Nüfus artışı ile mevcut yollarda yoğunluk artmakta ve bu yüzden yeni yollara ihtiyaç duyulmaktadır. Ancak yol yapım ve bakım maliyetleri ise oldukça yüksektir. Ayrıca yol yapısının uzun hizmet ömrüne sahip olması hem güvenlik hem de ekonomik anlamda oldukça önem arz etmektedir. Beton yollar ise özellikle son yıllarda ekonomik ve uzun hizmet ömürlü olması sebebi ile ön plana çıkmaktadır. Beton yol hasarlarından aşınma ise yol yapısının uzun hizmet ömrü için tehlikeli bir durumdur. Bu çalışmada; ham öğütülmüş kolemanit minerali çimentoya ağırlıkça %1, %2, %3, %4 ve %5 oranlarda ikame malzemesi olarak kullanılmıştır. Üretimi yapılan beton numunelerin ise aşınmaya karşı dayanıklılığı Böhme deneyi belirlenmiş ve Böhme deney sonuçlarının tahribatsız bir test yöntemi olan Schmidt çekici ile ilişkisi incelenmiştir. Sonuç olarak (7. ve 28. gün) kolemanit ikamesinin aşınma miktarını arttırdığı, ancak sertleşme yaşının artmasıyla (90. gün) %3’e kadar kolemanit minerali ikamesi beton numunelerin aşınma miktarlarını azalttığı görülmüştür. Schmidt çekici ile elde edilen yaklaşık basınç dayanımı incelendiğinde ise 7. ve 28. günlerde ölçülen dayanımlar üzerinde etkisinin düzensiz olduğu, 90. gün de ise %5 kolemanit ikamesi ile dayanım değerinin referansa göre düşük olduğu belirlenmiştir. Gerçekleştirilen deneysel sonuçlara göre kolemanit minerali ikamesinin %3’e kadar kullanılmasının aşınma dayanımı ve Schmidt çekici (yaklaşık basınç dayanımını) değerlerini arttırmada etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Beton yollar Kolemanit Aşınma kaybı Basınç dayanımı Schmidt çekici
Kolemanit mineralini tedarik eden Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğüne teşekkür ederiz.
With the increase in population, the density of the existing roads increases and therefore new roads are needed. However, road construction and maintenance costs are quite high. In addition, the long service life of the road structure is very important for both safety and economic. Concrete roads come to the forefront especially because of their economic and long service life in recent years. Wear from concrete road damages is dangerous for the long service life of the road structure. In this study; The raw milled colemanite mineral was used as a substitute in 1%, 2%, 3%, 4% and 5% by weight of cement. The abrasion resistance of the concrete samples produced was determined by Bohme test and also a relationship between Bohme test results and Schmidt hammer, the non-destructive test method, results was investigated. As a result, it was observed that colemanite substitution increased the wear amount (day 7 and 28), but with increasing hardening age (90th day), the colemanite substitution decreased the amount of wear of concrete samples up to 3%. When the approximate compressive strength obtained from Schmidt hammer was examined, it was found that the effect on the strengths measured on the 7th and 28th days was irregular, and besides on the 90th day the strength value was lower with 5% colemanite substitution compared to the reference. According to the experimental results, the use of colemanite mineral substitution up to 3% was concluded to be effective in increasing abrasion strength and Schmidt hammer (approximate compressive strength) values.
Concrete roads Colemanite Abrasion loss Compressive strength Schmidt hammer
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 10 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.