Görsel sanat örneklerinin değerlendirilmesinde kompozisyon ilkesi veya başka bir
deyişle süslemenin mevcut zeminde düzenleme şekli ve mantığı büyük önem taşımaktadır.
Geleneksel kültürlerde belli kıstaslara tabi olarak kendini ortaya koyan
kompozisyonlar, ikonografi tarzı, konu ve motif tercihleri gibi belirleyici muhteva
ve öneme sahiptirler. Sanat geleneklerinin gelişme aşamalarıyla yakından ilintili olan
kompozisyon prensipleri sürecin mantıksal sonucu olarak görülmeli ve bu kapsamda
ele alınmalıdırlar. Milli kültürlerde konu havuzunun ve bu konulara yüklenen anlamların
belirlenmesi, tasvir ikonografisinin yerleşmesi, motif yelpazesinin oluşması ve
anlamlarla birleşmesi gibi aşamaları takip ederek ortaya çıkan kompozisyon ilkelerinin
şekillenmesi, maddi sanat ürünlerinin sahip oldukları işlevsellik, form, renk, malzeme
özellikleri, sanat ekolü ve kültürel gelenek gibi çeşitli hususlarla çok özel ve komplike
ilişkiler kapsamında gerçekleşmiş olmalıdır.
MÖ. 1. binyıl İskit çağında genel hatları belirlenmiş olan Türk görsel sanat dilinin temel
öğelerinden olan kompozisyon mevhumu yakından irdelendiğinde, çeşitli konu alt
başlıkları arasında çerçeve kavramının diğerlerine göre daha ağır bastığını görüyoruz.
Bu kavram, görselin belli sınırlar içinde yerleşme şekli ve bu uygulama sırasında takip
edilen sabit kıstaslarla ilintilidir. Bu çalışmada, tarihin Erken çağlarından Osmanlı dönemine
kadar köklü değişim yaşamadan ayakta kalan Türk görsel sanat geleneğindeki
çerçeve ögesi kompozisyon kavramı kapsamında ve görseller eşliğinde incelenerek ilgili
tipoloji oluşturulmaya çalışılmıştır.
In the evaluation of visual art samples, the composition principle or in other words,
the arrangement and logic of adornment on the existing floor are of great importance.
Compositions that manifest themselves in traditional cultures by subjecting to certain
criteria have particular importance and content, such as iconography style subject
and motif preferences. The principles of composition, which are closely related to
the development stages of art traditions, should be regarded as the logical result of
the process and should be addressed in this context. Formation of the composition
principles by following the stages such as determining of the theme pool in national
cultures and the meanings of these themes, settlement of depiction iconography, the
formation of the motif range and the unification of it with meanings, must have
been realized within the scope of very special and complicated relations with various
subjects such as the functionality, form, color and material characteristics of tangible
art products.
When the concept of composition, which is one of the basic elements of Turkish
visual art language established in the age of Scythians in the 1st Millennium B.C., is
examined closely, it is seen that among the various sub-headings, the frame concept is
more prominent than the others. This concept is related to the location of the image
within certain boundaries and to the fixed criteria followed during this application.
In this study, the frame element in the Turkish visual art tradition, which survived
from the early ages of history to the Ottoman period without a radical change, was
examined within the context of the concept of composition and visual accompaniment
and it was tried to create related typology.
Traditional Turkish art Composition and frame concepts in adornment Composition schemas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 4 |
Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AKSOS)