Bu çalışmanın temel amacı 1950’lerin sonlarına doğru başlayan dış göç olgusunun filmlere
yansıması ve bu filmlerden biri olan, yönetmenliğini Tunç Okan’ın üstlendiği Otobüs (1974)
filmindeki, Batılılaşma, modernleşme ve temsillerinin, öteki-ötekilik üzerinden ele alınmasını
amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda İsveç’e giden dokuz Türk işçinin hiç bilmedikleri ve
öz kültürlerinden farklı yerde yaşamış oldukları olayların öteki-ötekileştirme üzerinden nasıl ele
alındığı, batılı ve modern yaşam biçiminin Türk işçiler üzerindeki etkisinin nasıl olduğu ele
alınacaktır.
Bu çalışmada Tunç Okan’ın Otobüs filmi (1974) batılılaşma, modernleşme, ötekilik kavramları
üzerinden dış göç bağlamında, Van Dijk’in eleştirel söylem analizi yöntemine göre incelenecektir.
Bu bağlamda Otobüs filmi grotesk bir anlatım tarzıyla oluşturulmuş, oryantalist düşünce
sistemiyle örtüşen, ötekini vahşi, barbar olarak nitelendiren Batılı portresi çizmektedir. Ayrıca
anlatıda Türk işçiler self-oryantalist bir yaklaşımla ele alınmıştır. Oksidentalist öğeleri de içeren
anlatı temelde batılı, modern ve batılı olmayan arasındaki ayrımı, öteki-ötekileştirme bağlamında
tuhaf, tirajı komik, kara mizah anlatım tarzıyla temsil sistemi içerisine yerleştirmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AKSOS)