Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fantazyalara Kaçış: Netflix Platformunda Fantastik Türün Yeniden Konumlanışı

Yıl 2020, Sayı: 34, 445 - 463, 31.12.2020
https://doi.org/10.31123/akil.781587

Öz

Görsel teknolojilerdeki gelişmelere bağlı olarak son yıllarda fantastik tür özellikleri taşıyan sinema ve dizilerin sayısı artmıştır. İnsanın sonsuz imgelemindeki gereksinimleri karşılayan bu film ve diziler, izleyiciler tarafından en fazla tercih edilen türler arasına girmiştir. Çünkü fantazya, kalabalıklar için gündelik hayatta bulamadığı hoşnutluğu yaşadığı bir kaçış alanı olarak işlev görmektedir. Modern insana bildiği dünyanın yasalarından çıkmayı, düş gücünün istemlerini betimlemeyi ve uyanıkken düş görme yetisi kazanmayı vaat eder. Böylece modern insan daha fazla fantazyalara sığınır. Bu açılımlardan hareketle çalışmada 2019 yılında en çok izlenen Netflix içeriklerinden fantastik tür özelliği taşıyan diziler incelenmiştir. En fazla izlenen ilk on dizinin yaklaşık yarısını fantastik dizilerin oluşturması çalışmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır. Fantastik anlatıların temel temaları üzerinden yapılan niteliksel incelemeyle yeni medya platformları kullanıcılarının hayalini kurdukları dünyayı tasavvur etmesi dolayısıyla fantastik türü daha fazla tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adorno, T. (2005). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek. Erol Mutlu (Ed.). Kitle İletişim Kuramları (s. 240-249) içinde. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Dijk, V. v. (2006). The Network Society. Great Britain: SAGE Publications.
  • Duffers, M. (Senarist-Yönetmen-Yapımcı) ve Duffer, R. (Senarist-Yönetmen-Yapımcı). (2016-present). Stranger Things [Televizyon Dizisi]. ABD: Netflix, 21 Laps Entertainment.
  • Dunleavy, T. (2019). Complex Serial Drama and Multiplatform Television. New York: Routledge.
  • Ebersole, A. (2013). From Netflix to Netflixed: Digital Television Production in the Post-TV Platinum Age of the Audience. CTCS 687, 1-36.
  • Freud, S. (2002). Totem ve Tabu. (K. S. Sel, Çev.). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Furby, J. and Hines, C. (2014). Fantastik. (S. Yavuz, Çev.). İstanbul: Kolektif Yayınları.
  • George, J. (Senarist), Yılmaz, Y. (Senarist), Özpirinçci, E. (Senarist), Ceylan, K. (Senarist), Ünsal, A. (Senarist), Özbek, A. (Senarist), Evrenol, C. (Yönetmen), Aral, U. (Yönetmen), Uyanık, G. (Yönetmen), Tiryaki, G. (Yönetmen) ve Sutherland, A. (Yapımcı). (2018-2020). Hakan: Protector [Televizyon Dizisi]. Türkiye: Netflix.
  • George, J. (Senarist), Şit, N. E. (Senarist), Ünal, F. (Senarist), Açıktan, O. (Yönetmen), Uyanık, G. (Yönetmen) ve Baltacı, A. T. (Yönetmen). (2019-present). The Gift [Televizyon Dizisi]. Türkiye: Netflix, OG Medya.
  • Geraghty, L. (2009). Channeling the Future: Essays on Science Fiction and Fantasy Television. Toronto: The Scarecrow Press.
