BibTex RIS Kaynak Göster

The Analysis Of the Gear Ratio Variation On the Transmissions

Yıl 2015, Cilt: 15 Sayı: 1, 17 - 21, 08.08.2015

Öz

One of the most important powertrain, which is related to Vehicle Dynamics, is transmissions. Researchers are working to develop transmissions due to reduce fuel consumption, enhance driving comfort and improve vehicle performance. In the previous studies have been used many different simulation programs such as Msc. Adams and AMSim as a simulation environment. The most widely used simulation program for vehicle dynamics is Matlab/Simulink. In this paper, simulations were prepared in the Matlab/Simulink in order to investigate the effect of gear ratios on the vehicle

Kaynakça

  • Aysal, F. E. (2014). Vites Kademesindeki Artışın Taşıta Olan Etkilerinin Analizi. Afyonkarahisar: Ensittüsü, Yüksek Lisans Tezi. Fen Bilimleri
  • Butler, K. L., Ehsani, M., & Kamath, P. (1999). A Matlab-based modeling and simulation package for electric and hybrid electric vehicle design. IEEE Transactions on Vehicular Technology 48 (6), 1770-1778.
  • Goetz, M., Levesley, M. C., & Corolla, D. A. (2004). Integrated Powertrain Control of Gearshifts on Twin Clutch Transmissions. SAE, 2004- 01-1637.
  • Grobpietsch, W., & Sudau, T. (2000). Dual Clutch for Traditional Engaging Element with New Future. VDI- Berichte Nr. 1565, 259-273.
  • Kim, D., Yang, K., Hong, K. S., Hahn, J. O., & Lee, K. I. (2003). Lee, Smooth shift control of automatic transmissions using a Robust adaptive supervision. Vehicle Design 32 (3/4), 250-272. Journal of
  • Kluger, M. A., & Long, D. M. (1999). An Overview of Automatic, Current Continuously Manual Efficiencies and Their Projected Future Improvements. SAE , 1999-01-1259. and Transmission
  • Kulkarni, M., Shim, T., & Zhang, Y. (2007). Shift dynamics and control of dual-clutch transmissions. Mechanism and Machine Theory, 168–182.
  • Lechner, G., & Naunheimer, H. (Februrary 1999). Automotive Transmissions Fundamentals Selection Design And Aplication. Stutgart and Augsburg: Springer.
  • Liu, Y., Qin, D., Jiang, H., Liu, C., & Zhang, Y. (2011). Clutch torque formulation and calibration for dry dual clutch transmissions . Yi Zhang, 218-227.
  • Megli, T. W., Haghgooie, M., & Colbin, D. S. (1999). Shift Automatic Transmission. SAE , 1999-01- 1060. of A 4-Speed
  • Powell, B. K., Bailey, K. E., & Cikanek, S. R. (1998). Dynamic modeling and control of hybrid electric vehicle powertrain systems. IEEE Control Systems Magazines 18 (5), 17-33.
  • Srivastava, N., & Haque, I. (2009). Nonlinear dynamics of a friction-limited drive: Application to a chain continuously variable transmission (CVT) system. Journal of Sound and Vibration(321), 319-341.
  • Tsai, L. W., Schultz, G., & Higuchi, N. (2001). A novel parallel hybrid transmission. Journal of Mechanical Design, ASME Transaction 123 (2), 161-168.
  • Yasuoka, M., Uchida, M., Katakuta, S., & Yoshino, T. (1999). An Integrated control Algorithm for an SI Engine and CVT. SAE, 1999-01-0752.
  • Zhang, Y., Zou, Z., Chen, X., Zhang, X., & Tobler, W. (2003). transmission shift dynamics. International Journal of Vehicle Design 32 (3/4) , 556 - 561. and analysis of
  • Zheng, C. H., Lim, W. S., & Cha, S. W. (2011). Performance Optımızatıon Of CVT For Two- Wheeled Vehıcles . International Journal of Automotive Technology, 12(3), 461-468.
  • Zou, Z., Zhang, Y., Zhang, X., & Tobler, W. (2001). Modeling and simulation of traction drive dynamics Mechanical Design, ASME Transaction 123 (4), 556-561. Journal of

Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi

Yıl 2015, Cilt: 15 Sayı: 1, 17 - 21, 08.08.2015

Öz

Taşıt dinamiğini ilgilendiren en önemli güç aktarma organlarında biri şanzımandır. Araştırmacılar yakıt tüketimini azaltmak, sürüş konforunu arttırmak ve taşıtın performansını iyileştirmek gibi amaçlarla şanzımanların geliştirilmesi çalışmaktadır. Yapılan çalışmalarda simülasyon ortamı olarak Msc. Adams, AMSim gibi birçok farklı program kullanılmıştır. Bu programların başında ise Matlab/Simulink gelmektedir. Bu çalışmada dişli oranlarının taşıta olan etkilerini incelemek amacıyla Matlab/Simulink ortamında simülasyonlar hazırlanmıştır

