Vasıf Necdet (Armay) is one of the figures who were influential in the cultural life of Bursa during the War of Independence and the first years of the Republic. From 1921 to 1933, he published the newspapers Kardeş (1921-1933) and Hakikat (1922) in Bursa. In the newspaper Kardeş, of which he was the owner and editor-in-chief, he serialized his novel Günahkâr Kalbi in1921 and published in 1924. He also published a book on etiquette called Muaşeret Yolları in 1926. According to the information given on the website of the Bursa Journalists’ Association, he was arrested by the special court on the grounds of collaborating with the enemy during the occupation years of Bursa, and was acquitted during the trial after it was understood that he had secretly supported the Turkish revolutionaries. There is no detailed information about Vasıf Necdet’s life. Vasıf Necdet’s novel named Günahkâr Kalbi consists of sixteen chapters and ninetynine pages. There are twelve photographs placed between the pages of the work showing a young woman and a man. Because of this feature, the work is described as a “comic” on the inner cover. The novel was published in Bursa Orhaniye Printing House in 1924. In the introduction, a photograph of the author and brief information about the work are given under the title of “A Few Words”. The author emphasizes that he wrote his work in 1328 (1912), four years before it was published (1920-1921). When it was serialized in the newspaper, the reader liked this work very much. Its subject was based on a real event and it was his first novel in the genre. With all these features, Vasıf Necdet’s Günahkâr Kalbi can be regarded among the popular novels of the first years of the Republic. Vasıf Necdet should be included among popular romance writers such as Nezihe Muhittin, Muazzez Tahsin, Kerime Nadir, Oğuz Özdeş, Peride Celal, Suat Derviş, Mükerrem Kamil Su and Güzide Sabri. The misfortune of Vasıf Necdet’s work is perhaps that it was published in Bursa. If it had been published in İstanbul, perhaps it would have reached wider audiences and would have been better known. In other words, it is necessary to take into account the disadvantage of being far from the centre of the press in those days in Turkey in this context. It can be said that oblivion is a misfortune for Vasıf Necdet and his work.
Vasıf Necdet (Armay), Kurtuluş Savaşı dönemi ve Cumhuriyet’in ilk yıllarında Bursa’nın kültür hayatında etkili olmuş şahsiyetlerden biridir. Hayatına dair ayrıntılı bilgiler bulunmayan Vasıf Necdet, 1921 yılından 1933 yılına kadar Bursa’da Kardeş (1921-1933) ve Hakikat (1922) gazetelerini çıkarır. Sahibi ve başyazarı olduğu Kardeş gazetesinde 1921 yılında tefrika ettiği Günahkâr Kalbi (1924) romanını ve daha sonra Muaşeret Yolları (1926) adlı görgü kurallarına dair kitabını yayımlar. Bursa Gazeteciler Cemiyetinin internet sayfasında verilen bilgiye göre Bursa’nın işgali yıllarında düşmanla iş birliği yaptığı gerekçesiyle kurulan özel mahkemece tutuklanır. Yargılama sırasında Kuvayımilliye’ye gizli destek verdiği anlaşılarak beraat eder.
Vasıf Necdet’in Günahkâr Kalbi adlı romanı on altı bölüm, doksan dokuz sayfadan oluş-maktadır. Eserin sayfaları arasına yerleştirilmiş bir genç kadın ve erkeği gösteren on iki adet fotoğraf bulunmaktadır. Bu özelliği dolayıyla iç kapakta eser “resimli roman” olarak nitelendi-rilmiştir. Bursa Orhaniye Matbaası’nda 1924 yılında basılmıştır. Girişte yazarın bir fotoğrafı ve “Birkaç Söz” başlığı altında eser hakkında kısa bilgi verilmiştir. Yazar, bu yazıda eserini 1328 (1912)’de yazdığını, basımından dört sene önce (1920-1921) gazetede tefrika ettiği zaman okuyucunun eseri çok sevdiğini, konusunun gerçek bir olaya dayandığını ve roman türünde ilk eseri olduğunu belirtir. Bütün bu özellikleriyle Vasıf Necdet’in Günahkâr Kalbi adlı eseri, Cumhuriyet’in ilk yıl-larının popüler romanları arasında sayılabilir. Bir başka ifade ile Nezihe Muhittin, Muazzez Tahsin, Kerime Nadir, Oğuz Özdeş, Peride Celal, Suat Derviş, Mükerrem Kâmil Su ve Güzide Sabri gibi popüler aşk romanı yazarlarının arasına Vasıf Necdet de alınabilir. Vasıf Necdet’in eserinin talihsizliği belki de Bursa’da basılmış olmasıdır. İstanbul’da basılsa idi belki daha geniş kitlelere ulaşacak ve daha tanınır olacaktı. Yani bu bağlamda o günlerin Türkiye’sinde matbuatın merkezinden uzakta oluşun dezavantajını da hesaba katmak gerekir. Edebiyat âleminde unutulmuş olmak, Vasıf Necdet ve eseri için bir talihsizliktir denilebilir.
Etik kurallara uyulmuştur.
Yoktur.
Sayın editör, gösterdiğiniz özveri için çok teşekkürler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |