Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medya ve Modanın Dijitalleşmesi Arasındaki İlişkiyi Tanımlamaya Yönelik Bir Durum Çalışması: Y Kuşağı Örneği

Yıl 2018, Sayı: 29, 128 - 150, 30.06.2018
https://doi.org/10.31123/akil.382035

Öz

Sosyal
medya kullanımının giderek yaygınlaştığı günümüzde, özellikle genç kuşağın
modayla ilgili yenilikleri takip etmelerinde bir takım değişiklikler meydana
gelmiştir. Bu değişiklikler, özellikle ‘Y Kuşağı’ olarak adlandırılan bu genç
kuşak temsilcilerinde, yeniliklere kolayca adapte olma ve yaygın bir şekilde
kullanma olarak kendini göstermektedir. Bu çalışmada, Y kuşağına ait moda
sektöründe çalışan profesyonel kişilerin sosyal medyada yeni bir trend olan modanın
dijitalleşmesi konusuna nasıl yaklaştıkları ve bu konu ile ilgili nasıl bir
tutum içinde oldukları incelenmiştir. Öncelikle sosyal medyada moda algısı ve
modanın dijitalleşmesi konularına yönelik kavramsal temellere yer verilmiş,
daha sonra modanın hangi dijital platformlarda daha çok takip edildiği üzerine
6 uzman kişi ile derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Yeniliklerin
yayılımı kuramı çerçevesinde incelenen araştırmanın sonucunda, Y kuşağının
modanın dijitalleşmesi konusunda çok aktif bir kullanıma sahip olduğu, bu
platformu özellikle tercih ettiği hatta modanın gelişimine bu bağlamda yön
verdikleri ortaya çıkmıştır. 

