BibTex RIS Kaynak Göster

ELAZIĞ-URFA-KERKÜK VE AZERBAYCAN KÜLTÜR KÖPRÜSÜNDE ORTAK BİR UNSUR: TÜRKÜLER

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 3, 79 - 100, 01.05.2014

Öz

Kültür zenginliğinin belki de en önemli halkası musikidir. Musikinin en önemli dalı olan türküler ise insanların yaşam tarzlarını, acı ve tatlı hatıralarını, sevinçlerini, mutluluklarını, ıstıraplarını, kederlerini sadece kelimeler vasıtasıyla değil, yüreğe dokunan ezgisiyle de anlatır. Türkülerde asırlık bir ömür vardır; tarihle zenginleşen, coğrafyada can bulan… Zaman ve mekân sınırı tanımadan karşı koyan türküler, insanın kendini bulmasını, milletin var olmasını sağlayan öz kültür ürünleridir

Kaynakça

  • ABACI, Tahir (2000); Harput/Elazığ Türküleri, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • AKBIYIK, Abuzer (1997); “Şanlıurfa’da Hoyrat ve Mâni Okuma Geleneği ve Çağdaş Hoyrat ve Mâniler”, Millî Folklor, 5 (33), Bahar, 27-30.
  • AKBIYIK, Abuzer (1999); “Urfa-Harput Musikisi’nin Ortak Yönleri”, Elazığ Musiki Konservatuvarı Derneği Haber Bülteni, Özel Tanıtım Sayısı, Elazığ, 75.
  • AKBIYIK, Abuzer-Sabri Kürkçüoğlu (1991); Şanlıurfa Hoyrat ve Mânileri, Şurhoy Yayınları, Şanlıurfa.
  • AZAR, Birol (1995); Elazığ Mânileri Üzerine Bir İnceleme, (Fırat Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Elazığ.
  • ÇETİNDAĞ, Gülda (2005); Elazığ Türküleri (Metin-İnceleme), (Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Elazığ.
  • EKİCİ, Savaş (2004); “Elazığ-Harput Müzik Kültürü”, Millî Folklor, 8 (64), Kış, 147-155.
  • EROĞLU, Türker (1989); “Harput Müziğinin Türk Müziği İçindeki Yeri”, Millî Fol- klor, 1 (2), 11-13
  • EROĞLU, Türker (1995); “Harput’ta Kurala Dayalı Müzik Yapma Geleneği”, Tun- cer Gülensoy Armağanı, Bizim Gençlik Yayınları, Kayseri, 205-208.
  • GÜRSES, Azize (2004); “Doğu Anadolu Halk Türküleri ile Azerbaycan Halk Mah- nılarının Melopoetik Sistemde Tipolojik Mukayeseli Tahlilinin Gerekliliği”, Folklor/ Edebi- yat, 10 (40), 284-285.
  • KARAAĞAÇ Günay-Halil Açıkgöz (1998); Azerbaycan Bayatıları, Türk Dil Kuru- mu Yayınları, Ankara.
  • KETENE, Cengiz (1990); Kerkük Halk Edebiyatından Seçmeler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • KISAPARMAK, Fatih G. (1982); Dil Folkloru Açısından Harput Ağzı, Ünite Bilgi- si Yayınları, İstanbul.
  • MENGÜŞOĞLU, Metin Önal (2000); Harput Şehrengizi, Beyan Yayınları, İstanbul.
  • NAKİP, Mahir (1992); “Kerkük Divanının Urfa ve Elazığ Divanları ile Mukayesesi” IV. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 155-160.
  • NAMAZELİYEV, Gafar (1993); Azerbaycan Halk Türküleri (Mahnı ve Tesnifler) (Hzl: Salih Turhan), Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara.
  • SAATÇİ, Suphi (1985); “Kerkük Yöresi Sözlü Halk Edebiyatında Karşılaşılan Metin Bozuklukları”, II. Uluslararası Türk Halk Edebiyatı Semineri, 7-9 Mayıs, Yunus Emre Kültür Sanat ve Turizm Vakfı Yayınları, Eskişehir, 283-286.
  • SAATÇİ, Suphi (1992); “Harput ile Kerkük Yöresi Halk Edebiyatı Ürünleri Arasın- daki Benzerlikler”, Fırat Üniversitesi Fırat Havzası Folklor ve Etnografya Sempozyumu 24-27 Ekim 1985, Elazığ, 317-333.
  • SAKAOĞLU, Saim (2004); 101 Türk Efsanesi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • ŞEN, Yavuz (1999); Azerbaycan’ın Müzik Yapısı ve Ses Sistemi Üzerine Bir Araş- tırma, Millî Folklor, 5 (41), Bahar, 70-73.
