Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sürdürülebilir Habercilik Bağlamında Dijital Okur için Değer Yaratmak

Yıl 2024, Sayı: 44, 31 - 44, 28.04.2024
https://doi.org/10.31123/akil.1349657

Öz

Dijital teknolojilerin yaygınlaşması, sosyal medya platformlarının haber takibi amacıyla kullanılması, özellikle genç okurların değişen haber-tüketim alışkanlıkları ve Covid-19 pandemisinin etkisiyle geleneksel gazetecilik bir süredir kriz içindedir. Sosyal medya gerek haber tüketimi gerekse de reklam açısından haber kuruluşları için ciddi bir rakip haline gelmiştir. Bu çalışmada, Birleşik Krallık’ta Londra ve Cardiff şehirlerinde 200 katılımcı ile gerçekleştirilen haber tüketim alışkanlıkları anketinin bulgularından yararlanılarak sürdürülebilir habercilik bağlamında okuyucuların haberden beklentileri ve haber tüketim alışkanlıkları tartışılmaktadır. Anket, TÜBİTAK'ın mali desteği ile yürütülen sürdürülebilir habercilik konusundaki geniş çaplı bir araştırmanın parçasını oluşturmaktadır. Bulgular, okuyucunun, haber takibi için sosyal medya da dahil olmak üzere dijital platformları yoğun bir şekilde tercih ettiğini ve Pandemi döneminde dijital platformlara ilginin arttığını ortaya koymaktadır. Tüketicinin/okuyucunun temel beklentisinin güvenilirlik, kolay erişim, okuma ve kullanım kolaylığı, kişiselleştirilmiş, okuyucuya özel içerik ve daha az reklama maruz kalmak olduğu görülmektedir. Genç okurların “haber kuruluşu” olmayan sosyal media platformlarını haber takibi için tercih ettikleri de bulgular arasındadır. Okur-temelli gelirler sürdürülebilir habercilik için temel gelir kaynaklarından biridir. Medyanın, okur gelirlerini arttırmak ve bunu sürdürülebilir kılmak için okuyucuların beklentilerini doğru analiz etmesi ve okuyucu için değer yaratacak haber içerikleri üretmesi gerektiği görülmektedir.

Etik Beyan

Cardiff Üniversitesi JOMEC Araştırma Komitesi'nden alınan etik kurul onayı ekli belgelerde sunulmuştur

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1059B192000856 (TÜBİTAK 2219)

