Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Toplumsal Şeytan Üçgeni: İktidar, Hegemonya ve Propaganda

Yıl 2014, Sayı: 21, 28 - 41, 30.06.2014
https://doi.org/10.31123/akil.442999

Öz

Yönetim olgusunun ortaya çıktığı, iktidar ilişkilerinin yaşandığı her yerde rızanın, toplumsal
meşruiyetin nasıl elde edileceği, hegemonyanın nasıl sağlanacağı, iktidar alanın nasıl
genişletileceği temel bir sorundur. Otoriter toplumlarda baskı ve şiddet, iktidarın varlığı ve devamı
açısından önemli bir araç olma vasfını tarihsel süreç içerisinde uzun süre korumuştur. Ancak,
çoğulcu anlayışın geliştiği, demokratik kazanımların görece arttığı günümüz toplumlarında
iktidarların daha çok ideolojik araçlara gereksinim duymaya başladığı görülmüştür. Totaliter
yönetimlerin varlıklarını, baskı ve şiddete dayalı bir anlayışla sürdürebilmeleri mümkün iken;
demokratik toplumlarda baskıya karşı gösterilen direnç, yönetimin otorite kurma tarzını
değiştirmekte ve yumuşatmaktadır. Bu bağlamda; mevcut iktidara rıza gösterme olarak
tanımlanan hegemonyanın kurulması açısından bilgi ve iletişim teknolojileri sayesinde sürdürülen
açık ve örtülü propaganda faaliyetleri büyük önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Akarcalı, Sezer (2003). 2. Dünya Savaşında İletişim ve Propaganda. Ankara: İmaj.
  • Althusser, Louis (2010). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. Çev. Alp Tümertekin. İstanbul: İthaki.
  • Anderson, Perry (2007). Gramsci Hegemonya Doğu-Batı Sorunu ve Strateji. Çev. Tarık Günersel. İstanbul: Salyangoz
  • Bektaş, Arsev (2002). Siyasal Propaganda: Tarihsel Evrimi ve Demokratik Toplumdaki Uygulamaları. İstanbul: Bağlam.
  • Bennett, W. Lance (2000). Politik İllüzyon ve Medya. Çev. Seyfi Say. İstanbul: Nehir.
  • Biber, Ayhan (2003). “Bir Meşrulaştırım Yöntemi Olarak Halkla İlişkilerin Meşruiyeti” Amme İdaresi Dergisi. Cilt 36 Sayı 4 Aralık; 43-53.
  • Buci-Glucksmann, Christine (2012). “Hegemonya ve Rıza: Politik Bir Strateji” Gramsci’ye Farklı Yaklaşımlar. A. Showstack Sassoon (der.) içinde. 121-133, Ankara: Dipnot; 121-133.
  • Chomsky, Noam (2003). “Propaganda ve Kamusal Aklın Kontrolü” Kapitalizm ve Enformasyon Çağı: Küresel İletişim Devriminin Politik Ekonomisi. R.W. McChesney vd. (ed.) içinde, Ankara: Epos; 209-222.
  • Chomsky, Noam (2008). Medya Denetimi. Çev. Elif Baki, İstanbul: Everest.
  • Crehan, Kate (2006). Gramsci Kültür Antropoloji. Çev. Ümit Aydoğmuş, İstanbul: Kalkedon.
  • Çetin, Halis (2003). “Siyasetin Evrensel Sorunu: İktidarın Meşruiyeti-Meşruiyetin İktidarı” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 58/3; 61-88.
  • Duverger, Maurice (2011). Siyaset Sosyolojisi. Çev. Şirin Tekeli, İstanbul: Varlık.
  • Forti, Augusto (2000). Bilim ve İktidar. Çev. Mehmet KÜÇÜK, Ankara: Tübitak.
  • Friedman, Richard B. (1990). “On the Concept of Authority in Political Philosophy” Authority. Raz, Joseph (der.), New York: New York University Press.
  • Galbraith, John Kenneth (2004). İktidarın Anatomisi. Çev. Ramazan Diker, Ankara: Hece.
  • Gramsci, Antonio (2009). Hapishane Defterleri. Çev. Kenan Somer, Ankara: Aşina.
  • Gürbüz, Ahmet (1998). Hukuk ve Meşruluk (Evrensel Erdem Üzerine Bir Deneme). İstanbul: Beta.
  • Hall, Stuart; Lumley, Bob ve McLennan, Gregory (1985). Siyaset ve İdeoloji Gramsci. Çev. Sadun Emrealp, Ankara: Birey ve Toplum.
  • Herman, Edward S. (2003). “Propaganda Modeline Dönüş” Kapitalizm ve Enformasyon Çağı:
  • Küresel İletişim Devriminin Politik Ekonomisi. R.W. McChesney vd. (ed.) içinde, Ankara: Epos; 223-240.
  • Herman, Edward S.; Chomsky, Noam (2006). Kitle Medyasının Ekonomi Politiği Rızanın İmalatı. Çev. Ender Abadoğlu, İstanbul: Aram.
  • Kapani, Münci (1998). Politika Bilimine Giriş. İstanbul: Bilgi.
  • Kazancı, Metin (2002). “Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 57/1; 55-88.
  • Lodziak, Conrad (2003). İhtiyaçların Manipülasyonu Kapitalizm ve Kültür. Çev. Berna Kurt, İstanbul: Çitlembik.
  • Morton, A. David (2011). Gramsci’yi Çözümlemek. Çev. Barış Baysal, İstanbul: Kalkedon. Mills, Wright (1974). İktidar Seçkinleri. Çev. Ünsal Oskay, Ankara: Bilgi.
  • Pflaum, Dieter ve Pieper, Wolfgang (1993). Lexikon der Public Relations. Regensburg: Moderne Industrie.
  • Pratkanis, R. Anthony ve Aronson, Elliot (2008). Propaganda Çağı İknanın Gündelik Kullanımı ve Suistimali. Çev. Nagihan Haliloğlu, İstanbul: Paradigma.
  • Şengül, H. Tarık (2012). “İktidar” Siyaset Bilimi: Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinler Arası İlişkiler.
  • Gökhan Atılgan ve E. Atilla Aytekin (haz.) içinde ss. 41-53. İstanbul: Yordam.
  • Tolan, Barlas (1996). Toplum Bilimlerine Giriş. Ankara: Adım.
  • Timisi, Nilüfer (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost.
  • Yetiş, Mehmet (2012). “Hegemonya” Siyaset Bilimi: Kavramlar, İdeolojiler, Disiplinler Arası İlişkiler.
  • Gökhan Atılgan ve E. Atilla Aytekin (haz.) içinde, İstanbul: Yordam; 87-98.
  • Yüksel, Erkan (2007). “’Kamuoyu Oluşturma’ ve ‘Gündem Belirleme’ Kavramları Nerede
  • Kesişmekte, Nerede Ayrılmaktadır?” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7(1): 571-586.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayhan Biber Bu kişi benim

Eda Turancı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Biber, A., & Turancı, E. (2014). Toplumsal Şeytan Üçgeni: İktidar, Hegemonya ve Propaganda. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(21), 28-41. https://doi.org/10.31123/akil.442999