Gündelik
hayatın önemli bir parçası haline gelen sosyal medya insan hayatına pek çok
yeni kavram kazandırmıştır. Bu kavramlardan biri de stalktır. Stalk, sosyal
medya kullanıcıları arasında fenomenleşen dijital iz sürmeye yönelik bir
davranış biçimidir. Stalklama terimi bugün internet ortamından başkalarının
hesaplarını takip etme, inceleme, başkalarının hayatlarına ve kişisel
özelliklerine dair ayrıntılı bilgiler edinme anlamlarında kullanılır. Sosyal
paylaşım ağlarının stalk evreninde kullanıcılar sosyal, kültürel ve ekonomik
sermaye biçimlerinden herhangi birini kurma fırsatı bularak sosyal ağlar
üzerinden sürdürülen armağan ilişkilerine hayat vermektedir. Bu çalışmada birer
politikacı, sanatçı, aktivist, ünlü ve fenomen olmak üzere Instagram
hesaplarını farklı amaçlarla kullanan beş ayrı hesap katılımcı gözlem
yöntemiyle gözlemlenmiş ve sosyal sermaye ve armağan teorilerinden yola
çıkılarak stalk üzerinden eleştirel bir değerlendirme yapılmıştır. Çalışma
sonucunda sosyal medya etkileşimlerinin stalk evreninde kullanıcıların sadece
demokratik haklar bağlamında sosyal, kültürel ve ekonomik sermayelerini
güçlendirmedikleri aynı zamanda gösteri üzerinden ilerleyen bir sosyal sermaye
ile var oldukları görülmüş ve sosyal paylaşım ağları üzerinden ilerleyen
armağan ilişkilerinin eleştirel bir değerlendirmesi yapılmıştır.
sosyal medya stalk sosyal sermaye armağan ekonomisi Instagram
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 30 |