Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Televizyon Kanallarının Yeni Medyada Genişleyen Kullanım Alanı ve Değişen Televizyon Seyri: TRT Çocuk, Baby TV ve Disney Junior Örnekleri

Yıl 2019, Sayı: 31, 276 - 304, 30.06.2019
https://doi.org/10.31123/akil.534280

Öz

Bilgi
ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler, hayatımızdaki herşeyi etkileyerek
yaşam biçimlerimizde belirleyici bir rol oynamaktadır. Dijital teknolojilerin
bir sonucu olarak multimedya içerikleri barındıran yeni medya seçeneklerinin
toplumsal yaşamdaki ve bireysel tercihler üzerindeki izleri, bugün gelinen
noktada geleneksel medya anlayışında da köklü değişiklikler yaşanmasına zemin
hazırlamıştır. Daha görsel kültür odaklı bir medya anlayışının geliştiğini ve
televizyonla başlayan bu sürecin yeni medya ile ivme kazandığını
söyleyebiliriz. Etkileşimsellik, hipermetinsellik, her yerden ulaşılabilirlik
ve kullanıcı türevli içerik üretimi gibi özellikleri nedeniyle, hayatlarımızda
vazgeçilmez bir yer edinen yeni medya ve kullanım pratikleri, hızla akan
bilgiye yetişmek isteyen kullanıcılar için de tercih edilir hale gelmiştir. Teknolojik
gelişmelerle paralel olarak değişen iletişim ve bilgi edinme biçimlerimizin
sonucu olarak televizyon izlenme süreçleri de bu bağlamda genişlemiş ve
değişime uğramıştır. Özellikle genç nesil ve çocuk kullanıcılar tarafından
farklı bir medya tüketim süreci geliştirilmiştir. Bu bağlamda, televizyon
kanallarındaki yayınların yeni medyada genişleyen kullanım alanları düşünülerek
çalışmamızda, farklı yaş gruplarındaki çocuklara yönelik yayın yapan
televizyonlar olan TRT Çocuk, Baby TV ve Disney Junior kanallarının web
sayfaları pek çok açıdan incelenerek özellikle okul öncesi dönemde çocukların
zihinsel, ruhsal, sosyal ve bilişsel gelişimlerine etkisi bağlamında olumlu ve
olumsuz yanları birarada ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • KaynakçaBagdikian, Bend H. (2004). Yeni Medya Tekeli. Çev., Emine Eminel. Ankara: Akılçelen Kitaplar.Baby TV kurumsal web sayfası. https://www.babytv.com/ (7.5.2018-5.6.2018 ve 24.9.2019-11.01.2019 tarihleri arasında erişilmiştir.)Başbakanlık (2008). İnternet Kullanımı ve Aile. Ankara: T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü.Binark, Mutlu (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu. Ankara: Dipnot Yayınları.Binark, Mutlu & Bayraktutan, Günseli (2013). Ayın Karanlık Yüzü Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.Disney Junior kurumsal web sayfası. https://www.disneyjunior.ca/ (7.5.2018-5.6.2018 ve 24.9.2019-11.01.2019 tarihleri arasında erişilmiştir.)Disney Junior 2. kurumsal web sayfası. http://disneyjunior.disney.com.au/ (24.9.2019/11.01.2019 tarihleri arasıda erişilmiştir.)Erdemir Göze, Filiz (2014). Televizyon İmgesine Sinema Perdesinden Bakmak. Ankara: Nobel Yayıncılık.Esslin, Martin (2001). Televizyon Çağı. İstanbul: Pınar Yayınları.Kellner, Douglas (2013). Medya Gösterisi. Çev., Zeynep. S. Doğruer. İstanbul: Açılım Kitap.Kuran, Evrim (2018). Telgraftan Tablete, Türkiye’nin 5 Kuşağına Bakış. İstanbul: Destek Yayınları.Kılıç, Ahmet Osman (2017). 1-60 Ay Arası Çocuklarda Mobil Medya Cihazı Kullanımı. T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Uzmanlık Tezi.Merdin, Esra (2017). Young Children’s Electronic Media Use And Parental Mediation. A Thesis Submitted to the Graduate School of Social Sciences of Middle East Technical University. McLuhan, Marshall (2005). Yaradanımız Medya. Çev., Ünsal Oskay. Ankara: MK Yayıncılık.Mora, Necla (2011). Medya Çalışmaları Medya Pedagojisi ve Küresel İletişim. Nobel Akademik Yayıncılık.Olkun, Emre Osman (2014). Haber ve Güven, Sosyal Algılamada Medya Haberlerinin Güvenirliği. Anrara: Literatürk Akademia Yayınları.Postman, Neil (1999). Televizyon: Öldüren Eğlence, Gösteri Çağında Kamusal Söylem. Çev., Osman Akınhay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 3. Basım.TRT Çocuk kurumsal web sayfası. http://www.trtcocuk.net.tr/ (7.5.2018-5.6.2018 ve 24.9.2019-11.01.2019 tarihleri arasında erişilmiştir.)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Yılmaz Güntay 0000-0003-1763-5208

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Yılmaz Güntay, G. (2019). Çocuk Televizyon Kanallarının Yeni Medyada Genişleyen Kullanım Alanı ve Değişen Televizyon Seyri: TRT Çocuk, Baby TV ve Disney Junior Örnekleri. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(31), 276-304. https://doi.org/10.31123/akil.534280