Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyada Yemek Fotoğraflarının Kimlik İnşası Bağlamında Tüketimi: Instagram Örneği

Yıl 2020, Sayı: 34, 236 - 259, 31.12.2020
https://doi.org/10.31123/akil.781110

Öz

Kitle iletişim araçları insanların temel haber, bilgi ve eğlence kanallarıdır. Dijitalleşmenin başlattığı değişimlerle bu araçlar değişmiş, dönüşmüş ve bünyesine yenilerini katmıştır. Sosyal medya olarak kabul edilen yeni kitle iletişim araçları insanların sosyalleşmelerinde, ilişki kurmalarında, haber, bilgi ve eğlenceye ulaşmalarında temel rolü üstlenmiştir. Yayıncı ile seyirci arasında çift taraflı iletişim sağlayan sosyal medya, içeriklerin anında değişmesini veya düzenlenmesini sağlayabilmektedir. Sosyal medyada en çok paylaşılan içeriklerin başında ise görsel içerikler gelmektedir. Özellikle de fotoğraflar, kullanıcının kendini sunma, ifade etme ve sosyal kimliğini inşa etme noktasında sıkça kullanılmaktadır. Yemek fotoğrafları bu bağlamıyla kimliğe dair oluşturulmak istenen imaja en çok katkı sağlayan öğelerden birini oluşturmaktadır. Instagram fotoğraf paylaşım özelliğiyle bu alanda kullanıcılara önemli bir katkı sağlamaktadır. Çalışma kapsamında Instagram’da #yemek etiketiyle yapılan aramada ortaya çıkan fotoğraflar içeriksel bağlamda incelenmiş ve paylaşımlar göstergebilimsel açıdan çözümlenmiştir. Çözümlemede paylaşımların kişinin profiline imaj ve estetik açıdan katkısının olup olmadığı, paylaşımların tüketim noktasında albeniyi oluşturup oluşturmadığı incelenmiştir.

