  • Eijaz, A. (2011). Challenges of Media Globalization for Developing Countries. Global Media Journal: Pakistan Edition, 4(2), 1-8.
  • Elçin, A. Bora (2012). Küreselleşmenin Tarihçesi, http://www.meritymm.com/wp-content/ uploads/2013/05/kuresellesme.pdf, Erişim Tarihi, 24.11.2015
  • Erdoğan, İ., K. Alemdar. (2011). Kültür ve İletişim. Ankara:Erk Yayınları.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Gramsci, A. (2009). Hegemony, İntellectuals and The Estate. Cultural Theory and Popular Culture: A reader, 75-80.
  • The Huffington Post,. (2015). This is (probably) the World’s First Selfie, http://www.huffingtonpost. com/2013/12/05/worlds-first-selfie-1839-robert-cornelius_n_4392804.html, Erişim Tarihi: 5 Aralık 2015
  • Guynn, J. (2014). For Samsung, Ellen DeGeneres’ Oscars selfie is a triumph. latimes. http:// articles.latimes.com/2014/mar/03/business/la-fi-samsung-oscars-20140304, Erişim Tarihi: 6 Aralık 2015
  • Hall, S. (1998). Yerel ve Küresel: Küreselleşme ve Etniklik. Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi, 39-61.
  • Herman, S. E., N. Chomsky (2012). Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği, İstanbul: BGST Yayınları
  • Hızdil, U. (2014). Milli Takım’dan oscar pozu. Hurriyet.com.tr. http://www.hurriyet.com.tr/millitakimdan- oscar-pozu-25935108, Erişim Tarihi: 6 Aralık 2015.
  • Hit The Floor,. (2014). 5 Near Nude Miley Cyrus Selfies That’ve Made Headlines-Hit The Floor. http://www.hitthefloor.com/features/5-near-nude-miley-cyrus-selfies-thatve-made-headlines, Erişim Tarihi: 7 Aralık 2015
  • OUPblog,. (2013). Scholarly reflections on the ‘selfie’ OUPblog, http://blog.oup.com/2013/11/ scholarly-reflections-on-the-selfie-woty-2013, Erişim Tarihi: 6 Aralık 2015
  • Liddy, M. (2013). Thisphoto, posted on ABC Online, is the world’s first known ‘selfie’. http://www.abc.net.au/ news/2013-11-19/this-photo-is-worlds-first-selfie/5102568, erişim tarihi: 5 Aralık 2015
  • Lippmann, W. (2010). Public Opinion. Radford VA: Wilder Publications.
  • Macpherson, R. (2013).Withselfies, theworldturnsthecamera on itself. Yahoo News Singapure. https://sg.news.yahoo.com/selfies-world-turns-camera-itself-041950624.html, Erişim Tarihi: 09.05.2014
  • Milliyet.com.tr. (2014).Oskar Selfie’si rekor kırdı. http://www.milliyet.com.tr/oscar-selfie-si-rekorkirdi- oscar2014-1845334, Erişim Tarihi:6 Aralık 2015
  • Molloy, A. (2014). Selfie obsessed’ teenager Danny Bowmansuicidalafterfailingtocapture ‘theperfectselfie’. The Independent, http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/selfieobsession- made-teenager-danny-bowman-suicidal-9212421.html, Erişim Tarihi: 6 Aralık 2015
  • MORA, N. (2011). Media and Globalization. Electronic Journal Of Social Sciences, 10(36), 242- 251.
  • Munteanu, N. (2011). Effects of Globalization on Mass Communication. Revista Academiei Fortelor Terestre, 16(4), 426-433.
  • Ntvmsnbc.com (2014), ‘Selfie’ sonrası estetik arttı. http://www.ntvmsnbc.com/id/25508826/, Erişim Tarihi:11.05.2014
  • Nydailynews.com. (2015). http://www.nydailynews.com/entertainment/gossip/geraldo-twitterblames- nude-selfie-tequila-article-1.1406782, Erişim Tarihi:7 Aralık 2015.
  • Oskay, Ü. (2001). Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Oxforddictionaries.com.(2015). selfie-definition of selfie in English from the Oxford dictionary. http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/selfie?q=selfie, Erişim Tarihi: 5 Aralık 2015
  • Oxford University Press (2013). http://lib.oup.com.au/general/Dictionaries/WOTM/Selfie- WOTY-2013.pdf, Erişim Tarihi: 5 Aralık 2015
  • Pearlman, J. (2013). Australianman ‘inventedtheselfieafterdrunkennightout’. Telegraph. co.uk. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/australiaandthepacific/australia/10459115/ Australian-man-invented-the-selfie-after-drunken-night-out.html, Erişim Tarihi: 6 Aralık 2015.
  • Presse, A. (2013) About 880 BillionPhotographsWill Be TakenIn 2014 — Including A Lot Of Selfies. Business Insider. http://www.businessinsider.com/selfies-and-2013-2013-12, Erişim Tarihi: 5 Aralık 2015
  • Rettberg, J. (2014). An onlineselfiecourseforacademics. jill/text, http://jilltxt.net/?p=3843, Erişim Tarihi: 6 Aralık 2015
  • Storey, J. (2009), Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction, Pearson
  • Striani, D. (2005) An Introduction to Theories of Popular Culture, Taylor&Francis Taslim, I., Zaki, R., Selfie Re-defined: Self-(More/Less), Wizcraft Journal of Language and Literature: Vol. 11: Issue:IV
  • Tomlinson, J. (2007). The Culture of Speed: The Coming of Immediacy. Los Angeles: SAGE
  • Ünal, Ş. (2014). TDK kararını verdi, selfie “özçekim” oldu. Anadolu Ajansı. http://www.aa.com.tr/ tr/haberler/332571--tdk-kararini-verdi-selfie-quot-ozcekim-quot-oldu, Erişim Tarihi: 6 Aralık 2015
  • Wortham, J. (2013). My Selfie, Myself, Nytimes.com. http://www.nytimes.com/2013/10/20/ sunday-review/my-selfie-myself.html?smid=pl-share, Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2014
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurdan Akıner

Ayhan Küngerü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Akıner, N., & Küngerü, A. (2015). Küresel Hegemonik İdeolojinin Popüler Tektipleştirme Pratiklerine Bir Örnek: Selfie. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(24), 132-147. https://doi.org/10.31123/akil.437434