Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları

Yıl 2018, Sayı: 29. Özel Sayısı, 11 - 35, 01.11.2018
https://doi.org/10.31123/akil.456509

Öz

Algı
operasyonu kitlelerin beyinlerine nüfuz ederek, onların istenilen şekilde
düşünmelerini sağlamaktır. Kitleler üzerinde sistematik olarak uygulanan algı
operasyonlarıyla, insanlar farkında olmadan başkalarının kontrolüne
geçebilmekte, onların istediği ideolojiyi savunabilmekte, onlar gibi
düşünebilmekte ve davranabilmektedir. Propaganda ve psikolojik savaş gibi
yollarla kitlelerin beyinlerini ele geçirmeyi hedefleyenler, özellikle dijital
medyanın yaygınlaşması ve kontrolsüz şekilde kullanılmasıyla bu amaçlarını daha
rahat gerçekleştirebilmekte, insanları her türlü kirli oyunlarına dâhil
edebilmekte ve istedikleri gibi kullanabilmektedir. Dijital medyanın herkes
tarafından her an kolaylıkla ulaşılabiliyor olması nedeniyle, dijital medya
üzerinden paylaşılan sayısız fotoğraf, video veya içerik insanların algılarını
yönetmek için kullanılmakta, çoğu insan tarafından da iletiler doğruluğu
sorgulanmadan alındığı için, algılar istenilen şekilde yönetilebilmektedir.



            Bu çalışma kapsamında; son yıllarda
tüm dünyada yaygınlaşan algı operasyonlarının Türkiye Cumhuriyeti’ne yönelik
olanları analiz edilmiştir. Türkiye Cumhuriyeti’nin siyasi, askeri, ekonomik ve
sosyo-kültürel açıdan kararlarını veya uygulamalarını karalamak amacıyla,
dijital medya aracılığıyla paylaşılan fotoğraflar göstergebilimsel açıdan
analiz edilmiş, paylaşılan göstergeler üzerinden, yürütülmek istenen algı
operasyonlarının boyutlarını ortaya koymak amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAtkinson, R. L., Atkinson R. C. ve Hilgard, E. R. (1995). Psikolojiye Giriş I. (çev. Atakay K., Atakay M. ve Yavuz A.), Sosyal Yayınlar, İstanbul. Ayhan, A. (2007). Propaganda Nedir? Propaganda ve Halkla İlişkiler Ekseninde A.B.D. Dış Politikası. Literatürk, İstanbul.Barkan, M. (2013). Tek Yönlü Propaganda İletişim Sürecinden Çift Yönlü Algılama Yönetimi Sürecine Geçiş. Algılama Yönetimi içinde, (Ed. A. Yalçınkaya), Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Chomsky, N. (1995). Dünya Düzeni: Eskisi Yenisi. (çev. A. Çakıroğlu, T. Birkan), Metis Yayınları, İstanbul.Erol, S. M., ve Ozan, E. (2014). “Türk Dış Politikasında Algı Yönetimi.” Algı Yönetimi içinde, B. Karabulut (Ed.). Alfa Yayımcılık, İstanbul.Fortner, R. S., (1994). Public Diplomacy and International Politics, Praeger Publishers. Westport, CT.Jones, F. L. (2004). “Information: The Psychological Instrument”, U.S. Army War College Guide to National Security Policy and Strategy içinde, (ed.) J. Boone Bartholomees, Jr., Carlisle, PA: United States Army War College Strategic Studies Institute, Pp. 211- 219.Kamalski, J. Lentz, L. Sanders, T. & Zwaan, R. (2008). “The Forewarning Effect Of Coherence Markers İn Persuasive Discourse: Evidence From Persuasion And Processing”, Discourse Processes, 45 (6), Pp. 545- 579.Kınacı, S. (2011). Türkiye’de Polis Algısı ve Algılama Yönetimi: Bir Alan Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Özçağlayan M. ve Apak, D. (2017). Soğuk Savaş Yıllarında Algı Yönetimi, Haber ve Propaganda İlişkisi, Marmara İletişim Dergisi, Aralık, S. 28, s. 107-130 Özdağ, Ü. (2014). Algı Yönetimi, Propaganda, Psikolojik Savaş, Örtülü Operasyon ve Enformasyon Savaşı, Kripto, Ankara.Özer, M. A. (2012). Bir Modern Yönetim Tekniği Olarak Algılama Yönetimi ve İç Güvenlik Hizmetleri, Karadeniz Araştırmaları, Bahar, S.33, s. 147‐180. Özsamanlı, A. Y., ve Pank, Ç. (2013). Kamu Yönetiminde Etik Açısından Algılama Yönetimi. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, s. 47-61.Saydam, Ali (2007). İletişimin Akıl ve Gönül Penceresi Algılama Yönetimi. Rota Yayınları, İstanbul.Siegel, P. (2005). “Perception Management: Io’s Stepchild”, Low Intensity Conflict Ve Law Enforcement, 13 (2), Pp.117- 134.Tanrıverdi, N. (2013). Case Study: Ortadoğu Halklarının Algılarının Şekillenmesinde Arap Basını ve Küresel Medyanın Rolü. Algılama Yönetimi içinde, (Ed. A. Yalçınkaya), Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul.Tarhan, N. (2014). Psikolojik Savaş & Gri Propaganda. Timaş Yayınları, 20. Baskı, İstanbul.Temel, S. (2010). “Amerikan Kamu Diplomasisinin 11 Eylül Sonrası Yönetim Anlayışı ve Sergilenen Faaliyetler Odağında İncelenmesi: Kamu Diplomasisindeki Değişimleri Anlamak”, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.Tunç, A. ve Atılgan A. (2017). Algı Üzerine Kurulu Yönetsel Bir Anlayış: Algı’nın Yönetimi, International Journal of Disciplines Economics & Administrative Sciences Studies, Vol:3 Issue:3 pp:228- 238.Tzu, S. ve Pamukoğlu, O. (2016). Savaş Sanatı. İnkılap Kitabevi, İstanbul.http://media.digitalnewsreport.org/wp-content/uploads/2018/06/digital-news-report-2018.pdf?x89475.10.08.2018:11:30https://teyit.org/turkiye-sahte-habere-en-cok-maruz-kalan-ulke/10.08.2018:11:45
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Ayhan

Fatma Çakmak

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 29. Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Ayhan, A., & Çakmak, F. (2018). Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(29. Özel Sayısı), 11-35. https://doi.org/10.31123/akil.456509