  • Genette, G. (2011). Anlatının Söylemi. (F. B. Aydar, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Hale, M. (2008, 29 December). NBC Bridges Series Gaps with Online Mini Dramas. New York Times. http://www.nytimes.com/2008/12/29/arts/television/29webi.html?_r=0 adresinden 21 Nisan 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Hissrich, L. S. (Senarist), Eggers, R. (Yönetmen) ve Ostrowski, M. (Yapımcı). (2019-present). The Witcher [Televizyon Dizisi]. ABD, Polonya: Netflix, Sean Daniel Company.
  • Irwin, W. R. (1976). The Game of the Impossible: A Rhetoric of Fantasy. Urbana: University of Illinois Press.
  • Jackson, R. (2003). Fantasy: The Literature of Subversion. London: Routledge.
  • Jenner, M. (2016). Is This TVIV? On Netflix, TVIII and Binge-Watching. New Media & Society, 18 (2), 257-273. DOI: 10.1177/1461444814541523.
  • Jourde, P. and Tortorese, P. (2003) Fantastik Mantık İçin Bir Skandal. (E. Özdoğan, Çev.). Kitaplık (66), 79-81.
  • Katz, E. and Scannell, P. (2009). The End of Television? Its Impact on the World (So Far), The Annals of the American Academy of Political and Social Science (625), Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Le Guin, U. K. (2006). Amerikalılar Ejderhalardan Neden Korkar? (M. Ahıska, Çev.), Erksan D, Sortıay B, Gürsoy Sökmen M (Der.). Kadınlar, Rüyalar, Ejderhalar (s. 31-37) içinde. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., and Kelly, K. (2009). New Media: A Critical Introduction Second Edition. London & New York: Routledge.
  • Lotz, A. D. (2019). Teasing Apart Television Industry Disruption: Consequences of Meso-level Financing Practices Before and After the US Multiplatform Era. Media, Culture & Society, 41 (7), 923-938.DOI: 10.1177/0163443719863354.
  • Mitell, J. (2006). Narrative Complexitiy in Contemporary American Television. The Velvet Light Trap 58, 29-40. University of Texas Press.
  • Oskay, Ü. (1982). Çağdaş Fantazya Popüler Kültür Açısından Bilim-Kurgu ve Korku Sineması. Ankara: Ayko Yayınları.
  • Oskay, Ü. (1995). Estetize Edilmiş Yaşam Alman Faşizminin Düşünsel Oluşumlar. İstanbul: Der Yayınları.
  • Osur, L. (2016). Netflix and the Development of the Internet Television Network. PhD Thesis. Syracuse University, ABD.
  • Rabkin, E. R. (1979). Fantastic Worlds: Myths, Tales and Stories. Toronto & Melbourne: Oxford University Press.
  • Scognamillo, G. and Demirhan, M. (2005). Fantastik Türk Sineması. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Short, S. (2011). Cult Telefantasy Series. Jefferson, NC: McFarland & Company.
  • Steinmetz, J. (2006). Fantastik Edebiyat. (H. F. Nemli, Çev.). Ankara: Dost Yayınları.
  • Thurber, R. M. (Senarist), Bomback, M. (Senarist), Slater, J. (Senarist-Yönetmen), Way ve G. (Yapımcı). (2019-present). The Umbrella Academy [Televizyon Dizisi]. ABD: Netflix.
  • Todorov, T. (2012). Fantastik Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım. (N. Öztokat, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

