İletişimin tarihsel gelişimine bakıldığında, internet kadar hızlı değişim
ve büyüme gösteren bir başka iletişim aracına rastlanılmamaktadır. Bu sebeple
de önem ve anlam bakımından geleceğin medya aracı olarak belleklerde yerine
aldığı kabul edilmektedir. İnternet her
ne kadar geleneksel iletişim araçlarına göre yeni bir iletişim aracı olarak
nitelendirilse de, sunduğu içerikler bakımından yeni değildir. Bu mecrada
duyulan, görülen ve yazılanlar, hala egemen toplumsal yapıları yansıtmakta ve
güçlendirmektedir. Kimlik temsillerine bakıldığında ise internetin sanal ya da
gerçek kimliklerle dolu bir dünya olduğu görülmektedir. Burada kimlikler kimi zaman geleneksel
kodlarla kurgulanmakta, kimi zaman ise idealize edilmiş bir biçimde arzu edilen
kimlikler olarak yeniden inşa edilebilmektedir. Dolayısıyla internetin ve
burada yer alan sosyal ağların bireylere sunduğu kimlik oluşturma olanakları,
üzerinde çalışılması gereken düşünsel bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu düşünceden yola çıkarak sanal dünyada kadınların kullandıkları profil resmi aracılığıyla,
kadına dair nasıl bir kimlik temsili yaratıldığı, çalışmanın temel sorunsalını
ifade etmektedir. Söz konusu sorunsalı çözmek için kimlik kuramından yola çıkılarak niteliksel içerik
çözümlemesi ile incelenmektedir. Çalışmanın kuramsal ve yöntemsel rotası
ışığında, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin öğretim elemanları ve
öğrencilerinin yer aldığı toplam 104 kadın Facebook kullanıcısının profil
resimleri amaçsal olarak
belirlenmiştir.
Söz konusu incelemede geleneksel, modern, postmodern, sosyal, hedonist ve
romantik kadın kimlik temsillerine rastlanılmakta ve iletişimin geleneksel ve
yeni mecralarında şimdinin ve geleceğin bilirkişi konumundaki kadınların yeni
medya araçlarında kendilerine dair inşa ettikleri kimlikleri hakkında bir
çerçeve oluşturulmaktadır.
İnternet Sosyal Medya Kadın Kimlikleri Facebook Kimlik Kuramı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 29 |