Feminist hareket başlangıcından bu yana sosyo-ekonomik-politik ve
kültürel alanlardaki etkileriyle insanları ve toplumu derinden etkilemiştir. Tarihsel
açıdan, feminizm toplumsal değişim konusunda belli başlı güçlerden birisi
olmuştur ve kadınların, reklamlar da dâhil olmak üzere, kültürel ürünlerdeki
temsili üzerine odaklanmasıyla hem kadınların maddi koşulları hem de toplumun
kültürel yaşamı üzerinde değişimler yaratmıştır. Toplum içinde kadınlar
hakkında hakim olan düşünceleri yansıttıkları için reklamlar feministlerin en
çok tartıştıkları konulardan birisi olmuştur. Kadınların reklamlardaki temsili
ve feminizmin bu imgelerin dönüşümü üzerindeki etkisi bizi temel bir sorunla
karşı karşıya getirmektedir: Reklamlardaki kadın imgeleri toplumsal koşullara
bağlı bir biçimde on yıllık dönemler içinde değişmektedir ve kadınların
sosyo-ekonomik-politik ve kültürel mücadeleleri belirli bir dönemin toplumsal
koşullarından ayrılamamaktadır. Bu nedenle feminist hareketin dalgalarını
tarihsel dönemleştirme için kullanmak ve kadın temsillerini bu dönemlerin
toplumsal koşullarını göz önüne alarak çözümlemek işgören bir yöntem olacaktır.
Her bir feminist dalga, toplumun sürekli değişim içinde olan koşullarından ortaya
çıkan farklı kuramsal ve pratik alanlarla ilgili zihinsel meşguliyetleriyle,
kadının temsili üzerinde kendine özgü etkilerde bulunmuştur. 1800 yıllardan
başlayarak 1960’lı yıllara kadar uzanan birinci dalga feminizm, ataerkiye karşı
temel konuları ortaya koyduğu için belirli bir tarihsel öneme sahiptir. Bu çalışmanın
amacı, araştırmanın konusuna ve tarihsel
dönemleştirmesine uygunluk gösteren ve
ilk dalga feminizmin etkisiyle bu dönemin cinsel işbölümüne ve toplumsal
beklentilerine karşı çıkan kadın temsilleri üzerine feminist ve sosyolojik bir
yaklaşımla dönemin reklamlarını kullanarak nitel bir analiz gerçekleştirmektir.
Kozmetik reklamları görsel tasarım feminizm toplumsal cinsiyet temsili toplumsal değişme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 30 |