The new media presents the opportunity of preparing institutional-autonomous news for the organisations that wish to ‘bypass’ the dominant media. In this article, ‘flexible new media opportunities’ is the relationship-communication of the political actors with their public through the media. The representation of the political actors in the dominant media often creates a gap between what these actors aim to convey in terms of political communication and what actually happens. Consequently, the interruption of the structural partiality of the dominant media creates within the communication of the ‘opponent’ politics and also shapes ‘flexible new media operations’. This situation will be exemplified with a case study of the ‘e-Memorandum’ 27 April 2007 that the Turkish Armed Forces (TAF) issued over the Internet. This example supports the argument that the new media opportunities facilitate the preparation of institutional-autonomous news that allows organisations and institutions to bypass the dominant media
New media e-Memorandum Flexible Media Opportunities Political Communication and Political Strategy
Yeni medya, egemen medyayı ‘bypass’ etmek isteyen kurum ve kuruluşlar için kendi kurumsalözerk haberlerini oluşturma olanağı sunmaktadır. Bu makalede, ‘yeni medyanın esnek olanakları’ olarak bahsedilen şey, siyasal aktörlerin yeni medya üzerinden kamularıyla iletişimi ilişkisidir. Siyasal aktörlerin geleneksel medyadaki temsili, siyasal iletişimde amaçladıklarıyla gerçekleşen arasında çoğu zaman bir fark içermekte ve bu durum, adı geçen aktörler için olumsuz siyasal sonuçları üretmektedir. Sonuçta egemen medyanın yapısal tarafgirliği, ‘muhalif’ siyasetin iletişiminde kesinti yaratmakta, aynı zamanda da ‘yeni medyanın esnek olanaklarını’ biçimlendirmektedir. Bu durum, bir örnek olay niteliği kazanan, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin (TSK), 27 Nisan 2007 tarihinde Internet üzerinden yayımladığı ‘e-Bildirge’ üzerinden tartışılacaktır. Bu örnek, yeni medya olanaklarının, kurumsal-özerk haber oluşturmayı kolaylaştırarak egemen medyayı ‘bypass’ etmelerine imkan tanıdığı argümanını desteklemektedir
Yeni Medya e-Bildirge yeni medyanın esnek olanakları siyasal iletişim siyasal strateji
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 16 |