BibTex RIS Kaynak Göster

HALK ANLATILARINDA –CİNSİYET AYRIMI ÖTESİNDE- İNSAN ANLAYIŞI VE KADININ YERİ

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 3, 67 - 78, 01.05.2014

Öz

Türk kültüründe kadın; cefakâr bir ana, sadık bir eş, vefalı bir kız kardeş ve sevgilerin en güzeline lâyık bir evlattır. Hangi vasıfla olursa olsun, Türk kültüründe kadınının her zaman özel ve önemli bir yeri olmuştur. Ahlâkı, fazileti, onuru ve namusuyla saygınlığını her zaman koruyan, toplumun mimarı ve kültür taşıyıcısı olan Türk kadını, aynı zamanda gelecek nesilleri yetiştiren bir eğitmendir. Toplumun temeli aile, ailenin temeli de annedir/ kadındır. Sağlam aile, sağlam toplumu oluşturur. O halde millet olarak sağlam bir toplum yaratmak istiyorsak, öncelikle toplumu meydana getiren aileye, aile içerisinde de kadının ve kadının yanında yer alan erkeğin durumuna bakmalıyız.

Kaynakça

  • Abdulla, Behlul (Hzl.) (1993), Dava Yorğan Davasıymış (Molla Nesreddin Letife- leri), Bakı.
  • Alptekin, Ali Berat – Saim Sakaoğlu (2006), Türk Saz Şiiri Antolojisi (14-21. Yüz- yıllar), Ankara.
  • Banarlı, Nihat Sami (1971), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, C.1, İstanbul.
  • Dökmen, Üstün (2002), İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul.
  • Emiroğlu, Seyit (1996); Meram İlçesi (Konya) Masalları, Konya, (Yayımlanmamış Doktora tezi).
  • Ercilasun, Ahmet Bican -Turan, Şekür (1989), Uygur Halk Masalları, Ankara.
  • Ergin, Muharrem (1983), Orhun Abideleri, İstanbul.
  • Gökyay, Orhan Şaik (1973), Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul.
  • Guenon, Rene (2001), Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi, (Çev.: Fevzi Topa- çoğlu), İstanbul.
  • Günay, Umay (1975), Elazığ Masalları (İnceleme), Erzurum.
  • …………….. (2000), “İslâmî Dönemde Türk Toplumunda Kadının Yeri ve Önemi”, Millî Folklor, 6(46), Yaz , 4-9.
  • Hafız, Nimetullah (1990), Bulgaristan Türk Halk Edebiyatı Metinleri-II, Ankara.
  • İnan, Abdülkadir (1987), “Türk Mitolojisinde ve Halk Edebiyatında Kadın”, Makale- ler ve İncelemeler, Ankara, 274-280.
  • Köksel, Behiye (1995), Gaziantep Masalları Üzerine Bir İnceleme, Konya (Yayım- lanmamış Doktora Tezi)
  • Köse, Nerin (1994); “Sevdiğini Yenerek Alan Genç Kız Motifi ve Türk Halk Hikâye- leri”, Millî Folklor, 3 (23), Güz, 24-30.
  • Özçelik, Mehmet (2004); Afyonkarahisar Masalları Araştırma – İnceleme – Me- tin, Isparta.
  • Sakaoğlu, Saim (1973); Gümüşhane Masalları Metin Toplama ve Tahlil, Ankara.
  • Seyidoğlu, Bilge (1975); Erzurum Halk Masalları Üzerinde Araştırmalar (Metin- ler ve Açıklamalar), Ankara.
  • Şenocak, Ebru (2007), İronik Yaşamda Sonsuza Yürüyen Kahraman / Nasreddin Hoca, Konya.
  • Şimşek, Esma (2001); Yukarıçukurova Masallarında Motif ve Tip Araştırması, 2. C., Ankara.
  • Tokmakçıoğlu, Erdoğan (1981), Bütün Yönleriyle Nasrettin Hoca, Ankara.
  • Türköne, Mualla (1995); Eski Türk Toplumunun Cinsiyet Kültürü, Ankara.
  • Uğuzman, Tülay Er (2000); “Kadın ve Erkeğe İlişkin Algılamaların Sözlü Türk Halk Kültürüne Yansıması”, Folklor / Edebiyat, (21), 2000 / 1, 37-46.
  • Ziya Gökalp (2004), Türkçülüğün Esasları, İstanbul.