  • ŞEN, Yavuz-Ülkü Sevim Şen (1999); “Türkiye ve Azerbaycan Halk Müziklerindeki Usullerin Karşılaştırılması”, Millî Folklor, 6 (43), Güz, 47-50.
  • TERZİBAŞI, Ata (1980); Kerkük Havaları, Ötüken Yayınları, İstanbul. benzerliklerin tesadüfî olmadığını, geçmişten günümüze millî birlik ve bera- berliğin sembolü olduğunu söylememiz mümkündü. KAYNAKLAR
  • ABACI, Tahir (2000); Harput/Elazığ Türküleri, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • AKBIYIK, Abuzer (1997); “Şanlıurfa’da Hoyrat ve Mâni Okuma Geleneği ve Çağdaş Hoyrat ve Mâniler”, Millî Folklor, 5 (33), Bahar, 27-30.
  • AKBIYIK, Abuzer (1999); “Urfa-Harput Musikisi’nin Ortak Yönleri”, Elazığ Musiki Konservatuvarı Derneği Haber Bülteni, Özel Tanıtım Sayısı, Elazığ, 75.
  • AKBIYIK, Abuzer-Sabri Kürkçüoğlu (1991); Şanlıurfa Hoyrat ve Mânileri, Şurhoy Yayınları, Şanlıurfa.
  • AZAR, Birol (1995); Elazığ Mânileri Üzerine Bir İnceleme, (Fırat Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Elazığ.
  • ÇETİNDAĞ, Gülda (2005); Elazığ Türküleri (Metin-İnceleme), (Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Elazığ.
  • EKİCİ, Savaş (2004); “Elazığ-Harput Müzik Kültürü”, Millî Folklor, 8 (64), Kış, 147-155.
  • EROĞLU, Türker (1989); “Harput Müziğinin Türk Müziği İçindeki Yeri”, Millî Fol- klor, 1 (2), 11-13
  • EROĞLU, Türker (1995); “Harput’ta Kurala Dayalı Müzik Yapma Geleneği”, Tun- cer Gülensoy Armağanı, Bizim Gençlik Yayınları, Kayseri, 205-208.
  • GÜRSES, Azize (2004); “Doğu Anadolu Halk Türküleri ile Azerbaycan Halk Mah- nılarının Melopoetik Sistemde Tipolojik Mukayeseli Tahlilinin Gerekliliği”, Folklor/ Edebi- yat, 10 (40), 284-285.
  • KARAAĞAÇ Günay-Halil Açıkgöz (1998); Azerbaycan Bayatıları, Türk Dil Kuru- mu Yayınları, Ankara.
  • KETENE, Cengiz (1990); Kerkük Halk Edebiyatından Seçmeler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • KISAPARMAK, Fatih G. (1982); Dil Folkloru Açısından Harput Ağzı, Ünite Bilgi- si Yayınları, İstanbul.
  • MENGÜŞOĞLU, Metin Önal (2000); Harput Şehrengizi, Beyan Yayınları, İstanbul.
  • NAKİP, Mahir (1992); “Kerkük Divanının Urfa ve Elazığ Divanları ile Mukayesesi” IV. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 155-160.
  • NAMAZELİYEV, Gafar (1993); Azerbaycan Halk Türküleri (Mahnı ve Tesnifler) (Hzl: Salih Turhan), Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara.
  • SAATÇİ, Suphi (1985); “Kerkük Yöresi Sözlü Halk Edebiyatında Karşılaşılan Metin Bozuklukları”, II. Uluslararası Türk Halk Edebiyatı Semineri, 7-9 Mayıs, Yunus Emre Kültür Sanat ve Turizm Vakfı Yayınları, Eskişehir, 283-286.
  • SAATÇİ, Suphi (1992); “Harput ile Kerkük Yöresi Halk Edebiyatı Ürünleri Arasın- daki Benzerlikler”, Fırat Üniversitesi Fırat Havzası Folklor ve Etnografya Sempozyumu 24-27 Ekim 1985, Elazığ, 317-333.
  • SAKAOĞLU, Saim (2004); 101 Türk Efsanesi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • ŞEN, Yavuz (1999); Azerbaycan’ın Müzik Yapısı ve Ses Sistemi Üzerine Bir Araş- tırma, Millî Folklor, 5 (41), Bahar, 70-73.
  • ŞEN, Yavuz-Ülkü Sevim Şen (1999); “Türkiye ve Azerbaycan Halk Müziklerindeki Usullerin Karşılaştırılması”, Millî Folklor, 6 (43), Güz, 47-50.