Teşekkür

TÜBİTAK'a araştırmaya desteğinden dolayı teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Barclay, S., Barnett, S., Moore, M., & Townend, J. (2022). Local News Deserts In The UK. JRSST Charitable Trust. https://publicbenefitnews.files.wordpress.com/2022/06/local-news-deserts-in-the-uk.pdf.
  • Berglez, P., Olausson, U. & Ots, M. (2017). Berglez, U. Olausson, & M. Ots (eds.), in What is Sustainable Journalism? Integrating the environmental, social, and economic challenges of journalism (pp. xi-xxvi) New York: Peter Lang https://doi.org/10.3726/b11462
  • Brenier, J. (2019). Why most publisher paywalls are destined to fail, is accessed on 10.07.2023 from the link https://jamesbreiner.com/why-most-publisher-paywalls-are-destined-to-fail/
  • Bozlağan, R. (2005). Sürdürülebilir Gelişme Düşüncesinin Tarihsel Arka Planı. Journal of Social Policy Conferences, 0(50), 1011-1028. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusskd/issue/891/9943
  • Güneş, S. (2011). Değer Yaratma Bağlamında Güncel Dört Yenilik Modeli. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(7), 71-89.
  • Golzar, J., Noor, S., Tajik, O., (2022). Convenience Sampling. International Journal of Education and Language Studies, 1(2), 72-77. DOI: 10.22034/ijels.2022.162981
  • Kima, J., Wang, X & Malthouse, E. (2021). Digital News Readership and Subscription in the United States during COVID-19: A Longitudinal Analysis of Clickstream and Subscription Data from a Local News Site, Digital Journalism. Taylor & Francis Group, https://doi.org/10.1080/21670811.2021.198497
  • Kothari, A., Lackner, J. (2006). A Value Based Approach to Management. Journal of Business & Industrial Marketing, 21(4), 243– 249. DOI: 10.1108/08858620610672614
  • Newman, N. (2022), Overview and key findings of the 2022 Digital News Report, is accessed on 20.04.2022 from the link https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2022/dnr-executive-summary
  • Ofcom. (2022). News Consumption in the UK: 2022, 21 July 2022, is accessed on 10.04.2023 from the link https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0027/241947/News-Consumption-in-the-UK-2022-report.pdf
  • Oktuğ Zengin, M. (2014). Sürdürülebilir Gelişme Anlayışının Medya Alanına Uygulanması: Bağımsız ve Çoğulcu Medya Yaklaşımları. Journal of Yasar University, 9(35), 6099-6260.
  • Olsen, R. K., V. Pickard, & O. Westlund. 2020. Communal News Work: COVID-19 Calls for Collective Funding of Journalism. Digital Journalism, 8(5), 673–680.
  • Olsen, R. K. (2021). The Value of Local News in the Digital Realm – Introducing the Integrated Value Creation Model. Digital Journalism, 9(6), 810-834, DOI: 10.1080/21670811.2021.1912623
  • Pavlik, J. V. (2013). İnnovation and The Future of Journalism. Digital Journalism, 1(2), 181-193.
  • Picardi, R. G. (2006). Journalism, Value Creation and the Future of News Organizations, Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy Research Paper Series. Research Paper R-27. Harvard University.
  • Picardi, R. G. (2010). Value Creation and Future of News Organizations: Why and How Journalism Must Change to Remain Relevant in Twenty-First Century, Lisbon: MediaXXI
  • Reuters Institute. (2023). Digital News Report 2023. , is accessed on 20.01.2023 from the link https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2023
  • Singer, J. (2018). Vos, T. P. (Ed.), in Handbooks of Communication Science: Journalism. Handbooks of Communication Science. (pp. 349-366). Berlin: De Gruyter Mouton. ISBN 978-1-5015-0008-4
  • Şirvanlı, T. (2022). Yerel Medyaya Yeni Bir Bakış: Hiperyerel Medyanın İlçe Gazeteleri Özelinde Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (38-Kasım Özel Sayısı), 64-88. DOI: 10.31123/akil.1175904
  • Tutar, Ü., & Çamlıbel, F. (2022). Tüketici Tercihini Etkileyen Tüketici Değer Algısının Kavramsal Boyutları. Balıkesir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 47-58.
  • United Nation. (2012). The Future WeWant; United Nations Conference on Sustainable Development (Rio+20) Rio de Janeiro, Brazil 20-22 June 2012 Outcome of the Conference, is accessed on 09.01.2024 from the link https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/istedigimiz-gelecek-birlesmis-milletler-surdurulebilir-kalkinma-konferansi-rio20-rio-de-janeiro-brezilya-20-22-haziran-2012-0
  • Uzunoğlu, S., & Uyar V. (2021). Türkiye’nin dijital haber odalarının gelir modelleri, is accessed on 8.02.2023 from the link https://www.newslabturkey.org/wp-content/uploads/2021/06/rh-4.pdf

Creating Value for the Digital Reader in the Context of Sustainable Journalism

Yıl 2024, Sayı: 44, 31 - 44, 28.04.2024
https://doi.org/10.31123/akil.1349657

Öz

Because of digitalisation, social media platforms usage for news follow-up, the changing news consumption habits of young readers, and the COVID-19 pandemic, traditional journalism has been in a crisis for a while. Social media has become a significant competitor for news organisations in terms of both news consumption and advertising. Using the findings of the news consumption habits survey conducted with 200 participants in the United Kingdom (in London and Cardiff), this study discusses readers' expectations and consumption habits in the context of sustainable journalism. The survey constitutes a part of large-scale research carried out with the financial support of TÜBİTAK. It is revealed that readers heavily prefer digital platforms, including social media, for news follow-up, and this interest increased during the Pandemic. The main expectations of the consumer/reader are reliability, easy access/use, easy-to-follow, personalised/reader-specific content, and less advertising. Among the findings is that young readers prefer social media platforms that are not "news organisations" to follow the news. Reader-based revenues are regarded as the most crucial income for sustainable journalism. Media needs to understand the reader's expectations and produce news content that will create value for them to generate sustainable reader income.

Etik Beyan

Ethical approval was received on 9th February 2022 with the numbered decision 21/22JOMEC006 from the Cardiff University School of Journalism Media and Culture (JOMEC) Research Committee.

Destekleyen Kurum

TUBİTAK

Proje Numarası

1059B192000856 (TÜBİTAK 2219)

Teşekkür

Thanks to TUBİTAK for their financial support of this research.

