Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması ve Akış Analizi

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 2, 431 - 445, 30.04.2016

Öz

Bu çalışmada, termoelektrik jeneratörlerin çalışma prensiplerine uygun bir prototip geliştirilmiştir.
Isıtılacak yüzey için bir dizel motorunun egzoz sistemi kullanılmış ve motorun çalışması sonucu açığa
çıkan egzoz gazlarının ısı enerjisinden faydalanılmıştır. Termoelektrik modüllerde (TEM) fark sıcaklığının
oluşmasında ihtiyaç duyulan soğutma ise motordan harici bir soğutma sistemi tarafından
gerçekleştirilmiştir. Bu sistem 20 Watt gücünde anlık elektrik enerjisi ihtiyacı ile çalışmaktadır.
Alüminyum 6061 malzemesinden oluşan sekizgen yapıya montajı gerçekleştirilen termoelektrik
modüller kendi aralarında elektriksel olarak seri bağlanmıştır. Termoelektrik jenaratör (TEJ) sisteminin
ürettiği maksimum elektriksel çıkış gücü motorun 3500 dak‐1 devir ve 100 Nm yükte çalışma şartlarında
156.7 Watt olarak kaydedilmiştir. Elde edilen elektriksel güç DA/DA konvertöre iletilerek boş bir akünün
şarj işlemi gerçekleştirmiştir. Daha sonra sistemin, Ansys Workbench 12.0 içinde yer alan ve aynı
zamanda Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) yazılımı olan Fluent programı yardımıyla akış analizleri
gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Balcı,C., 2011. Egzoz gaz enerjisiyle çalışan NH3‐H2O absorbsiyonlu soğutma sistemiyle taşıt kabininin iklimlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Braig,T., Ungethüm,J., 2009. System‐level modeling of an ICE‐powered vehicle with thermoelectric wasteheat‐ utilization,Proceedings 7th Modelica Conference, Como, Italy, sep. 20‐22.
  • Can,İ., 2009. Lpg ile çalışan benzinli bir motora kademeli doldu yapılmasının performans üzerindeki etkisinin deneysel olarak incelenmesi, Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Courant, L., 2012. Waste heat recovery in brake pad using a thermoelectric generator Department of Energy Technology, Alborg University.
  • Crane D.T., vd., Performance results of a high power density thermoelectric generator:beyond the couple, Irwindale, 91706 USA.
  • Eric F. Thacher, Joseph R. Wagner, S., Thermoelectric generator’’, Clarkson University.
  • Hatzikraniotis, E.. Study of thermoelectric power generators and application in a small sized car, Physics Department, Solid State Physics Section, Aristotle University of Thessaloniki, Thessaloniki, Greece.
  • Lagrandeu,J., 2006. Automotive waste heat conversion to electric power using Skutterudite, TAGS, PbTe and BiTe’’, Thermoelectrics, 2006. Ict '06. 25th İnternational Conference on, 343 – 348.
  • Li,S.,2010. Thermo‐mechanical analysis of thermoelectric modules, Industrial Technology Research Institute,Taiwan.
  • Kober,M., 2012. Methodical concept development of automotive thermoelectric generators (TEG), 3. International Conference Thermoelectrics goes Automotive, Methodical Concept Development of Automotive TEG.
  • Kühn,R., Koeppen,O., Kitte,J., 2013. Influence of an optimized thermoelectric generator on the back pressure of the subsequent exhaust gas system of a vehicle, Journal of Electronic Materials, 1521‐1526.
  • Temizer,İ., 2012. Energy conversion of systems used thermoelectric technology, 12thInternational Combustion Symposium, Turkey, May 24‐26.
  • Thacher,E,F., 2005. Testing of an automobile exhaust thermoelectric generator in a light truck, Institution of Mechanical Engineers, Journal of Automobile Engineering, 221‐95.
  • Sisman, A. ve Özgün, H., 2008. Thermoelectric generators and their applications for energy from space. Efs 2008, international workshop on Energy from space for a sustainable environment. Istanbul, Turkey.
  • Vázquez,J, vd., 2007. State of the art of thermoelectric generators based on heat recovered from the exhaust gases of automobiles’’, AGH University of Science and Technology , İspanya.
  • 1‐ www.doiserbia.nb.rs.,( 20 Mart 2012)
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlker Temizer Bu kişi benim

Cumali İlkılıç Bu kişi benim

Cengiz Öner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Temizer, İ., İlkılıç, C., & Öner, C. (2016). Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması ve Akış Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 16(2), 431-445.
AMA Temizer İ, İlkılıç C, Öner C. Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması ve Akış Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. Nisan 2016;16(2):431-445.
Chicago Temizer, İlker, Cumali İlkılıç, ve Cengiz Öner. “Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması Ve Akış Analizi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 16, sy. 2 (Nisan 2016): 431-45.
EndNote Temizer İ, İlkılıç C, Öner C (01 Nisan 2016) Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması ve Akış Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 16 2 431–445.
IEEE İ. Temizer, C. İlkılıç, ve C. Öner, “Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması ve Akış Analizi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 16, sy. 2, ss. 431–445, 2016.
ISNAD Temizer, İlker vd. “Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması Ve Akış Analizi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 16/2 (Nisan 2016), 431-445.
JAMA Temizer İ, İlkılıç C, Öner C. Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması ve Akış Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2016;16:431–445.
MLA Temizer, İlker vd. “Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması Ve Akış Analizi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 16, sy. 2, 2016, ss. 431-45.
Vancouver Temizer İ, İlkılıç C, Öner C. Dizel Motor Egzoz Sistemi için Termoelektrik Jeneratör Uygulaması ve Akış Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2016;16(2):431-45.