ELAZIĞ-URFA-KERKÜK VE AZERBAYCAN KÜLTÜR KÖPRÜSÜNDE ORTAK BİR UNSUR: TÜRKÜLER

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 3, 79 - 100, 01.05.2014

Öz

Kaynakça

  • ABACI, Tahir (2000); Harput/Elazığ Türküleri, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • AKBIYIK, Abuzer (1997); “Şanlıurfa’da Hoyrat ve Mâni Okuma Geleneği ve Çağdaş Hoyrat ve Mâniler”, Millî Folklor, 5 (33), Bahar, 27-30.
  • AKBIYIK, Abuzer (1999); “Urfa-Harput Musikisi’nin Ortak Yönleri”, Elazığ Musiki Konservatuvarı Derneği Haber Bülteni, Özel Tanıtım Sayısı, Elazığ, 75.
  • AKBIYIK, Abuzer-Sabri Kürkçüoğlu (1991); Şanlıurfa Hoyrat ve Mânileri, Şurhoy Yayınları, Şanlıurfa.
  • AZAR, Birol (1995); Elazığ Mânileri Üzerine Bir İnceleme, (Fırat Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Elazığ.
  • ÇETİNDAĞ, Gülda (2005); Elazığ Türküleri (Metin-İnceleme), (Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Elazığ.
  • EKİCİ, Savaş (2004); “Elazığ-Harput Müzik Kültürü”, Millî Folklor, 8 (64), Kış, 147-155.
  • EROĞLU, Türker (1989); “Harput Müziğinin Türk Müziği İçindeki Yeri”, Millî Fol- klor, 1 (2), 11-13
  • EROĞLU, Türker (1995); “Harput’ta Kurala Dayalı Müzik Yapma Geleneği”, Tun- cer Gülensoy Armağanı, Bizim Gençlik Yayınları, Kayseri, 205-208.
  • GÜRSES, Azize (2004); “Doğu Anadolu Halk Türküleri ile Azerbaycan Halk Mah- nılarının Melopoetik Sistemde Tipolojik Mukayeseli Tahlilinin Gerekliliği”, Folklor/ Edebi- yat, 10 (40), 284-285.
  • KARAAĞAÇ Günay-Halil Açıkgöz (1998); Azerbaycan Bayatıları, Türk Dil Kuru- mu Yayınları, Ankara.
  • KETENE, Cengiz (1990); Kerkük Halk Edebiyatından Seçmeler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • KISAPARMAK, Fatih G. (1982); Dil Folkloru Açısından Harput Ağzı, Ünite Bilgi- si Yayınları, İstanbul.
  • MENGÜŞOĞLU, Metin Önal (2000); Harput Şehrengizi, Beyan Yayınları, İstanbul.
  • NAKİP, Mahir (1992); “Kerkük Divanının Urfa ve Elazığ Divanları ile Mukayesesi” IV. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 155-160.
  • NAMAZELİYEV, Gafar (1993); Azerbaycan Halk Türküleri (Mahnı ve Tesnifler) (Hzl: Salih Turhan), Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara.
  • SAATÇİ, Suphi (1985); “Kerkük Yöresi Sözlü Halk Edebiyatında Karşılaşılan Metin Bozuklukları”, II. Uluslararası Türk Halk Edebiyatı Semineri, 7-9 Mayıs, Yunus Emre Kültür Sanat ve Turizm Vakfı Yayınları, Eskişehir, 283-286.
  • SAATÇİ, Suphi (1992); “Harput ile Kerkük Yöresi Halk Edebiyatı Ürünleri Arasın- daki Benzerlikler”, Fırat Üniversitesi Fırat Havzası Folklor ve Etnografya Sempozyumu 24-27 Ekim 1985, Elazığ, 317-333.
  • SAKAOĞLU, Saim (2004); 101 Türk Efsanesi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • ŞEN, Yavuz (1999); Azerbaycan’ın Müzik Yapısı ve Ses Sistemi Üzerine Bir Araş- tırma, Millî Folklor, 5 (41), Bahar, 70-73.
  • ŞEN, Yavuz-Ülkü Sevim Şen (1999); “Türkiye ve Azerbaycan Halk Müziklerindeki Usullerin Karşılaştırılması”, Millî Folklor, 6 (43), Güz, 47-50.
  • TERZİBAŞI, Ata (1980); Kerkük Havaları, Ötüken Yayınları, İstanbul. benzerliklerin tesadüfî olmadığını, geçmişten günümüze millî birlik ve bera- berliğin sembolü olduğunu söylememiz mümkündü. KAYNAKLAR
