1950’lerden sonra tüm dünyada Rock’n
Roll müzik tarzının etkileri görülür. İlerleyen süreçte Rock’n Roll giderek muhalif bir kimlik kazanır.
Bu politik tavır, ırkçılığa ve savaşa karşıdır. Bu süreç, politik hegemonyaya
karşı olan muhalif düşüncelerin dile getirildiği bir zaman dilimidir. Cem
Karaca, Anadolu pop müziğinin önemli temsilcilerinden biridir. Rock’la müziğe başlayan Karaca 1970’li
yılların ikinci yarısında yaptığı çalışmalarda büyük kentlerde yaşanan
proleterleşme sürecine ve bu sürece bağlı olarak şekillenen toplumsal sorunlara
odaklanır. Bu çalışmalar müzikal olarak Anadolu Pop’u kapsar ve zamanla onu
aşarak progressive rock’a yönelir. Karaca, özellikle proletarya kesiminin sesi
olur. 1979’da
bir turne için gittiği Almanya’da bulunduğu sırada 12 Eylül askeri darbesi
olunca, yurda dönemez ve yurttaşlıktan çıkarılır. Almanya’da kaldığı süre
içinde Almanca öğrenerek oradaki işçilerin de sesi olur. Bu makalede Karaca’nın
1987’de yurda dönmesine kadar geçen süreçte Almanya’daki kaldığı süre içinde
yapmış olduğu Die Kanaken albümünde seçilen parçalarındaki şarkı sözleri
araştırma konumuzu oluşturan konular bağlamında söylem analizi yöntemi ile
incelenecektir. Elde edilen bulgular bu yönteme göre değerlendirilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 5 |
Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AKSOS)