Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Sinemasında Dış Göçle Birlikte Oluşan Kültürel Değişimin Bir Öğesi Olarak Dinin Temsili: Berlin In Berlin

Yıl 2014, Sayı: 21, 96 - 117, 30.06.2014
https://doi.org/10.31123/akil.443009

Öz

Göç, Türk kültürü içinde geçmişte önemli bir yer tutmuş olmakla birlikte günümüzde yerleşik
hayat sürdürüldüğünden, göçmen açısından farklı kültürel sonuçlar doğurmaktadır. Göçmenin
göç edilen ülkenin kültürüne adaptasyon süreci, ülkesinden getirdiği kültürel donanıma göre
değişim göstermektedir. Çalışmanın konusu, Türk Sinemasının dış göçü konu alan Berlin in Berlin
(Sinan Çetin, 1993) filmindeki karakterlerin kültürel ve dini profillerinin ve bu kültürleşme sonucu
meydana gelen kültürel değişimlerinin ortaya konulmasıdır. Film, bir göstergebilim yöntemi olan
dizisel yöntem ile çözümlenerek, filmdeki kültürel ve dini karşıtlıklar açısından incelenmiştir.
Böylelikle çalışmada, filme konu olan Almanya’ya göç etmiş olan göçmen Türk ailenin, göç ettiği
ülkenin kültürel ve dini karşıtlıkları ile baş etme yöntemleri, uyum sağlama çabaları, içe kapanma
pratikleri vb. öğeler ortaya konulmuştur. Sonuç olarak filmde anlatılan Türk ailenin karakterleri için
Almanya’da yaşamak, Alman kültürüyle karşılaşmak ve uyum sağlamak konusunda asıl ayırıcı
olan öğenin din olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Abadan Unat, Nermin (2006). Bitmeyen Göç: Konuk İşçilikten Ulus-Ötesi Yurttaşlığa, 2. Baskı, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Akkayan, Taylan (1979). Göç ve Değişme, İstanbul: İstanbul Üniv. Edebiyat Fak.
  • Akpınar, Aylin (2001). “Uluslararası Göç Bağlamında Kimlik Krizleri ve Kimlik Kurgulamaları”, Toplumbilim. (14): 91-104.
  • Altıntaş, İsmail (2008). Dış - Göç ve Din: Almanya’daki Türklerin Dini Hayatına İlişkin Sosyolojik Bir Çözümleme, İstanbul: Dem.
  • Assmann, Jan (2001). Kültürel Bellek, Çev: Ayşe Tekin, İstanbul: Ayrıntı.
  • Bayhan, Vehbi (1997). “Türkiyede İç göçler ve Anomik Kentleşme”, II. Ulusal Sosyoloji Kongresi: Toplum ve Göç, Ankara: DİE. 178-193.
  • Beaud, Stephane ve Gerard Noiriel (2003). “Göçmenlerin Bütünleşmesini Düşünmek”, Toplumbilim, Göç Sosyolojisi Özel Sayısı, Sayı: 17: 15-24.
  • Berger, Arthur Asa (1996). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, 2. b., ed. Nazmi Ulutak, Aslı Tunç, çev. Murat Barkan, Uğur Demiray vd., Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Chandler, Daniel (2007). Semiotics: The Basics, 2. Baskı, NewYork: Taylor&Francis.
  • Durugönül, Esra (1997). “Sosyal Değişme, Göç ve Sosyal Hareketler”, II. Ulusal Sosyoloji Kongresi: Toplum ve Göç, Ankara: DİE: 95-100.Erkan, Rüstem (2002). Kentleşme ve Sosyal Değişme, Ankara: Bilim Adamı.
  • Fichter, Joseph (2004). Sosyoloji Nedir, çev. Nilgün Çelebi, 7. Baskı, Ankara: Anı.
  • Güllüpınar, Fuat (2012). “Göç Olgusunun Ekonomi-Politiği ve Uluslararası Göç Kuramları Üzerine Bir Değerlendirme”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 4: 53- 85.
  • Gümüş, Adnan (1997). “Göç, Din ve Asimilasyon”, II. Ulusal Sosyoloji Kongresi: Toplum ve Göç, Ankara: DİE, 243-257.
  • Güvenç, Bozkurt (2002). İnsan ve Kültür, 9. Basım, İstanbul: Remzi.
  • İçduygu, Ahmet ve İbrahim Sirkeci (1999). “Cumhuriyet Dönemi Türkiye’sinde Göç Hareketleri”, 75 Yılda Köylerden Şehirlere, Ed. Oya Baydar, İstanbul: Türk Tarih Vakfı, 249-268.
  • Kaya, Ayhan ve Ferhat Kentel (2005). Euro-Türkler Türkiye İle Avrupa Birliği Arasında Köprü mü, Engel mi? Almanya-Türkleri ve Fransa-Türkleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Kılıçarslan, Ali (1992). “Tarihi Perspektif İçinde Göç Olgusu”, (içinde) Batı Avrupa Türkleri Göçmenlikten Yerleşik Hayata Geçiş, Veyis Güngör, Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı, 25-41.
  • Kümbetoğlu, Belkıs (1997). “Göçmenlik Mültecilik, Yeni bir Yaşam ve Sonrası”, II. Ulusal Sosyoloji Kongresi: Toplum ve Göç, Ankara: DİE. 271-280.
  • Malinowski, Bronislaw (t.y.) Bilimsel Bir Kültür Teorisi, çev. Saadet Özkal, İstanbul: Kabalcı.
  • Özalp, Enver (2001). Sosyolojiye Giriş, 11. Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Subaşı, Necdet (2003). “Kültürel Mirasın Çeşitliliği ve Seçicilik Sorunu”, Doğu-Batı, 7 (25): 135-144.
  • “Almanya’da Türk nüfus 2.7 milyon.” (2014). Sabah. 13.01.2014.
Yıl 2014, Sayı: 21, 96 - 117, 30.06.2014
https://doi.org/10.31123/akil.443009

Öz

Kaynakça

  • Abadan Unat, Nermin (2006). Bitmeyen Göç: Konuk İşçilikten Ulus-Ötesi Yurttaşlığa, 2. Baskı, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Akkayan, Taylan (1979). Göç ve Değişme, İstanbul: İstanbul Üniv. Edebiyat Fak.
  • Akpınar, Aylin (2001). “Uluslararası Göç Bağlamında Kimlik Krizleri ve Kimlik Kurgulamaları”, Toplumbilim. (14): 91-104.
  • Altıntaş, İsmail (2008). Dış - Göç ve Din: Almanya’daki Türklerin Dini Hayatına İlişkin Sosyolojik Bir Çözümleme, İstanbul: Dem.
  • Assmann, Jan (2001). Kültürel Bellek, Çev: Ayşe Tekin, İstanbul: Ayrıntı.
  • Bayhan, Vehbi (1997). “Türkiyede İç göçler ve Anomik Kentleşme”, II. Ulusal Sosyoloji Kongresi: Toplum ve Göç, Ankara: DİE. 178-193.
  • Beaud, Stephane ve Gerard Noiriel (2003). “Göçmenlerin Bütünleşmesini Düşünmek”, Toplumbilim, Göç Sosyolojisi Özel Sayısı, Sayı: 17: 15-24.
  • Berger, Arthur Asa (1996). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, 2. b., ed. Nazmi Ulutak, Aslı Tunç, çev. Murat Barkan, Uğur Demiray vd., Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Chandler, Daniel (2007). Semiotics: The Basics, 2. Baskı, NewYork: Taylor&Francis.
  • Durugönül, Esra (1997). “Sosyal Değişme, Göç ve Sosyal Hareketler”, II. Ulusal Sosyoloji Kongresi: Toplum ve Göç, Ankara: DİE: 95-100.Erkan, Rüstem (2002). Kentleşme ve Sosyal Değişme, Ankara: Bilim Adamı.
  • Fichter, Joseph (2004). Sosyoloji Nedir, çev. Nilgün Çelebi, 7. Baskı, Ankara: Anı.
  • Güllüpınar, Fuat (2012). “Göç Olgusunun Ekonomi-Politiği ve Uluslararası Göç Kuramları Üzerine Bir Değerlendirme”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 4: 53- 85.
  • Gümüş, Adnan (1997). “Göç, Din ve Asimilasyon”, II. Ulusal Sosyoloji Kongresi: Toplum ve Göç, Ankara: DİE, 243-257.
  • Güvenç, Bozkurt (2002). İnsan ve Kültür, 9. Basım, İstanbul: Remzi.
  • İçduygu, Ahmet ve İbrahim Sirkeci (1999). “Cumhuriyet Dönemi Türkiye’sinde Göç Hareketleri”, 75 Yılda Köylerden Şehirlere, Ed. Oya Baydar, İstanbul: Türk Tarih Vakfı, 249-268.
  • Kaya, Ayhan ve Ferhat Kentel (2005). Euro-Türkler Türkiye İle Avrupa Birliği Arasında Köprü mü, Engel mi? Almanya-Türkleri ve Fransa-Türkleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Kılıçarslan, Ali (1992). “Tarihi Perspektif İçinde Göç Olgusu”, (içinde) Batı Avrupa Türkleri Göçmenlikten Yerleşik Hayata Geçiş, Veyis Güngör, Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı, 25-41.
  • Kümbetoğlu, Belkıs (1997). “Göçmenlik Mültecilik, Yeni bir Yaşam ve Sonrası”, II. Ulusal Sosyoloji Kongresi: Toplum ve Göç, Ankara: DİE. 271-280.
  • Malinowski, Bronislaw (t.y.) Bilimsel Bir Kültür Teorisi, çev. Saadet Özkal, İstanbul: Kabalcı.
  • Özalp, Enver (2001). Sosyolojiye Giriş, 11. Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Subaşı, Necdet (2003). “Kültürel Mirasın Çeşitliliği ve Seçicilik Sorunu”, Doğu-Batı, 7 (25): 135-144.
  • “Almanya’da Türk nüfus 2.7 milyon.” (2014). Sabah. 13.01.2014.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Velioğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Velioğlu, Ö. (2014). Türk Sinemasında Dış Göçle Birlikte Oluşan Kültürel Değişimin Bir Öğesi Olarak Dinin Temsili: Berlin In Berlin. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(21), 96-117. https://doi.org/10.31123/akil.443009