Today, modern communities face with a great variety of risks due to their specific nature, human acts and for any reasons such as industrialization, technological progress, etc. as well as any specific “natural risks” for traditional communities. Also, development and expansion of the media make an interdisciplinary matter such as risk meaningful for communication disciplinary in line with this process. Furthermore, any risk containing messages communicated by the media increases risk awareness in community and affects risk perception positively or adversely. However, main matter to be considered here how to communicate and offer the risks to community rather than mode of communicating the risks. If it is considered that any communicated messages may create a fear and panic in community, consents of the messages and risk communication strategies need to be executed by a correct, efficient and careful study. Therefore, a great range of processes such as source of the message, media, communication frequency, features of the target audience, words and symbols selected in communication of the message, content of the message, feedback, rearrangement of messages, etc. should be considered in generation of the messages, and each step should be planned and applied efficiently. Accordingly, it is important to pay any necessary attention and take any necessary care to the risk communication and to apply the risk communication as a sub-branch of public relations departments in modern communities, who face with a great variety of risks
Geleneksel toplumlara özgü “doğal risklerin” yanında günümüz modern toplumları, kendine özgün yapısından, insan eylemlerinden, sanayileşme ve teknolojik ilerleme vb. gibi nedenlerden dolayı çok çeşitli risklerle karşı karşıya kalmaktadır. Bu sürece paralel olarak iletişim araçlarının da gelişmesi ve yaygınlaşması, risk gibi disiplinler arası bir konuyu iletişim disiplini açısından da anlamlı kılmaktadır. Aynı zamanda iletişim araçlarından iletilen risk içerikli mesajlar toplumdaki risk farkındalığını da arttırmakta ve risk algısını olumlu ya da olumsuz yönde etkilemektedir. Ancak, burada dikkat edilmesi gereken esas konu, risklerle ilgili mesajların iletilmesinden ziyade topluma nasıl iletildiği, nasıl sunulduğudur. İletilen mesajların toplumda korku ve panik yaratabileceği göz önünde bulundurulsa mesajların içeriklerinin ve risk iletişimi stratejilerinin doğru, etkili ve titiz bir çalışma ile yürütülmesi gerekmektedir. Bu nedenle mesajların oluşturulması sürecinde, mesajın kaynağı, iletim aracı, ileti sıklığı, hedef kitlenin özellikleri, mesajın aktarımında seçilen kelimeler ve semboller, mesajın içeriği, geri bildirim alma ve bu doğrultuda mesajın yeniden düzenlenmesi süreci vb. gibi pek çok sürece dikkat edilmeli ve her adım etkili bir şekilde planlanmalı ve uygulanmalıdır. Buna göre, çeşitli risklerle yüz yüze kalan modern toplumlarda risk iletişimine gereken dikkati ve özeni göstermek halkla ilişkiler departmanlarının bir alt kolu olarak uygulamaya koymak önemlidir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 14 |