HALK ANLATILARINDA –CİNSİYET AYRIMI ÖTESİNDE- İNSAN ANLAYIŞI VE KADININ YERİ

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 3, 67 - 78, 01.05.2014

Öz

Kaynakça

  • Abdulla, Behlul (Hzl.) (1993), Dava Yorğan Davasıymış (Molla Nesreddin Letife- leri), Bakı.
  • Alptekin, Ali Berat – Saim Sakaoğlu (2006), Türk Saz Şiiri Antolojisi (14-21. Yüz- yıllar), Ankara.
  • Banarlı, Nihat Sami (1971), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, C.1, İstanbul.
  • Dökmen, Üstün (2002), İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul.
  • Emiroğlu, Seyit (1996); Meram İlçesi (Konya) Masalları, Konya, (Yayımlanmamış Doktora tezi).
  • Ercilasun, Ahmet Bican -Turan, Şekür (1989), Uygur Halk Masalları, Ankara.
  • Ergin, Muharrem (1983), Orhun Abideleri, İstanbul.
  • Gökyay, Orhan Şaik (1973), Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul.
  • Guenon, Rene (2001), Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi, (Çev.: Fevzi Topa- çoğlu), İstanbul.
  • Günay, Umay (1975), Elazığ Masalları (İnceleme), Erzurum.
  • …………….. (2000), “İslâmî Dönemde Türk Toplumunda Kadının Yeri ve Önemi”, Millî Folklor, 6(46), Yaz , 4-9.
  • Hafız, Nimetullah (1990), Bulgaristan Türk Halk Edebiyatı Metinleri-II, Ankara.
  • İnan, Abdülkadir (1987), “Türk Mitolojisinde ve Halk Edebiyatında Kadın”, Makale- ler ve İncelemeler, Ankara, 274-280.
  • Köksel, Behiye (1995), Gaziantep Masalları Üzerine Bir İnceleme, Konya (Yayım- lanmamış Doktora Tezi)
  • Köse, Nerin (1994); “Sevdiğini Yenerek Alan Genç Kız Motifi ve Türk Halk Hikâye- leri”, Millî Folklor, 3 (23), Güz, 24-30.
  • Özçelik, Mehmet (2004); Afyonkarahisar Masalları Araştırma – İnceleme – Me- tin, Isparta.
  • Sakaoğlu, Saim (1973); Gümüşhane Masalları Metin Toplama ve Tahlil, Ankara.
  • Seyidoğlu, Bilge (1975); Erzurum Halk Masalları Üzerinde Araştırmalar (Metin- ler ve Açıklamalar), Ankara.
  • Şenocak, Ebru (2007), İronik Yaşamda Sonsuza Yürüyen Kahraman / Nasreddin Hoca, Konya.
  • Şimşek, Esma (2001); Yukarıçukurova Masallarında Motif ve Tip Araştırması, 2. C., Ankara.
  • Tokmakçıoğlu, Erdoğan (1981), Bütün Yönleriyle Nasrettin Hoca, Ankara.
  • Türköne, Mualla (1995); Eski Türk Toplumunun Cinsiyet Kültürü, Ankara.
  • Uğuzman, Tülay Er (2000); “Kadın ve Erkeğe İlişkin Algılamaların Sözlü Türk Halk Kültürüne Yansıması”, Folklor / Edebiyat, (21), 2000 / 1, 37-46.
  • Ziya Gökalp (2004), Türkçülüğün Esasları, İstanbul.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Esma Şimşek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şimşek, E. (2014). HALK ANLATILARINDA –CİNSİYET AYRIMI ÖTESİNDE- İNSAN ANLAYIŞI VE KADININ YERİ. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 2(3), 67-78.

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333