Bu çalışmanın amacı; üniversite öğrencilerinin akademik umutsuzluk ve kadercilik eğilimlerini tespit ederek bu iki algı arasındaki ilişki durumunu ortaya koymak ve bu algıların belirlenmesinde demografik faktörlerin rolünü ortaya çıkarmaktır. Bu kapsamda 446 üniversite öğrencisinden anket yolu ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler Jamovi (version 2.3.2) analiz programı yardımıyla analiz edilmiştir. Öncelikle toplanan veriler analize hazırlanmış, bu kapsamda güvenilirlik (cronbach alpha) ve geçerlilik (keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizi) değerleri incelenmiştir. Sonrasında korelasyon analizi ve parametrik testler uygulanarak elde edilen bulgular raporlanmıştır. Her iki ölçeğin alt boyutlarının birbirleri ile anlamlı ilişkili olduğu görülmüştür. Akademik umutsuzluk ve kadercilik eğilimlerinde dinî ve kültürel unsurların belirleyici olabileceği tahmin edilmektedir.
AKESSON, J., ASHWORTH-HAYES, S., HAHN, R., METCALFE, R.D. & RASOOLY, I. (2020). Fatalism, Beliefs, and Behaviors During the COVID-19 Pandemic. National Bureau of Economic Research, Working Paper 27245, doi:10.3386/w27245, [Online] Available at: https://www.nber.org/papers/w27245, [Erişim tarihi: 19.05.2022].
ANDERSON, S.M., & SCHWARTZ, A.H. (1992). “Intolerance of Ambiguity and Depression: A Cognitive Vulnerability Factor Linked to Hopelessness”, Social Cognition, volume: 10, issue: 3, p. 271–298.
AU, R.C.P., WATKINS, D.A., & HATTIE, J.A.C. (2010). Academic Risk Factors and Deficits of Learned Hopelessness: A Longitudinal Study of Hong Kong Secondary School Students”, Educational Psychology, volume: 30, issue: 2, p. 125-138.
BODUR, M. & KABASAKAL, H. (2002). “Türkiye-Arap Kümesinde Kurumsal Kültür: GLOBE Araştırması”, Yönetim Araştırmaları Dergisi, cilt: 1, sayı: 2, s. 5-22.
CEVİZCİ, Ahmet. Felsefe Sözlüğü, İstanbul, Say Yayınları, 2015.
ÇİÇEK, H.G., BAYKUL, A. & KELEŞ, M.K. (2014). “Öğrenci Profilinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Alan Araştırması Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği”, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı:33, s.171-186.
GÖKALP, M. & SOYKAN, F. (2020). “Akademik Umutsuzluk Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt: 9, sayı: 2, s. 741-751.
HALL, R. (2020). “The Hopeless University: Intellectual Work at the End of the End of History”, Post Digital Science and Education, volume: 2, issue: 3, p. 830–848.
IZGAR, A. (2009). “Engelli Çocuğu Olan Ailelerin Sosyal Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Özel Eğitim Öğretmenliği Anabilim Dalı.
JIMENEZ, T., RESTAR, A., HELM, P.J., CROSS, R.I., BARATH, D. & ARNDT, J. (2020). “Fatalism in the Context of COVID-19: Perceiving Coronavirus as a Death Sentence Predicts Reluctance to Perform Recommended Preventative Behaviors”, SSM - Population Health, volume: 11, Article 100615, p. 1-6.
KAM, Ömer Ferid. Dinî Felsefi Sohbetler, Ankara, Diyanet İşleri Bakanlığı Yayınları, 2003.
KARAKUŞ, Ö. (2018). “Depression and Hopelessness Levels of University Students According to Their Opinions on Finding Employment or Falling out of Labor Force in Turkey”, Universal Journal of Educational Research, volume: 6, issue: 1, p. 190-194.
KASAPOĞLU, A. (2008). “Kur’an Açısından Fatalizm-İnkârcıların Bir Tutumu Olarak Kadercilik”, Hikmet Yurdu, cilt: 1, sayı: 1, s. 87-107.
KAYA, A. & BOZKUR, B. (2015). “Kadercilik Eğilimi Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: 11, sayı: 3, s. 935-946.
KAYA, M. (2020). “Üniversite Öğrencilerinin Kadercilik Eğilimi ile Kişiler Arası Yeterliğin İncelenmesi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı.
KUH, Z. & ERDEM, R. (2019). “Fatalizm Eğiliminin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Üzerine Etkisi”, SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, cilt: 1, sayı: 1, s. 1-16.
LIMA, C.L., VELOSO, L.U., LIRA, J.A., SILVA, A., ROCHA, Â.R., & CONCEIÇÃO, B.B. (2021). “Factors Related to Hopelessness in College Students”, Cogitare Enfermagem, volume: 26, e76641, p. 1-10.
OGURLU, Ü. (2016). “Hopelessness Level and Future Expectations of Gifted Students”, Turkish Journal of Education, volume: 5, issue: 1, p. 4-17.
ÖZDİL, K., BULUCU BÜYÜKSOY G.D. & ÇATIKER, A. (2021). “Fatalism, Fear and Compliance with Preventive Measures in COVID-19 Pandemic: A Structural Equation Modeling Analysis”, Public Health Nursing, volume: 38, issue: 5, p. 770-780.
PRIYA, B.M., SONIKA SHRUTHI, M.B., SOWJANYA, R.S.R. & SHANJEEV, K. (2021). “Impact Of Online Education on Self-Efficacy, Academic Achievement and Hopelessness Among Higher Education Students: An Analysis”, Natural Volatiles & Essential Oils, volume: 8, issue: 5, p. 5088-5093.
ROBERTS, R.E., ROBERTS, C.R. & CHEN, I.G. (2000). “Fatalism and Risk of Adolescent Depression”, Psychiatry, volume: 63, issue: 3, p. 239-252.
SHEN, L., CONDIT, C.M. & WRIGHT, L. (2009). “The Psychometric Property and Validation of a Fatalism Scale”, Psychology and Health, volume: 24, issue: 5, p. 597-613.
ŞİMŞEKOĞLU, Ö., NORDFJÆRN, T., ZAVAREH, M.F., HEVAZEH, A.M., MAMDOOHI, A.R. & RUNDMO, T. (2013). “Risk Perceptions, Fatalism and Driver Behaviors in Turkey and Iran”, Safety Science, volume: 59, p. 187–192.
TAŞKESEN, O., KANAT, S., CİGİR, E., & GÖR, T. K. (2012). “A Study on Hopelessness Levels of High School Students According to Their Need They Feel About Receiving Art Education Informally”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, volume: 51, p. 340–347.
YILDIRIM, Cemal. Çağdaş Felsefe Sözlüğü, Ankara, Doruk Yayımcılık, 2004.
ZHANG, C., SHI, L., TIAN, T., ZHOU, Z., PENG, X., SHEN, Y., LI, Y. & OU, J. (2022). "Associations Between Academic Stress and Depressive Symptoms Mediated by Anxiety Symptoms and Hopelessness Among Chinese College Students", Psychological Research and Behavioral Management, volume: 5, issue: 15, p. 547-556.
Alkan, A. D., & Kurnaz, S. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Umutsuzluk ve Kadercilik Eğilimi Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi(13), 45-54.