  • ABACI, Tahir (2000); Harput/Elazığ Türküleri, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • AKBIYIK, Abuzer (1997); “Şanlıurfa’da Hoyrat ve Mâni Okuma Geleneği ve Çağdaş Hoyrat ve Mâniler”, Millî Folklor, 5 (33), Bahar, 27-30.
  • AKBIYIK, Abuzer (1999); “Urfa-Harput Musikisi’nin Ortak Yönleri”, Elazığ Musiki Konservatuvarı Derneği Haber Bülteni, Özel Tanıtım Sayısı, Elazığ, 75.
  • AKBIYIK, Abuzer-Sabri Kürkçüoğlu (1991); Şanlıurfa Hoyrat ve Mânileri, Şurhoy Yayınları, Şanlıurfa.
  • AZAR, Birol (1995); Elazığ Mânileri Üzerine Bir İnceleme, (Fırat Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Elazığ.
  • ÇETİNDAĞ, Gülda (2005); Elazığ Türküleri (Metin-İnceleme), (Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Elazığ.
  • EKİCİ, Savaş (2004); “Elazığ-Harput Müzik Kültürü”, Millî Folklor, 8 (64), Kış, 147-155.
  • EROĞLU, Türker (1989); “Harput Müziğinin Türk Müziği İçindeki Yeri”, Millî Fol- klor, 1 (2), 11-13
  • EROĞLU, Türker (1995); “Harput’ta Kurala Dayalı Müzik Yapma Geleneği”, Tun- cer Gülensoy Armağanı, Bizim Gençlik Yayınları, Kayseri, 205-208.
  • GÜRSES, Azize (2004); “Doğu Anadolu Halk Türküleri ile Azerbaycan Halk Mah- nılarının Melopoetik Sistemde Tipolojik Mukayeseli Tahlilinin Gerekliliği”, Folklor/ Edebi- yat, 10 (40), 284-285.
  • KARAAĞAÇ Günay-Halil Açıkgöz (1998); Azerbaycan Bayatıları, Türk Dil Kuru- mu Yayınları, Ankara.
  • KETENE, Cengiz (1990); Kerkük Halk Edebiyatından Seçmeler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • KISAPARMAK, Fatih G. (1982); Dil Folkloru Açısından Harput Ağzı, Ünite Bilgi- si Yayınları, İstanbul.
  • MENGÜŞOĞLU, Metin Önal (2000); Harput Şehrengizi, Beyan Yayınları, İstanbul.
  • NAKİP, Mahir (1992); “Kerkük Divanının Urfa ve Elazığ Divanları ile Mukayesesi” IV. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 155-160.
  • NAMAZELİYEV, Gafar (1993); Azerbaycan Halk Türküleri (Mahnı ve Tesnifler) (Hzl: Salih Turhan), Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara.
  • SAATÇİ, Suphi (1985); “Kerkük Yöresi Sözlü Halk Edebiyatında Karşılaşılan Metin Bozuklukları”, II. Uluslararası Türk Halk Edebiyatı Semineri, 7-9 Mayıs, Yunus Emre Kültür Sanat ve Turizm Vakfı Yayınları, Eskişehir, 283-286.
  • SAATÇİ, Suphi (1992); “Harput ile Kerkük Yöresi Halk Edebiyatı Ürünleri Arasın- daki Benzerlikler”, Fırat Üniversitesi Fırat Havzası Folklor ve Etnografya Sempozyumu 24-27 Ekim 1985, Elazığ, 317-333.
  • SAKAOĞLU, Saim (2004); 101 Türk Efsanesi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • ŞEN, Yavuz (1999); Azerbaycan’ın Müzik Yapısı ve Ses Sistemi Üzerine Bir Araş- tırma, Millî Folklor, 5 (41), Bahar, 70-73.
  • ŞEN, Yavuz-Ülkü Sevim Şen (1999); “Türkiye ve Azerbaycan Halk Müziklerindeki Usullerin Karşılaştırılması”, Millî Folklor, 6 (43), Güz, 47-50.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gülda Çetindağ Süme Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çetindağ Süme, G. (2014). ELAZIĞ-URFA-KERKÜK VE AZERBAYCAN KÜLTÜR KÖPRÜSÜNDE ORTAK BİR UNSUR: TÜRKÜLER. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 2(3), 79-100.

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333