Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INNOVATION IN THE CONTEXT OF THE POETRY - BRIEF HISTORY OF PARNASISM AND PURSUIT OF PERFECTION

Yıl 2019, , 47 - 59, 01.01.2019
https://doi.org/10.31126/akrajournal.493843

Öz

Poetry
is the literary genre that attaches the most importance to the eloquence,
making the best out of it. The art of poetry has made new experiments
throughout the evolutionary process to make the words multidimensional and meaningful.
It is necessary to recognize that the parnasism movement, known as searching
voices, utterance, and the perfect shape, was born with the first poet. From
the first poet to the last, it is possible to see that parnasism is encoded and
maintained as a heritage . This article is about the search for new forms and
words in poetry; It was written to bring together the innovations that are
visible but scattered in the art of poetry through the relationship it
established with parnasism, letrism, numerological, acrostic derivative. With
the method of document analysis, good examples of the subject from Turkish and
World literature were determined and examined within the boundaries of the
article.

Kaynakça

  • Açıl, Berat (2015), Klasik Türk Şiirinde Estetik Bir Unsur Olarak Çiçekler, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, FSM Scholarly Studies Journal of Humanities and Social Sciences, Sayı/Number 5 Yıl/Year 2015 Bahar/Spring, s.1-28.
  • Aksan, Doğan (1993), Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, BE-TA Basım Yayım A. Ş., İstanbul.
  • Arıbaş, Sabahattin (2003), Felsefeye Giriş, Sezer Ofset, Malatya.
  • Atalay, Besim (1998), Divanu Lügati’t Türk Tercümesi, C. 1, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Çeltik, Halil (2007), Tenkitli Divan Neşirlerinde Nazım Şekli Problemleri, Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları, Volume 2/3 Summer 2007, s.189-199.
  • Çetişli, İsmail (1998), Batı Edebiyatında Edebi Akımlar, Kardelen Kitabevi, Isparta.
  • Durukoğlu, Salim (2002), Şiiri Arayan Adam ve Üçler Vadisi, Turnalar Uluslararası Türk Dili Edebiyat ve Çeviri Dergisi, 5 (74-76).
  • Enginün, İnci (2001), Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Güftâ, Hüseyin (2010), Divan Şiirinde Vakt-i Seher, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research, Klâsik Türk Edebiyatının Kaynakları Özel Sayısı - Prof. Dr. Turgut KARABEY Armağanı, Volume: 3 Issue: 15, s.93-137.
  • Gülhan, Abdülkerim (2008), Divan Şiirinde Meyveler Ve Meyvelerden Hareketle Yapılan Teşbih ve Mecazlar, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 3/5, Fall 2008, (345-375).
  • ilimvemedeniyet.com (2018), www.ilimvemedeniyet.com/sanma-sahim-herkesi-sen-sadikane-yar-olur.html, (Son Erişim Tarihi: 04.12.2018)
  • İpekten, Haluk (1994), Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Karakoç, Sezai (1998), Monna Rosa, Diriliş Yayınları, İstanbul.
  • Kocakaplan, İsa (1992), Açıklamalı Edebî Sanatlar, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Pala, İskender (1989), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Sakallı, Erol. (2017), Mircevat Ahıskalı ve Akrostiş Şiire Yeni Bir Dokunuş, Ahıska Türkleri Sempozyumu Bildiri Kitabı, Erzincan Üniversitesi Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, 11-13 Mayıs 2017, Erzincan, Bildiriler, Cilt 1, s. 181-187.
  • Şahin, Tahir Erdoğan (2006), Üçler Vadisi - Taşıl Bir Efsanenin Kayıp Notları, Dikey Yayıncılık: Ankara.
  • Tekin, Şinasi (1998), Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ankara.
  • Tökel, Dursun Ali (2007), Divan Şiiri'ne Modern Metin Çözümleme Yöntemlerinden Bakmak, Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları, Volume 2/3 Summer 2007, (535-555).
  • Uzun, Fahri (1962), Rübâb-ı Şikeste ve Tevfik Fikret’in Diğer Bütün Eserleri, İnkılap ve Aka Yayınları, İstanbul.
  • Yeniterzi, Emine (2005), Divan Şiirinde Gazel Redifli Gazeller, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(18), 1-10.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan (2006), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, , İstanbul.