Kaynakça

  • Acun, Fatma (2009). “Küresel Rekabette Dijital Kültür.” HÜTAD, (9).
  • Alabay, Mehmet N. (2011). “Sosyal Medyada Tüketiciler ve Pazar Bölümleme Uygulamaları.” http://inet-tr.org.tr/inetconf16/bildiri/11.pdf, Erişim Tarihi: 27.05.2016
  • Altuntuğ, Nevriye (2012). “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili.” Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1).
  • Armağan, Ahsen (2013). “Gençlerin Sanal Alanı Kullanım Tercihleri ve Kendilerini Sunum Taktikleri: Bir Araştırma.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 78-92.
  • Armağan Aksu, Ece ve Küçükkambak, Selçuk Efe (2015). “Y Kuşağı Tüketicilerinin Moda Bloglarına Yönelik Tutumunun Satın Alma Niyeti Etkisi Üzerine Bir Araştırma.” Institute Of Business Administration Management Journal. İşletme İktisadi Enstitüsü Yönetim Dergisi, (79).
  • Başlar, Gülşah (2013). “Yeni Medyanın Gelişimi ve Dijitalleşen Kapitalizm.” Akademik Bilişim Konferansı, Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Bat, Mikail (2008). Moda Oluşturma Sürecinde Stratejik Planlama Ve Halkla İlişkilerin Rolü. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: EGEÜ. SBE.
  • Cengiz, Hakan vd. (2016). “Sosyal Ağ Sitelerinde Marka Temelli İçeriklerin Paylaşılmasına Yönelik Güdülerin İncelenmesi: Facebook Örneği.” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(3), 611-633.
  • Chittenden, Tara (2010). “Digital Dressing Up: Modelling Female Teen Identity In The Discursive Spaces Of The Fashion Blogosphere.” Journal of Youth Studies, 13:4, 505-520, doi: 10.1080/13676260903520902
  • Cukul, Dilek (2013). “Moda Pazarlamasında Bir Araç Olarak Sosyal Medya: Mavi Jeans' in Başarısı.” Akdeniz Sanat Dergisi, 4(8).
  • Çelik, Mustafa (2013). Hızlı Tüketim Ürünlerinde Sosyal Medya Kullanımı İle Marka Konumlandırılması. Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) Bitirme Projesi. İstanbul: İ.Ş.Ü. SBE.
  • Çelik, Sabahattin (2014). “Sosyal Medyanın Pazarlama İletişimine Etkileri.” Erciyes İletişim Dergisi: Akademia. 3 (3) :28-42.
  • Çizmeci, Esra ve Çakır, Mukaddes (der.) (2014). Danah Boyd’da Sosyal Ağlar ve Gençlik. Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar: 383-411. İstanbul: Doğu.
  • Demir, Kamile (2006). “Rogers’ın Yeniliğin Yayılması Teorisi ve İnternetten Ders Kaydı.” Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 12(3), 367-392.
  • Demirtaş, H. Andaç (2003). “Sosyal Kimlik Kuramı, Temel Kavram ve Varsayımlar.” İletişim Araştırmaları, 1(1), 123-144.
  • Erbirer, Emre ve Saka, Erkan vd. (der.) (2014). “Sosyal Medyanın Yaratıcı Endüstrilerde Bir İletişim Ve Pazarlama Aracı Olarak Kullanılması.” Yeni Medya Çalışmaları II. http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/35153373/YENI_MEDYA_CALISMALARI_II- , Erişim Tarihi: 25.06.2016
  • Eren Şişman, Esra (2014). “Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bazı Kişisel Değişkenlere Göre İncelenmesi.” Developing Social Media Use Purposes Scale and Examining Based on Some Personal Variables. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 29(4), 230-243
  • Erol, Feyza (2011). Trend Öngörüsü Ve Moda Dinamikleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: M.S.Ü. SBE.
  • Ertürk, Nilay (2011). “Moda Kavramı, Moda Kuramları ve Güncel Moda Eğilimi Çalışmaları.” SDÜ Arte-Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 4(7).
  • Güzel, Ebru (2016). “Dijital Kültür Ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: Dijital Habitus.” İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 4 (1): 82-103.
  • Halis, Büşra (2012). “Tüketimin Değişen Yüzü: Elektronik Ticaret Uygulamaları ve Sosyal Paylaşım Ağlarının Rolü.” The Changing Face of Consumption: E-Commerce Applications and The Role of Social Networks. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 1(4), 149-160.
  • Karagöz, Kezban (2013). “Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler Ve Dijital Aktivizm Hareketleri.” İletişim ve Diplomasi, 1 (1): 131-158. http://www.iletisimvediplomasi.com Erişim tarihi: 22.05.2016
  • Kılıçer, Kerem (2008). “Teknolojik Yeniliklerin Yayılmasını Ve Benimsenmesini Arttıran Etmenler.” Anadolu University Journal of Social Sciences, 8(2).
  • Okan Yolbulan, Elif ve Yalman, Neva (2013). “Türkiye’de Tartışmalı Reklamlar: Kuşaklar Arası Karşılaştırma.” H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 31 (2): 135-152.
  • Onat, Ferah ve Alikılıç Aşman, Özlem (2008). “Sosyal Ağ Sitelerinin Reklam ve Halkla İlişkiler Ortamları Olarak Değerlendirilmesi.” Journal of Yaşar University, 3(9): 1111-1143.
  • Tarhan, Güzin (2009). Marka Farkındalığı Yaratma Sürecinde Sanal Ortamın Etkisi: “Advergaming”. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İ.K.Ü. SBE.
  • Tonta, Yaşar (2009). “Dijital Yerliler, Sosyal Ağlar ve Kütüphanelerin Geleceği.” Türk Kütüphaneciliği 23, (4), 742-768
  • Uysal, Mehmet Mutlu (2010). Yüksek Teknolojik Ürünlerin Pazara Sunulmasında Yenilikçi Yaklaşımlar: Boya Sanayi Uygulaması. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: D.E.Ü. SBE.
  • Uzun, Ruhdan ve Yüksel, Erkan (der.) (2013). Eleştirel Yaklaşımlar. İletişim Kuramları. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi: 115-116
  • Yegen, Ceren (2014). “Bir Dijital Aktivizm Biçimi Olarak Salktivizm: Change. Org Örneği.” Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 1(8), 84-108.
  • Yengin Ataman, Didem ve Sağıroğlu, Yakup (2012). “Dijital Ortamda Marka İletişimi: Tekstil Sektöründe Moda Bloglarının Tüketici Üzerindeki Etkisi.” The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(3).
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız Kakırman, Asiye (2012). “Dijital Yerliler Gerçekten Yerli Mi Yoksa Dijital Melez Mi?.” The Journal of Academic Social Science Studies. 5(7), 819-833.
  • Yüksekbilgili, Zeki (2013). “Türk Tipi Y Kuşağı.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 45(45).
  • Internet Kaynakları Şekil 1. http://slideplayer.biz.tr/slide/3663453/ Erişim Tarihi: 28.06.2016
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Özmen 0000-0002-8149-8482

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Özmen, E. (2018). Sosyal Medya ve Modanın Dijitalleşmesi Arasındaki İlişkiyi Tanımlamaya Yönelik Bir Durum Çalışması: Y Kuşağı Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29), 128-150. https://doi.org/10.31123/akil.382035