Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Milyoner (Slumdog Millionaire) Filminin Sosyal Bilişsel Kuram Çerçevesinde Çözümlenmesi

Yıl 2018, Sayı: 29, 151 - 164, 30.06.2018
https://doi.org/10.31123/akil.395528

Öz

Davranışları meydana getiren veya değiştiren dinamiklerin ne olduğuna bakıldığında,

bu konuda pek çok çalışmanın varlığı dikkat çekmektedir. Radikal davranışçılıkta,

insanoğlunun davranışlarının tamamen çevre tarafından belirlendiğine ve kişinin

kendi iradesi gibi bir yetisinin olmadığı varsayılmaktadır. Ancak Bandura’nın Sosyal

Bilişsel Kuramı’na göre, insanların kendi yaşamlarının doğası ve niteliği üzerinde bir

etkide bulunma kapasiteleri vardır. Dolayısıyla insanlar sosyal sistemlerin hem üreticisi

hem de tüketicisi konumundadırlar. Bu kapasitenin özelliği ise, bunu insanların sahip

oldukları hem içsel hem de dışsal faktörler aracılığıyla düzenleyebiliyor olmalarıdır.

Nitekim insanoğlu, kendini düzenleme kapasitesine sahip eşsiz bir varlıktır. Çalışma

içeriği de bu doğrultuda şekillendirilmiştir. Çalışmada, alanyazında sıklıkla kullanılan

anlatı çözümlemesi, Bandura’nın “Rastlantısal Olaylar ve Karşılaşmalar” ilkesi ile

ilişkilendirilmiştir. Çalışmanın temel amacı, Psikoloji ile Sinema disiplinleri arasında bir

bağlantı kurmak ve Milyoner (Slumdog Millionaire) adlı film içeriğini anlatı çözümlemesi

yoluyla analiz etmektir.

Kaynakça

  • Referans1 AYDIN, Davut. (2007). Sosyal Öğrenme Kuramı (Ed: M. Engin Deniz). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım.
  • Referans2 BANDURA, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review ofPsychology, 52, 1-26.
  • Referans3 BAYRAKÇI, Mustafa (2007). “Sosyal Öğrenme Kuramı ve Eğitimde Uygulanması”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:14, Sayı:14.
  • Referans4 ÇUBUKÇU, Zühal, and Pınar Girmen.(2007). “Öğretmen Adaylarının Sosyal Öz-Yeterlik Algılarının Belirlenmesi.” Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8.1.
  • Referans5 DORUK, K. Ece. (2015), İknanın Sosyal Psikolojisi, İstanbul: Derin yayınları.
  • Referans6 İNANÇ, Banu Yazgan; Yerlikaya, Esef Ercüment (2016). Kişilik Kuramları, 11. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Referans7 KORKMAZ, İsa. (2003). Sosyal Öğrenme Kuramı. (Ed. Yeşilyaprak, Binnur) Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Pegema Yayıncılık.“Milyoner” http://www.beyazperde.com/filmler/film-129924/ Erişim Tarihi:13.12.2016.
  • Referans8 PAJARES, Frank. (1996). Self-Efficacy Beliefs In Academic Setting. Review of Educational Review, 66(4).
  • Referans9 SENEMOĞLU, Nuray. (2012). Gelişim Öğrenme Ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. 21. Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Referans10 YEŞİLYAPRAK, B. ve Diğ. (2016). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. 15. Baskı, Ankara:Pegem A Yayıncılık.
  • Referans11 WOOD, R.E. & Bandura, A. (1989). Impact Of Conceptions Of Ability On Self RegulatoryMechanisms And Complex Decision Making. Journal of Personality and Social Psychology, 56.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Büdün

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Büdün, E. (2018). Milyoner (Slumdog Millionaire) Filminin Sosyal Bilişsel Kuram Çerçevesinde Çözümlenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29), 151-164. https://doi.org/10.31123/akil.395528