Kaynakça

  • Arık, E. (2013). Sıradan İnsanın Yükselişi: Sosyal Medya Şöhretleri. İletişim ve Diplomasi Dergisi, (1), 97-111.
  • Barnes, S. B. (2006). A Privacy Paradox: Social Networking in the United States. First Monday, 11(9). DOI:10.5210/fm.v11i9.1394.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. (B. Vardar; M. Rıfat, Çev.), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1990). Çağdaş Söylenler. (T. Yücel, Çev.), İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2017). Tüketim Toplumu, Söylenceleri/Yapıları. (F. K. Hazal Deliceçaylı, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bayar, A. (2012). Facebooktaki “Mış Gibi” Yaşam Biçimlerinin Yayınlanan Fotoğraflar Üzerinden Çözümlenmesi. E. Dağtaş (Der.). Küreselleşme, Medya, Toplum (s. 319-348) içinde. Ankara: BirGün Kitap Yayınları.
  • Bircan, U. (2013). Roland Barthes ve Göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 13(26), 17-41.
  • Boyd, D. M. ve Ellison, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230. DOI: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  • Burnett, R. (2007). İmgeler Nasıl Düşünür? (G. Pusar, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Chung, C.F., Agapie, E., Schroeder, J., Mishra, S., Fogarty, J. ve Munson, S. A. (2017). When Personal Tracking Becomes Social: Examining the Use of Instagram for Healthy Eating. 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, (1674-1687). Denver, ABD. DOI: 10.1145/3025453.3025747 Erişim Adresi: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5432132/
  • Clement, J. (2020). Most popular social networks worldwide as of July 2020, ranked by number of active users. https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ adresinden 24.07.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Edgar-Hunt, R., Marland, J. ve Rawle, S. (2010). Film Making. London: Ava Publishing.
  • Eldeniz, L. ve Sepetci, N. (2017). Sosyal Medyada Mahremiyet Algısının Çöküşü “Instagram Üzerine bir Araştırma. E. Balkaş-Erdoğan, N. Tan-Akbulut ve M. Artu-Mutlugün (Der). Medyayı Okumak içinde. Istanbul-Ankara: Cinius Yayınları.
  • Evans, D. (2008). Social Media Marketing: An Hour a Day. New Jersey: Wiley Publishing.
  • Herhold, K. (2019). How People Interact on Social Media in 2019. https://themanifest.com/social-media/how-people-interact-social-media, adresinden 25.07.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Horzum-Taylor, I. (2015). Facebook and The Being Liked Motive. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(4), 1216-1227. DOI: 10.24289/ijsser.279131
  • Işık, M. (2012). Kitle İletişim Teorilerine Giriş. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • İbrahim, Y. (2015). Instagramming Life: Banal Imaging And The Poetics of The Everyday. Journal of Media Practice, 16(1), 42-54. DOI: 10.1080/14682753.2015.1015800
  • Kocabay, N. (2014). Sosyal Medyada Günün Menüsü: Sosyal Medyada “Paylaşılan” Yemek Fotoğrafları Üzerine Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3). DOI: 10.17680/akademia.v3i3.5000006572
  • Lasén, A. ve Gómez-Cruz, E. (2009). Digital Photography and Picture Sharing: Redefining the Public/Private Divide. Knowledge Technology & Policy, 22, 205-215.
  • Leppert, R. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü, İmgelerin Toplumsal İşlevi. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. USA: MIT Press.
  • Özcan, B. (2013). Hedonizm ve Kimlik Temeline Dayalı Postmodern Tüketim Yaklaşımı.Sosyoloji Konferansları Dergisi. Sosyoloji Konferansları. http://www. journals.istanbul.edu.tr/tr/index.php/iktisatsosyoloji/article/view/6022/5546 adresinden 28.03.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Özcan-Demir, N. (2017). Bireylerin Tüketimin Nesnesine Dönüşmesinde, Sosyal Medya Etkisi. Sosyoloji Konferansları, 55(1), 277-288. DOI: 10.18368/iusoskon.328300
  • Öksüz, B. (2019). Restoranlarda Instagram Kullanımı: Çeşme'deki Restoranlara Yönelik Bir Araştırma. 4th. International EMI Entrepreneurship & Social Sciences Congress’de sunulan bildiri (s.1037-1313), İstanbul, Türkiye. Erişim Adresi: http://www.emissc.org/files/E-Book/4.%20EMI%20FULL%20TEXT.pdf.
  • Özdemir, Z. (2015). Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 112-131.
  • Parsa, S. ve Parsa, A. F. (2012). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Salomon, D. (2013). Moving on from Facebook Using Instagram to Connect with Undergraduates and Engage in Teaching and Learning. College and Research Libraries News, 74, 408-412. DOI: 10.5860/crln.74.8.8991
  • Şener, E. (2012). Instagram’ın Kısa Tarihi (İnfografik). https://sosyalmedya.co/instagram-infografik/ adresinden 28.03.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Şener, G. ve Özkoçak, Y. (2013). Sosyal Ağlarda Görünür Olmak: Facebook Fotoğraflarında Bireyin Kendini Sunum Stratejileri. C. Bilgili ve G. Şener (Der.), Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset içinde. İstanbul: Grafik Tasarım Yayınları.
  • Toplu, M. (2008). İletişim Teknolojilerinin Gelişimi. http://bgc.org.tr/seminer/iletisim-teknolojilerinin-gelisimi.html adresinden 12.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Uysal, A. (2011). Görsel Kültürün ve Sosyo-Kültürel Olguların Öğrenci Resimlerindeki İmgelere Etkileri. Akademik Bakış Dergisi (24), 1-20.
  • Winson, J. (2013). Photography in The Age of Facebook. Intersect, 6(2), 1-11.
  • Yetkin-Cılızoğlu, G. ve Aysel, C. (2016). Sivil Toplum Örgütlerinin Instagram Kullanımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(27), 161-181. DOI: 10.16992/ASOS.1088
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Demirel 0000-0002-6252-8383

Mehmet Karanfiloğlu 0000-0002-4895-4220

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Demirel, G., & Karanfiloğlu, M. (2020). Sosyal Medyada Yemek Fotoğraflarının Kimlik İnşası Bağlamında Tüketimi: Instagram Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(34), 236-259. https://doi.org/10.31123/akil.781110