ŞİİRDE BİÇİM BAĞLAMINDA YENİLİK - MÜKEMMELLİK ARAYIŞLARI VE PARNASİZMİN KISA TARİHİ

Yıl 2019, , 47 - 59, 01.01.2019
https://doi.org/10.31126/akrajournal.493843

Öz

Güzel
söz söyleme sanatı olan edebiyatın bu işi en çok dert eden ve en iyi yapan türü
şiirdir. Şiir sanatı, sözü çok boyutlu ve çok anlamlı kılmak adına, evrim
süreci boyunca sürekli yeni denemelerde bulunmuştur. Ses, söyleyiş ve biçimde
kusursuzu arama olarak bilinen parnasizm akımının ilk şairle doğduğunu kabul
etmek lazımdır. İlk şairden son şaire kadar parnasyenliğin bir ülkü halinde,
genetik miras olarak kodlandığını ve yaşatıldığını görmek mümkündür. Bu makale
şiirde yeni biçim ve söyleyiş arayışlarının; parnasizm, hurufilik, letrizm,
ebced, akrostiş türevi terimlerle kurduğu ilişki üzerinden açığa çıkan ve şiir
sanatında görünür ama dağınık olan yeniliklerini bir araya getirmek için
yazılmıştır. Doküman incelemesi yöntemi ile Türk ve dünya edebiyatından konunun
iyi örnekleri saptanmış ve makale sınırları içinde incelenmiştir.

Kaynakça

  • Açıl, Berat (2015), Klasik Türk Şiirinde Estetik Bir Unsur Olarak Çiçekler, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, FSM Scholarly Studies Journal of Humanities and Social Sciences, Sayı/Number 5 Yıl/Year 2015 Bahar/Spring, s.1-28.
  • Aksan, Doğan (1993), Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, BE-TA Basım Yayım A. Ş., İstanbul.
  • Arıbaş, Sabahattin (2003), Felsefeye Giriş, Sezer Ofset, Malatya.
  • Atalay, Besim (1998), Divanu Lügati’t Türk Tercümesi, C. 1, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Çeltik, Halil (2007), Tenkitli Divan Neşirlerinde Nazım Şekli Problemleri, Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları, Volume 2/3 Summer 2007, s.189-199.
  • Çetişli, İsmail (1998), Batı Edebiyatında Edebi Akımlar, Kardelen Kitabevi, Isparta.
  • Durukoğlu, Salim (2002), Şiiri Arayan Adam ve Üçler Vadisi, Turnalar Uluslararası Türk Dili Edebiyat ve Çeviri Dergisi, 5 (74-76).
  • Enginün, İnci (2001), Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Güftâ, Hüseyin (2010), Divan Şiirinde Vakt-i Seher, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of International Social Research, Klâsik Türk Edebiyatının Kaynakları Özel Sayısı - Prof. Dr. Turgut KARABEY Armağanı, Volume: 3 Issue: 15, s.93-137.
  • Gülhan, Abdülkerim (2008), Divan Şiirinde Meyveler Ve Meyvelerden Hareketle Yapılan Teşbih ve Mecazlar, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 3/5, Fall 2008, (345-375).
  • ilimvemedeniyet.com (2018), www.ilimvemedeniyet.com/sanma-sahim-herkesi-sen-sadikane-yar-olur.html, (Son Erişim Tarihi: 04.12.2018)
  • İpekten, Haluk (1994), Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Karakoç, Sezai (1998), Monna Rosa, Diriliş Yayınları, İstanbul.
  • Kocakaplan, İsa (1992), Açıklamalı Edebî Sanatlar, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Pala, İskender (1989), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Sakallı, Erol. (2017), Mircevat Ahıskalı ve Akrostiş Şiire Yeni Bir Dokunuş, Ahıska Türkleri Sempozyumu Bildiri Kitabı, Erzincan Üniversitesi Uluslararası Ahıska Türkleri Sempozyumu, 11-13 Mayıs 2017, Erzincan, Bildiriler, Cilt 1, s. 181-187.
  • Şahin, Tahir Erdoğan (2006), Üçler Vadisi - Taşıl Bir Efsanenin Kayıp Notları, Dikey Yayıncılık: Ankara.
  • Tekin, Şinasi (1998), Türk Dünyası El Kitabı, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ankara.
  • Tökel, Dursun Ali (2007), Divan Şiiri'ne Modern Metin Çözümleme Yöntemlerinden Bakmak, Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları, Volume 2/3 Summer 2007, (535-555).
  • Uzun, Fahri (1962), Rübâb-ı Şikeste ve Tevfik Fikret’in Diğer Bütün Eserleri, İnkılap ve Aka Yayınları, İstanbul.
  • Yeniterzi, Emine (2005), Divan Şiirinde Gazel Redifli Gazeller, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(18), 1-10.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan (2006), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, , İstanbul.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Salim Durukoğlu 0000-0002-2429-7609

Ayşe Sinem Toprak Bu kişi benim 0000-0002-0794-5432

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Kabul Tarihi 12 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Durukoğlu, S., & Toprak, A. S. (2019). ŞİİRDE BİÇİM BAĞLAMINDA YENİLİK - MÜKEMMELLİK ARAYIŞLARI VE PARNASİZMİN KISA TARİHİ. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 7(17), 47-59. https://doi.org/10.31126/akrajournal.493843

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333