Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyadaki Kültürel Kimliklerin Dönüşümü Odaklı “Blogger Anne” Kimliklerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Sayı: 33, 129 - 157, 30.06.2020
https://doi.org/10.31123/akil.696758

Öz

Bu araştırmanın konusu, sosyal medyadaki kültürel dönüşüm odaklı ‘blogger anne’ kimliklerinin incelenmesidir. Bu konu çerçevesinde anne kimliği ile blog ortamında bulunan ve kendini ‘blogger anne’ olarak tanımlayan 8 kullanıcıyla derinlemesine görüşme yapılmıştır. Görüşmeler betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Görüşmenin yanı sıra 27 blog sitesinin her birinin son 7 paylaşımı içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, katılımcıların blog ortamında annelik kimliklerini nasıl sundukları ve kültürel anlamda annelik kimliğindeki dönüşümler ortaya konulmuştur. Bunun sonucunda sosyal medya aracılığı ile geleneksel annelik kimliğinde çözülmeler olduğu ancak toplumun geleneksel kültürel alt yapısının anne kimliği üzerinde etkisinin devam ettiği söylenebilir. Sosyal ağ ortamlarından biri olan bloglar, kullanıcıların annelik sunumlarını sergilemede tercih ettikleri yeni iletişim ortamları olarak karşımıza çıkmaktadır.


Bu makale için 30-06-2021 tarihinde bir düzeltme yayınlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akil/issue/62608/953030 

Kaynakça

  • Akay, A. (2002). Postmodern görüntü. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Anık, M. (2012). Kimlik ve Çokkültürcülük Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Aydın, S. (1999). Kimlik sorunu, ulusallık ve “Türk kimliği”. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2016). Simülakrlar ve simülasyon (Çev: O. Adanır). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Belek, U. (2013). Toplumsal cinsiyet algısının statik duruşu. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2006). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür cilt 2: kimliğin gücü (Çev: E. Kılıç). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Connel, R.W. (1998). Toplumsal cinsiyet ve iktidar: toplum, kişi ve cinsel politika (Çev: C. Soydemir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Connor, S. (2015). Postmodernist kültür çağdaş olanın kuramlarına bir giriş (Çev: D. Şahiner). İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayınları.
  • Çelebi, P. (2009). “Türkiye’de toplumsal cinsiyetin kuruluşu: bloglar”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demiray, E. (2012). Toplumsal yaşamda kadın. Oğuz, G. (Ed.). Toplumsal yaşamda kadın içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Erişti, S.D. (2017). Yeni medya ve görsel iletişim tasarımı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Giddens, A. (2010). Modernite ve bireysel kimlik geç modern çağda benlik ve toplum (Çev: Ü. Tatlıcan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Çev. Barış Cezar. Ankara: Metis Yayınları.
  • Kahraman, H. (2002). Postmodernite ile modernite arasında Türkiye. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Kara, U. (2013). Kültürel kimlik anayasal vatandaşlık özyönetim. Adana: Karahan Kitabevi. Kara, U. (2014). Kimlik oyunu video oyunları, yeni medya ve kimlik. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kaylı, D. (2012). Kadın bedeni ve özgürleşme. İzmir: İlya Yayınevi.
  • Lyotard, J. (2014). Postmodern durum (Çev: İ. Birkan). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü (Çev: O. Akınhay ve D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Mora, N. (2008). Medya ve kültürel kimlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1).
  • Oskay, Ü. (2010). Yıkanmak istemeyen çocuklar olalım. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Özen, Y. Ve Gülaçtı F. (2010). Benlik kavramı ve benliğin gelişimi bilen benliğe gereksinim var mı?. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 21-37
  • Rosenau, P. (2004). Postmodernizm ve toplumbilimleri (Çev: T. Birkan). İstanbul: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Sancar, E. (2013). Televizyon dramalarında annelik temsilinin izleyici tarafından alımlanması: Adını Feriha Koydum. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Sancar, S. (2012). Türk modernleşmesinin cinsiyeti, erkekler devlet kadınlar aile kurar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sözen, E. (2011). Modernite ve kültürel kimlik. Sosyoloji Konferansları, O (25) 153-160.
  • Stevenson, N. (2015). Medya kültürleri sosyal teori ve kitle iletişimi (Çev: G. Orhon ve B. Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Taylor, C. (2010). Çokkültürcülük ve tanınma politikası (Çev: L. Köker). İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayınları.
  • Timisi, N. (2005). Yeni iletişim teknolojileri ve demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Turner, J. Beeghley, L. Ve Powers, C. (2010). Sosyolojik teorinin oluşumu (Çev: Ü. Tatlıcan). İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Uğurlu, G. (2003). Türkiye’de ulusal televizyon kanallarında yayınlanan reklamlarda annelik rolünün sunumu. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Yuval-Davis, N. (2003). Cinsiyet ve millet (Çev: A. Bektaş). Ankara: İletişim Yayınları.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gözde Yardım 0000-0001-6457-6904

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Yardım, G. (2020). Sosyal Medyadaki Kültürel Kimliklerin Dönüşümü Odaklı “Blogger Anne” Kimliklerinin İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(33), 129-157. https://doi.org/10.31123/akil.696758