Savaş iletişimi, savaş dönemlerinde devletlerin ve hükümetlerin iç ve dış kamuoyu başta olma üzere hedef kitlelerini bilgilendirmek ve etkilemek amacıyla kullandıkları iletişim yöntemlerini, araçlarını ve uygulamalarını ifade etmektedir. Makalede savaş iletişimi kavramından hareketle Rusya-Ukrayna savaşındaki yayıncılık ve gündem oluşturma faaliyetlerine odaklanılmıştır. Bu kapsamda kitle iletişim araçlarının içerik sağlayıcısı olan, iç ve dış kamuoyuna dönük içerik üreten ve bu özelliğiyle dikkate değer savaş iletişimi araçlarının başında gelen resmi haber ajanslarının (TASS ve Ukrinform) içerikleri mercek altına alınmıştır. İki ülkenin resmi haber ajanslarının savaşı nasıl ele aldığı, savaşı ve savaşan tarafların iddialarını nasıl haberleştirdikleri, hangi konularda haberler ürettikleri ve savaş iletişimi bağlamında hangi mesajları ön plana çıkardıkları incelenmiştir. Çalışmanın kaleme alındığı dönemde bir yılını dolduran savaş sürecinin tamamını incelemek marjinal faydayı azaltacağından 1-31 Ocak 2023 tarihleri arasındaki bir aylık dönemde üretilen içerikler örneklem olarak seçilmiştir. Elde edilen veriler nitel ve nicel içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda ajansların haber içeriklerinin bağlı oldukları ülkenin iddialarını, mesajlarını ve meşruiyet yaratma çabalarını destekleyecek şekilde oluşturulduğu ortaya çıkmıştır.
War communication refers to the communication methods, tools and practices used by states and governments in order to inform and influence their target audiences, especially the domestic and foreign public opinion, during times of war. Based on the concept of war communication, the article focuses on broadcasting and agenda setting activities in the Russia-Ukraine war. In this context, the contents of the official news agencies (TASS and Ukrinform), which are the content providers of the mass media, produce content for the domestic and foreign public, and which are among the most remarkable war communication tools with this feature, were scrutinized. It was examined how the official news agencies of the two countries handled the war, how they reported the war and the claims of the warring parties, what news they produced, and which messages the parties highlighted in the context of war communication. At the time the study was written, the war had completed one year. Since examining the entire war process would reduce the marginal benefit, the content produced in the one-month period between 1-31 January 2023 was chosen as a sample. The obtained data were analyzed with qualitative and quantitative content analysis technique. As a result of the study, it was revealed that the news contents of the agencies were created to support the claims, messages and legitimacy efforts of their countries.
War communications Russia Ukraine News agency Tass Ukrinform
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 41 |