Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyaya Yönelik Güvenilirlik Algısının Bilgi Paylaşma Davranışıyla İlişkisi

Yıl 2019, Sayı: 32, 358 - 378, 31.12.2019
https://doi.org/10.31123/akil.620965

Öz

Sosyal medya genç kullanıcılar için önemli bir bilgi kaynağı konumundadır. Özellikle önemli toplumsal olaylarda sosyal medya bilgiye ulaşmak için ilk kontrol edilen ortamların başında gelmektedir. Bu nedenle sosyal medyadan edinilen bilginin güvenilirliğinin belirlenmesi önemli bir hal almıştır. Güvenilirlik algısı aynı zamanda bilgiyi paylaşma davranışı üzerinde de etkili olabilmektedir. Bu çalışma sosyal medyaya yönelik güvenilirlik algısının bilgi edinme ve bilgi paylaşma davranışına etkisi üzerinde durmaktadır. Çalışmanın amacı önemli toplumsal olaylar sırasında üniversite öğrencilerinin sosyal medyadan edindikleri bilgilere yönelik güvenilirlik algılarını ve bilgi paylaşma davranışlarını incelemektir. Araştırma nicel paradigma kapsamında gerçekleştirilmiştir. Hazırlanan ölçeklerden edinilen veriler üzerinden betimsel, ilişkisel ve karşılaştırmalı analizler yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin sosyal medya kullanım alışkanlıkları, eğitim alanları ve sınıf düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin sosyal medya güvenilirlik algılarının, sosyal medyada paylaşım yapma davranışları üzerinde etkili olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal Bilimlerde SPSS Uygulamaları: Sık Kullanılan İstatistiksel Analizler ve Açıklamalı Spss Çözümleri. 1. Baskı. İstanbul: İdeal
  • Alda, A. (2011). Speed plus mobs. J. Brockman. (Ed.), içinde: Is the Internet changing the way you think? the net’s impact on our minds and future, 290-293. NewYork, Harper.
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
  • Budak, C., Agrawal, D., ve El Abbadi, A. (2011). Limiting the spread of misinformation in social networks. İçinde; Proceedings of the 20th international conference on World wide web. ss: 665-674.
  • Castillo, C., Mendoza, M., Poblete, B. (2011). Information credibility on twitter. Proceedings of the 20th international conference on World wide web. 675-684.
  • Chen, R. (2014). Sharıng Of Crısıs Informatıon In Socıal Medıa: The Roles Of Dıstance, Perspectıve-Takıng, And Feelıngs. Yayınlanmamış doktora tezi. Hudson: Stevens Instıtute Of Technology.
  • Creswell, J. W. (2015). Karma Yöntem Araştırmaları: Tasarımı ve Yönetilmesi. 2. Baskı. (Çev. Yüksel, B., Selçuk, B.D.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dalkıran, Ö. (2018). Ağ Kuşağının Bilgi Davranışları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Flanagin, A. J., Metzger, M. J. (2000). Perceptions of Internet Information Credibility. Journalism & Mass Communication Quarterly, 77(3), 515-540.
  • Flanagin, A. J., Metzger, M. J., Hartsell, E. (2010). Kids and credibility: An empirical examination of youth, digital media use, and information credibility. MIT Press.
  • Gasser, U., Cortesi, S., Malik, M., Lee, A. (2012). Youth and digital media: From credibility to information quality. Berkman Center for Internet & Society. Cambrige, USA.
  • Go, E., You, K.H., Jung, E., Shim, H. (2016). Why do we use different types of websites and assign them different levels of credibility? Structural relations among users’ motives, types of websites, information credibility, and trust in the press. Computers in Human Behavior, 231-239.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe, Yöntem, Analiz. (3. Baskı). Ankara: Seçkin yayınları.
  • Heloise, R. (2012). İnternet nesli: sosyal ağlar yükseliyor, eleştirel düşünce düşüyor! E. Sözen (ed.). Hepimiz globaliz hepimiz yereliz, (içinde 56-97). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Hocevar, K. P., Flanagin, A. J., & Metzger, M. J. (2014). Social media self-efficacy and information evaluation online. Computers in Human Behavior, (39), 254-262.
