İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, , 149 - 164, 25.01.2023
https://doi.org/10.31126/akrajournal.1125681

Öz

Kaynakça

  • Baydemir, G. (2017). “Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı”, Sanatta Yeterlilik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Resim Programı, İstanbul.
  • Dabanlı, B.G. (2017). Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı, ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 117-150.
  • Erim, G. (2000). “Rengin Psikolojik Etkileri”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der-gisi, S. 1 www.dergipark.gov.tr
  • Eyüboğlu, B.R. (2017). Dol Karabakır Dol, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Eyüboğlu, B.R. (2020). Resme Başlarken, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Kıvrak, E. (2000). “Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Türkiye'deki Sanat Eğitimine Resim-Şiir İlişkisi Bağlamında Katkıları” Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Samsun.
  • Ozan, S. (2011). “Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun Şiirlerinde Görsellik”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı, Ankara.
  • Şerbetçi, F. (2008), “D Grubu Sanatçılarının Türk Resim Sanatının Gelişim Sürecine Ka-zandırdığı Farklı Bakış Açıları”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Ana Sanat Dalı, Edirne.
  • Tansuğ, S. (2008). Çağdaş Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Üstten, A.U. (2016). “Halk Edebiyatına Uzanan Bir Köprü: Bedri Rahmi Eyüboğlu”, In-ternational Journal of Language Academy, V.4/3, Autumn, p.33/40.
  • Resim 1: https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-g/gogh-vincent-willem-van/vincent-willem-van-gogh-gece-kahvesi-360/, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 1: https://www.gzt.com/skyroad/renkler-ve-kelimeler-bedri-rahmi-eyuboglu-3579469, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 3:https://renk22.wordpress.com/sanat-okulu/bedri-rahmi-eyuboglunun-resimleri-siirleri-ve-hayati/, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 4: https://resimbiterken.tumblr.com/post/103283963779/bedri-rahmi-eyuboglunun-tophane-eseri, Erişim: Mart,2022.
  • Resim 5:http://www.antikalar.com/bedri-rahmi-eyuboglu, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 6: http://www.milliyetsanat.com/haberler/plastik-sanatlar/bedri-rahmi-nin-istanbul-u-muzayedede/4960, Erişim: Mart, 2022.

The Understanding of Color in Bedri Rahmi Eyüboğlu’s Paintings and Poems

Yıl 2023, , 149 - 164, 25.01.2023
https://doi.org/10.31126/akrajournal.1125681

Öz

Color is one of the composition elements used both in poetry and painting. The color, which is used as a graphic and literary image, contains relationships of various meanings. In this regard, painting and poetry support each other in the relationships between them. When we take a look at the past and the present, we see painters who write poetry or poets who paint. Artist/ literaturer producing in both fields use certain common elements in their artworks. The most distinct of these is color. The artworks of Bedri Rahmi Eyüboğlu, who is both a painter and a poet, have been eami-ned in this study. Emphasis is placed on how he processes the color element visually and literary, and the semantic relationship betweeen the two has been scutinized. 

Kaynakça

  • Baydemir, G. (2017). “Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı”, Sanatta Yeterlilik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Resim Programı, İstanbul.
  • Dabanlı, B.G. (2017). Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı, ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 117-150.
  • Erim, G. (2000). “Rengin Psikolojik Etkileri”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der-gisi, S. 1 www.dergipark.gov.tr
  • Eyüboğlu, B.R. (2017). Dol Karabakır Dol, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Eyüboğlu, B.R. (2020). Resme Başlarken, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Kıvrak, E. (2000). “Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Türkiye'deki Sanat Eğitimine Resim-Şiir İlişkisi Bağlamında Katkıları” Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Samsun.
  • Ozan, S. (2011). “Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun Şiirlerinde Görsellik”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı, Ankara.
  • Şerbetçi, F. (2008), “D Grubu Sanatçılarının Türk Resim Sanatının Gelişim Sürecine Ka-zandırdığı Farklı Bakış Açıları”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Ana Sanat Dalı, Edirne.
  • Tansuğ, S. (2008). Çağdaş Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Üstten, A.U. (2016). “Halk Edebiyatına Uzanan Bir Köprü: Bedri Rahmi Eyüboğlu”, In-ternational Journal of Language Academy, V.4/3, Autumn, p.33/40.
  • Resim 1: https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-g/gogh-vincent-willem-van/vincent-willem-van-gogh-gece-kahvesi-360/, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 1: https://www.gzt.com/skyroad/renkler-ve-kelimeler-bedri-rahmi-eyuboglu-3579469, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 3:https://renk22.wordpress.com/sanat-okulu/bedri-rahmi-eyuboglunun-resimleri-siirleri-ve-hayati/, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 4: https://resimbiterken.tumblr.com/post/103283963779/bedri-rahmi-eyuboglunun-tophane-eseri, Erişim: Mart,2022.
  • Resim 5:http://www.antikalar.com/bedri-rahmi-eyuboglu, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 6: http://www.milliyetsanat.com/haberler/plastik-sanatlar/bedri-rahmi-nin-istanbul-u-muzayedede/4960, Erişim: Mart, 2022.

Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun Resimlerindeki ve Şiirlerindeki Renk Anlayışı

Yıl 2023, , 149 - 164, 25.01.2023
https://doi.org/10.31126/akrajournal.1125681

Öz

Renk gerek şiirde gerekse resimde kullanılan kompozisyon öğelerinden biridir. Görsel ve yazınsal imge olarak kullanılan renk, içinde çeşitli anlam ilişkilerini barındırmaktadır. Bu anlamda resim ve şiir ilişkisi birbirini destekler niteliktedir. Geçmişe ve günümüze baktığımız zaman, şiir yazan ressamları ya da resim yapan şairleri görmekteyiz. İki alanda da üretim yapan sanatçılar/edebiyatçılar eserlerinde ortak bazı öğeleri kullanmaktadırlar. Bunlardan en belirgin olanı da renktir. Yapılan bu çalışmada da hem ressam hem de şair olan Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun eserleri incelenmiştir. Renk öğesini görsel ve yazınsal olarak nasıl işlediği üzerinde durulmuş ve aralarındaki anlam ilişkisi irdelenmiştir. 

Kaynakça

  • Baydemir, G. (2017). “Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı”, Sanatta Yeterlilik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Resim Programı, İstanbul.
  • Dabanlı, B.G. (2017). Türk Resim Sanatında Renk Kullanımı, ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 117-150.
  • Erim, G. (2000). “Rengin Psikolojik Etkileri”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der-gisi, S. 1 www.dergipark.gov.tr
  • Eyüboğlu, B.R. (2017). Dol Karabakır Dol, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Eyüboğlu, B.R. (2020). Resme Başlarken, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Kıvrak, E. (2000). “Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Türkiye'deki Sanat Eğitimine Resim-Şiir İlişkisi Bağlamında Katkıları” Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Samsun.
  • Ozan, S. (2011). “Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun Şiirlerinde Görsellik”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı, Ankara.
  • Şerbetçi, F. (2008), “D Grubu Sanatçılarının Türk Resim Sanatının Gelişim Sürecine Ka-zandırdığı Farklı Bakış Açıları”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Ana Sanat Dalı, Edirne.
  • Tansuğ, S. (2008). Çağdaş Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Üstten, A.U. (2016). “Halk Edebiyatına Uzanan Bir Köprü: Bedri Rahmi Eyüboğlu”, In-ternational Journal of Language Academy, V.4/3, Autumn, p.33/40.
  • Resim 1: https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-g/gogh-vincent-willem-van/vincent-willem-van-gogh-gece-kahvesi-360/, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 1: https://www.gzt.com/skyroad/renkler-ve-kelimeler-bedri-rahmi-eyuboglu-3579469, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 3:https://renk22.wordpress.com/sanat-okulu/bedri-rahmi-eyuboglunun-resimleri-siirleri-ve-hayati/, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 4: https://resimbiterken.tumblr.com/post/103283963779/bedri-rahmi-eyuboglunun-tophane-eseri, Erişim: Mart,2022.
  • Resim 5:http://www.antikalar.com/bedri-rahmi-eyuboglu, Erişim: Mart, 2022.
  • Resim 6: http://www.milliyetsanat.com/haberler/plastik-sanatlar/bedri-rahmi-nin-istanbul-u-muzayedede/4960, Erişim: Mart, 2022.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Işık Sungurlar 0000-0002-7466-8869

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2023
Kabul Tarihi 6 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Sungurlar, I. (2023). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun Resimlerindeki ve Şiirlerindeki Renk Anlayışı. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 11(29), 149-164. https://doi.org/10.31126/akrajournal.1125681

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333