Kaynakça

  • Barclay, S., Barnett, S., Moore, M., & Townend, J. (2022). Local News Deserts In The UK. JRSST Charitable Trust. https://publicbenefitnews.files.wordpress.com/2022/06/local-news-deserts-in-the-uk.pdf.
  • Berglez, P., Olausson, U. & Ots, M. (2017). Berglez, U. Olausson, & M. Ots (eds.), in What is Sustainable Journalism? Integrating the environmental, social, and economic challenges of journalism (pp. xi-xxvi) New York: Peter Lang https://doi.org/10.3726/b11462
  • Brenier, J. (2019). Why most publisher paywalls are destined to fail, is accessed on 10.07.2023 from the link https://jamesbreiner.com/why-most-publisher-paywalls-are-destined-to-fail/
  • Bozlağan, R. (2005). Sürdürülebilir Gelişme Düşüncesinin Tarihsel Arka Planı. Journal of Social Policy Conferences, 0(50), 1011-1028. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusskd/issue/891/9943
  • Güneş, S. (2011). Değer Yaratma Bağlamında Güncel Dört Yenilik Modeli. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(7), 71-89.
  • Golzar, J., Noor, S., Tajik, O., (2022). Convenience Sampling. International Journal of Education and Language Studies, 1(2), 72-77. DOI: 10.22034/ijels.2022.162981
  • Kima, J., Wang, X & Malthouse, E. (2021). Digital News Readership and Subscription in the United States during COVID-19: A Longitudinal Analysis of Clickstream and Subscription Data from a Local News Site, Digital Journalism. Taylor & Francis Group, https://doi.org/10.1080/21670811.2021.198497
  • Kothari, A., Lackner, J. (2006). A Value Based Approach to Management. Journal of Business & Industrial Marketing, 21(4), 243– 249. DOI: 10.1108/08858620610672614
  • Newman, N. (2022), Overview and key findings of the 2022 Digital News Report, is accessed on 20.04.2022 from the link https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2022/dnr-executive-summary
  • Ofcom. (2022). News Consumption in the UK: 2022, 21 July 2022, is accessed on 10.04.2023 from the link https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0027/241947/News-Consumption-in-the-UK-2022-report.pdf
  • Oktuğ Zengin, M. (2014). Sürdürülebilir Gelişme Anlayışının Medya Alanına Uygulanması: Bağımsız ve Çoğulcu Medya Yaklaşımları. Journal of Yasar University, 9(35), 6099-6260.
  • Olsen, R. K., V. Pickard, & O. Westlund. 2020. Communal News Work: COVID-19 Calls for Collective Funding of Journalism. Digital Journalism, 8(5), 673–680.
  • Olsen, R. K. (2021). The Value of Local News in the Digital Realm – Introducing the Integrated Value Creation Model. Digital Journalism, 9(6), 810-834, DOI: 10.1080/21670811.2021.1912623
  • Pavlik, J. V. (2013). İnnovation and The Future of Journalism. Digital Journalism, 1(2), 181-193.
  • Picardi, R. G. (2006). Journalism, Value Creation and the Future of News Organizations, Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy Research Paper Series. Research Paper R-27. Harvard University.
  • Picardi, R. G. (2010). Value Creation and Future of News Organizations: Why and How Journalism Must Change to Remain Relevant in Twenty-First Century, Lisbon: MediaXXI
  • Reuters Institute. (2023). Digital News Report 2023. , is accessed on 20.01.2023 from the link https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2023
  • Singer, J. (2018). Vos, T. P. (Ed.), in Handbooks of Communication Science: Journalism. Handbooks of Communication Science. (pp. 349-366). Berlin: De Gruyter Mouton. ISBN 978-1-5015-0008-4
  • Şirvanlı, T. (2022). Yerel Medyaya Yeni Bir Bakış: Hiperyerel Medyanın İlçe Gazeteleri Özelinde Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (38-Kasım Özel Sayısı), 64-88. DOI: 10.31123/akil.1175904
  • Tutar, Ü., & Çamlıbel, F. (2022). Tüketici Tercihini Etkileyen Tüketici Değer Algısının Kavramsal Boyutları. Balıkesir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 47-58.
  • United Nation. (2012). The Future WeWant; United Nations Conference on Sustainable Development (Rio+20) Rio de Janeiro, Brazil 20-22 June 2012 Outcome of the Conference, is accessed on 09.01.2024 from the link https://www.undp.org/tr/turkiye/publications/istedigimiz-gelecek-birlesmis-milletler-surdurulebilir-kalkinma-konferansi-rio20-rio-de-janeiro-brezilya-20-22-haziran-2012-0
  • Uzunoğlu, S., & Uyar V. (2021). Türkiye’nin dijital haber odalarının gelir modelleri, is accessed on 8.02.2023 from the link https://www.newslabturkey.org/wp-content/uploads/2021/06/rh-4.pdf
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Gazetecilik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emel Şerife Baştürk 0000-0002-2146-1901

Proje Numarası 1059B192000856 (TÜBİTAK 2219)
Erken Görünüm Tarihi 21 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Baştürk, E. Ş. (2024). Creating Value for the Digital Reader in the Context of Sustainable Journalism. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(44), 31-44. https://doi.org/10.31123/akil.1349657