  • Holcomb, J., Gottfried, J., Mitchell, A. (2013). News Use Across Social Media Platforms. PewResearchCenter.
  • Hilligoss, B., Rieh, S.Y. (2008). Developing a unifying framework if credibility assessment: Construct, heuristic, and interaction in context. Information Processing and Management (44), 1467-1484.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Kietzmann, J.H., Hermkens, K., McCarthy, I.P. and Silvestre, B.S. (2011). ‘Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media’, Business Horizons, (54), 241-251.
  • Kiousis, S. (2001). Public trust or mistrust? Perceptions of media credibility in the information age. Mass Communication & Society, (4), 381-403.
  • Lazar, J., Meiselwitz, G., Feng, J. (2007). Understanding web credibility: a synthesis of the research literature. Found. Trends in Human-Computer Interaction, 1(2), 139–202.
  • Li, R., Suh, A. (2015). Factors influencing information credibility on social media platforms: Evidence from Facebook pages. Procedia computer science, (72), 314-328.
  • Manovic, Lev (2001), The Language of New Media, Massachusetts: MIT Press.
  • Metzger, M. J., Flanagin, A. J. (2015). Psychological Approaches to Credibility Assessment Online. The Handbook of the Psychology of Communication Technology, (32), 445-466.
  • Metzger MJ, Flanagin AJ, Eyal K. (2003) Credibility for the 21st century: integrating perspectives on source, message, and media credibility in the contemporary media environment. Annals of the International Communication Association 27(1), 293–335.
  • Morris, M. R., Counts, S., Roseway, A., Hoff, A., Schwarz, J. (2012). Tweeting is believing?: understanding microblog credibility perceptions. In Proceedings of the ACM 2012 conference on Computer Supported Cooperative Work. 441-450.
  • Neuman, W.L. (2008). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar (2. Cilt, 2. Baskı). (Çev. Sedef, Ö.). İstanbul: Yayın odası.
  • Pallant, J. (2016). SPSS Kullanma Klavuzu: Spss ile Adım Adım Veri Analizi. (Çev. Sibel B., Berat, A.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Parr, B. (2008). It’s Time We Defined Social Media. No More Arguing. Here’s the Definition. http://benparr.com/2008/08/its-time-we-defined-social-media-no-more-arguing-heres-the-definition/
  • Rieh, S. Y., Hilligoss, B. (2008). College students’ credibility judgments in the information-seeking process. Digital media, youth, and credibility, 49-72.
  • Schweiger, W. (2000). Media credibility—experience or image? A survey on the credibility of the World Wide Web in Germany in comparison to other media. European Journal of Communication, 15(1), 37-59.
  • Sundar, S. S., Nass, C. (2001). Conceptualizing sources in online news. Journal of Communication, 51(1), 52-72.
  • Sutton, J., Palen, L., Sjklovski, I. (2008). Backchannels on the front lines: Emergent uses of social media in the 2007 Southern California wildfire. İçinde F. Friedrich and B. Van de Walle (Ed.), Proceedings of the 5th International ISCRAM conference. Washington, DC.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics, 6th edn Boston. Ma: Pearson.
  • Tonta, Y. (1999). Bilgi toplumu ve bilgi teknolojisi. Türk Kütüphaneciliği, 13, 363-375.
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ toplumu. (3. Baskı). Çev. (Ö. Sakin). İstanbul: Kafka.
  • Westley, B. H., Severin, W. J. (1964). Some correlates of media credibility. Journalism Quarterly, 41, 325–335.
  • Winter, S., Metzger, M. J., Flanagin, A. J. (2016). Selective use of news cues: A multiple-motive perspective on information selection in social media environments. Journal of Communication, 66(4), 669-693.