Escape to Fantasy: Relocation of Fantastic Genre on Netflix Platform

Yıl 2020, Sayı: 34, 445 - 463, 31.12.2020
https://doi.org/10.31123/akil.781587

Öz

The number of films and serials in fantastic genre has increased in recent years according to the developments in visual technologies. Nowadays, these films and series that meet the needs of human imagination has become one of the most preferred genres by the audience. Fantasy is an escape area in which they have experienced the satisfaction they cannot find in everyday life, for crowds. Also, it promises modern people to break the laws of the world they know, to describe the demands of imagination, and to gain the ability to dream while awake. So, modern people take more shelter in fantasies. Based on these insights, fantastic series that among the most-watched Netflix contents of 2019 were examined in the study. The starting point of the study is the fact that nearly half of the most popular top ten series is in fantastic genre. Through the qualitative study on the basic themes of fantastic narratives, it is concluded that the users of new media platforms prefer fantastic genre, as they envision the world they dream of.

Kaynakça

  • Adorno, T. (2005). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek. Erol Mutlu (Ed.). Kitle İletişim Kuramları (s. 240-249) içinde. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Dijk, V. v. (2006). The Network Society. Great Britain: SAGE Publications.
  • Duffers, M. (Senarist-Yönetmen-Yapımcı) ve Duffer, R. (Senarist-Yönetmen-Yapımcı). (2016-present). Stranger Things [Televizyon Dizisi]. ABD: Netflix, 21 Laps Entertainment.
  • Dunleavy, T. (2019). Complex Serial Drama and Multiplatform Television. New York: Routledge.
  • Ebersole, A. (2013). From Netflix to Netflixed: Digital Television Production in the Post-TV Platinum Age of the Audience. CTCS 687, 1-36.
  • Freud, S. (2002). Totem ve Tabu. (K. S. Sel, Çev.). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Furby, J. and Hines, C. (2014). Fantastik. (S. Yavuz, Çev.). İstanbul: Kolektif Yayınları.
  • George, J. (Senarist), Yılmaz, Y. (Senarist), Özpirinçci, E. (Senarist), Ceylan, K. (Senarist), Ünsal, A. (Senarist), Özbek, A. (Senarist), Evrenol, C. (Yönetmen), Aral, U. (Yönetmen), Uyanık, G. (Yönetmen), Tiryaki, G. (Yönetmen) ve Sutherland, A. (Yapımcı). (2018-2020). Hakan: Protector [Televizyon Dizisi]. Türkiye: Netflix.
  • George, J. (Senarist), Şit, N. E. (Senarist), Ünal, F. (Senarist), Açıktan, O. (Yönetmen), Uyanık, G. (Yönetmen) ve Baltacı, A. T. (Yönetmen). (2019-present). The Gift [Televizyon Dizisi]. Türkiye: Netflix, OG Medya.
  • Geraghty, L. (2009). Channeling the Future: Essays on Science Fiction and Fantasy Television. Toronto: The Scarecrow Press.
  • Genette, G. (2011). Anlatının Söylemi. (F. B. Aydar, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Hale, M. (2008, 29 December). NBC Bridges Series Gaps with Online Mini Dramas. New York Times. http://www.nytimes.com/2008/12/29/arts/television/29webi.html?_r=0 adresinden 21 Nisan 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Hissrich, L. S. (Senarist), Eggers, R. (Yönetmen) ve Ostrowski, M. (Yapımcı). (2019-present). The Witcher [Televizyon Dizisi]. ABD, Polonya: Netflix, Sean Daniel Company.
  • Irwin, W. R. (1976). The Game of the Impossible: A Rhetoric of Fantasy. Urbana: University of Illinois Press.
  • Jackson, R. (2003). Fantasy: The Literature of Subversion. London: Routledge.
  • Jenner, M. (2016). Is This TVIV? On Netflix, TVIII and Binge-Watching. New Media & Society, 18 (2), 257-273. DOI: 10.1177/1461444814541523.
  • Jourde, P. and Tortorese, P. (2003) Fantastik Mantık İçin Bir Skandal. (E. Özdoğan, Çev.). Kitaplık (66), 79-81.
  • Katz, E. and Scannell, P. (2009). The End of Television? Its Impact on the World (So Far), The Annals of the American Academy of Political and Social Science (625), Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Le Guin, U. K. (2006). Amerikalılar Ejderhalardan Neden Korkar? (M. Ahıska, Çev.), Erksan D, Sortıay B, Gürsoy Sökmen M (Der.). Kadınlar, Rüyalar, Ejderhalar (s. 31-37) içinde. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., and Kelly, K. (2009). New Media: A Critical Introduction Second Edition. London & New York: Routledge.
  • Lotz, A. D. (2019). Teasing Apart Television Industry Disruption: Consequences of Meso-level Financing Practices Before and After the US Multiplatform Era. Media, Culture & Society, 41 (7), 923-938.DOI: 10.1177/0163443719863354.
  • Mitell, J. (2006). Narrative Complexitiy in Contemporary American Television. The Velvet Light Trap 58, 29-40. University of Texas Press.
  • Oskay, Ü. (1982). Çağdaş Fantazya Popüler Kültür Açısından Bilim-Kurgu ve Korku Sineması. Ankara: Ayko Yayınları.
  • Oskay, Ü. (1995). Estetize Edilmiş Yaşam Alman Faşizminin Düşünsel Oluşumlar. İstanbul: Der Yayınları.
  • Osur, L. (2016). Netflix and the Development of the Internet Television Network. PhD Thesis. Syracuse University, ABD.
  • Rabkin, E. R. (1979). Fantastic Worlds: Myths, Tales and Stories. Toronto & Melbourne: Oxford University Press.
  • Scognamillo, G. and Demirhan, M. (2005). Fantastik Türk Sineması. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Short, S. (2011). Cult Telefantasy Series. Jefferson, NC: McFarland & Company.
  • Steinmetz, J. (2006). Fantastik Edebiyat. (H. F. Nemli, Çev.). Ankara: Dost Yayınları.
  • Thurber, R. M. (Senarist), Bomback, M. (Senarist), Slater, J. (Senarist-Yönetmen), Way ve G. (Yapımcı). (2019-present). The Umbrella Academy [Televizyon Dizisi]. ABD: Netflix.
  • Todorov, T. (2012). Fantastik Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım. (N. Öztokat, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Özkent 0000-0002-8617-8429

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 17 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Özkent, Y. (2020). Escape to Fantasy: Relocation of Fantastic Genre on Netflix Platform. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(34), 445-463. https://doi.org/10.31123/akil.781587