Kaynakça

  • Aysal, F. E. (2014). Vites Kademesindeki Artışın Taşıta Olan Etkilerinin Analizi. Afyonkarahisar: Ensittüsü, Yüksek Lisans Tezi. Fen Bilimleri
  • Butler, K. L., Ehsani, M., & Kamath, P. (1999). A Matlab-based modeling and simulation package for electric and hybrid electric vehicle design. IEEE Transactions on Vehicular Technology 48 (6), 1770-1778.
  • Goetz, M., Levesley, M. C., & Corolla, D. A. (2004). Integrated Powertrain Control of Gearshifts on Twin Clutch Transmissions. SAE, 2004- 01-1637.
  • Grobpietsch, W., & Sudau, T. (2000). Dual Clutch for Traditional Engaging Element with New Future. VDI- Berichte Nr. 1565, 259-273.
  • Kim, D., Yang, K., Hong, K. S., Hahn, J. O., & Lee, K. I. (2003). Lee, Smooth shift control of automatic transmissions using a Robust adaptive supervision. Vehicle Design 32 (3/4), 250-272. Journal of
  • Kluger, M. A., & Long, D. M. (1999). An Overview of Automatic, Current Continuously Manual Efficiencies and Their Projected Future Improvements. SAE , 1999-01-1259. and Transmission
  • Kulkarni, M., Shim, T., & Zhang, Y. (2007). Shift dynamics and control of dual-clutch transmissions. Mechanism and Machine Theory, 168–182.
  • Lechner, G., & Naunheimer, H. (Februrary 1999). Automotive Transmissions Fundamentals Selection Design And Aplication. Stutgart and Augsburg: Springer.
  • Liu, Y., Qin, D., Jiang, H., Liu, C., & Zhang, Y. (2011). Clutch torque formulation and calibration for dry dual clutch transmissions . Yi Zhang, 218-227.
  • Megli, T. W., Haghgooie, M., & Colbin, D. S. (1999). Shift Automatic Transmission. SAE , 1999-01- 1060. of A 4-Speed
  • Powell, B. K., Bailey, K. E., & Cikanek, S. R. (1998). Dynamic modeling and control of hybrid electric vehicle powertrain systems. IEEE Control Systems Magazines 18 (5), 17-33.
  • Srivastava, N., & Haque, I. (2009). Nonlinear dynamics of a friction-limited drive: Application to a chain continuously variable transmission (CVT) system. Journal of Sound and Vibration(321), 319-341.
  • Tsai, L. W., Schultz, G., & Higuchi, N. (2001). A novel parallel hybrid transmission. Journal of Mechanical Design, ASME Transaction 123 (2), 161-168.
  • Yasuoka, M., Uchida, M., Katakuta, S., & Yoshino, T. (1999). An Integrated control Algorithm for an SI Engine and CVT. SAE, 1999-01-0752.
  • Zhang, Y., Zou, Z., Chen, X., Zhang, X., & Tobler, W. (2003). transmission shift dynamics. International Journal of Vehicle Design 32 (3/4) , 556 - 561. and analysis of
  • Zheng, C. H., Lim, W. S., & Cha, S. W. (2011). Performance Optımızatıon Of CVT For Two- Wheeled Vehıcles . International Journal of Automotive Technology, 12(3), 461-468.
  • Zou, Z., Zhang, Y., Zhang, X., & Tobler, W. (2001). Modeling and simulation of traction drive dynamics Mechanical Design, ASME Transaction 123 (4), 556-561. Journal of
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Faruk Emre Aysal Bu kişi benim

Hüseyin Bayrakçeken Bu kişi benim

Zekeriya Girgin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 8 Ağustos 2015
Gönderilme Tarihi 8 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aysal, F. E., Bayrakçeken, H., & Girgin, Z. (2015). Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 15(1), 17-21.
AMA Aysal FE, Bayrakçeken H, Girgin Z. Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. Nisan 2015;15(1):17-21.
Chicago Aysal, Faruk Emre, Hüseyin Bayrakçeken, ve Zekeriya Girgin. “Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 15, sy. 1 (Nisan 2015): 17-21.
EndNote Aysal FE, Bayrakçeken H, Girgin Z (01 Nisan 2015) Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 15 1 17–21.
IEEE F. E. Aysal, H. Bayrakçeken, ve Z. Girgin, “Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 15, sy. 1, ss. 17–21, 2015.
ISNAD Aysal, Faruk Emre vd. “Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 15/1 (Nisan 2015), 17-21.
JAMA Aysal FE, Bayrakçeken H, Girgin Z. Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2015;15:17–21.
MLA Aysal, Faruk Emre vd. “Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 15, sy. 1, 2015, ss. 17-21.
Vancouver Aysal FE, Bayrakçeken H, Girgin Z. Şanzımanlarda Dişli Oranı Değişiminin Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2015;15(1):17-21.


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.