The Relationship Between Credibility Perception and Information Sharing Behavior on Social Media

Yıl 2019, Sayı: 32, 358 - 378, 31.12.2019
https://doi.org/10.31123/akil.620965

Öz

Social media is an important source of information for young users. Especially in important social events, social media is one of the first controlled environments to reach information. For this reason, it has become important to determine the credibility of information obtained from social media. At the same time, the credibility perception can also have an impact on knowledge sharing behavior. This study focuses on the impact of credibility perception on social media on information acquisition and sharing behavior. The purpose of the study is to examine the social media credibility perceptions and information sharing behaviors of university students. In the research, descriptive, relational and comparative analyzes were performed on the data obtained from the scales prepared within the scope of the quantitative paradigm. According to the results of the research, statistically significant relationships were found between students’ social media usage habits, education areas and class levels. Moreover, it has been seen that students’ perception of social media credibility has an effect on the behavior of sharing in social media.

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal Bilimlerde SPSS Uygulamaları: Sık Kullanılan İstatistiksel Analizler ve Açıklamalı Spss Çözümleri. 1. Baskı. İstanbul: İdeal
  • Alda, A. (2011). Speed plus mobs. J. Brockman. (Ed.), içinde: Is the Internet changing the way you think? the net’s impact on our minds and future, 290-293. NewYork, Harper.
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
  • Budak, C., Agrawal, D., ve El Abbadi, A. (2011). Limiting the spread of misinformation in social networks. İçinde; Proceedings of the 20th international conference on World wide web. ss: 665-674.
  • Castillo, C., Mendoza, M., Poblete, B. (2011). Information credibility on twitter. Proceedings of the 20th international conference on World wide web. 675-684.
  • Chen, R. (2014). Sharıng Of Crısıs Informatıon In Socıal Medıa: The Roles Of Dıstance, Perspectıve-Takıng, And Feelıngs. Yayınlanmamış doktora tezi. Hudson: Stevens Instıtute Of Technology.
  • Creswell, J. W. (2015). Karma Yöntem Araştırmaları: Tasarımı ve Yönetilmesi. 2. Baskı. (Çev. Yüksel, B., Selçuk, B.D.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dalkıran, Ö. (2018). Ağ Kuşağının Bilgi Davranışları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Flanagin, A. J., Metzger, M. J. (2000). Perceptions of Internet Information Credibility. Journalism & Mass Communication Quarterly, 77(3), 515-540.
  • Flanagin, A. J., Metzger, M. J., Hartsell, E. (2010). Kids and credibility: An empirical examination of youth, digital media use, and information credibility. MIT Press.
  • Gasser, U., Cortesi, S., Malik, M., Lee, A. (2012). Youth and digital media: From credibility to information quality. Berkman Center for Internet & Society. Cambrige, USA.
  • Go, E., You, K.H., Jung, E., Shim, H. (2016). Why do we use different types of websites and assign them different levels of credibility? Structural relations among users’ motives, types of websites, information credibility, and trust in the press. Computers in Human Behavior, 231-239.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe, Yöntem, Analiz. (3. Baskı). Ankara: Seçkin yayınları.
  • Heloise, R. (2012). İnternet nesli: sosyal ağlar yükseliyor, eleştirel düşünce düşüyor! E. Sözen (ed.). Hepimiz globaliz hepimiz yereliz, (içinde 56-97). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Hocevar, K. P., Flanagin, A. J., & Metzger, M. J. (2014). Social media self-efficacy and information evaluation online. Computers in Human Behavior, (39), 254-262.
  • Holcomb, J., Gottfried, J., Mitchell, A. (2013). News Use Across Social Media Platforms. PewResearchCenter.
  • Hilligoss, B., Rieh, S.Y. (2008). Developing a unifying framework if credibility assessment: Construct, heuristic, and interaction in context. Information Processing and Management (44), 1467-1484.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Kietzmann, J.H., Hermkens, K., McCarthy, I.P. and Silvestre, B.S. (2011). ‘Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media’, Business Horizons, (54), 241-251.
  • Kiousis, S. (2001). Public trust or mistrust? Perceptions of media credibility in the information age. Mass Communication & Society, (4), 381-403.
  • Lazar, J., Meiselwitz, G., Feng, J. (2007). Understanding web credibility: a synthesis of the research literature. Found. Trends in Human-Computer Interaction, 1(2), 139–202.
  • Li, R., Suh, A. (2015). Factors influencing information credibility on social media platforms: Evidence from Facebook pages. Procedia computer science, (72), 314-328.
  • Manovic, Lev (2001), The Language of New Media, Massachusetts: MIT Press.
  • Metzger, M. J., Flanagin, A. J. (2015). Psychological Approaches to Credibility Assessment Online. The Handbook of the Psychology of Communication Technology, (32), 445-466.
  • Metzger MJ, Flanagin AJ, Eyal K. (2003) Credibility for the 21st century: integrating perspectives on source, message, and media credibility in the contemporary media environment. Annals of the International Communication Association 27(1), 293–335.
  • Morris, M. R., Counts, S., Roseway, A., Hoff, A., Schwarz, J. (2012). Tweeting is believing?: understanding microblog credibility perceptions. In Proceedings of the ACM 2012 conference on Computer Supported Cooperative Work. 441-450.
  • Neuman, W.L. (2008). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar (2. Cilt, 2. Baskı). (Çev. Sedef, Ö.). İstanbul: Yayın odası.
  • Pallant, J. (2016). SPSS Kullanma Klavuzu: Spss ile Adım Adım Veri Analizi. (Çev. Sibel B., Berat, A.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Parr, B. (2008). It’s Time We Defined Social Media. No More Arguing. Here’s the Definition. http://benparr.com/2008/08/its-time-we-defined-social-media-no-more-arguing-heres-the-definition/
  • Rieh, S. Y., Hilligoss, B. (2008). College students’ credibility judgments in the information-seeking process. Digital media, youth, and credibility, 49-72.
  • Schweiger, W. (2000). Media credibility—experience or image? A survey on the credibility of the World Wide Web in Germany in comparison to other media. European Journal of Communication, 15(1), 37-59.
  • Sundar, S. S., Nass, C. (2001). Conceptualizing sources in online news. Journal of Communication, 51(1), 52-72.
  • Sutton, J., Palen, L., Sjklovski, I. (2008). Backchannels on the front lines: Emergent uses of social media in the 2007 Southern California wildfire. İçinde F. Friedrich and B. Van de Walle (Ed.), Proceedings of the 5th International ISCRAM conference. Washington, DC.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics, 6th edn Boston. Ma: Pearson.
  • Tonta, Y. (1999). Bilgi toplumu ve bilgi teknolojisi. Türk Kütüphaneciliği, 13, 363-375.
  • Van Dijk, J. (2016). Ağ toplumu. (3. Baskı). Çev. (Ö. Sakin). İstanbul: Kafka.
  • Westley, B. H., Severin, W. J. (1964). Some correlates of media credibility. Journalism Quarterly, 41, 325–335.
  • Winter, S., Metzger, M. J., Flanagin, A. J. (2016). Selective use of news cues: A multiple-motive perspective on information selection in social media environments. Journal of Communication, 66(4), 669-693.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ramazan Yıldızgörür 0000-0001-5103-0785

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Yıldızgörür, M. R. (2019). Sosyal Medyaya Yönelik Güvenilirlik Algısının Bilgi Paylaşma Davranışıyla İlişkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(32), 358-378. https://doi.org/10.31123/akil.620965