Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 2, 727 - 733, 31.08.2018

Öz

İnme, Parkinson ve Serebral Palsi gibi nörolojik hastalık geçiren insanlar yürüme, konuşma ve kavrama gibi günlük hayattaki hareketleri yaparken zorluk çekmektedir.Bu nörolojik hastalıklar rehabilitasyon teknikleri iletedavi edilmeye çalışılmaktadır. Hızla gelişen sanal gerçeklik uygulamalarırehabilitasyon alanında alternatif tedavi yöntemlerinin geliştirilmesine yol açmıştır. Bu çalışmanın amacınörolojik rehabilitasyona ihtiyaç duyan hastaların kendi yaşam alanları içerisinde egzersizlerini yapabileceği ve tedavinin takip edebileceği bir sistem geliştirilmektir.Çalışmada konum algılama için Kinectsensoru ve Unity 3D oyun motorundan yararlanılmıştır. Tasarlanan oyunlar ile hafıza, alt ekstremite ve üst eksretmiteiçin ölçüm ve egzersiz sistemi gerçekleştirilmiştir. Kısa dönem hafıza durumunun ölçülmesi için ekrandaki resimleri eşleştirme süresinden yararlanılmıştır. Alt ekstremite ölçümünde 30s zaman içerisinde 45o’likabdüksiyon ve fleksiyon eklem açıklığına ulaşma açısı ve süresi ölçülmüştür. Üst ekstremite ölçümünde ise 0o abdüksiyon, 90o abdüksiyon, 180o abdüksiyon ve 75o’likaddüksiyon için eklemaçıklığına ulaşma açısı ve süresi ölçülmüştür.Bu verilere göre sağ ve sol lateral arasındaki balans ile interior -posterior arasındaki balans belirlenmiştir. Böyleceelde edilen indeks skorlarının depolanması ve internet üzerinden fizik tedavi uzmanına iletilmesi sağlanmıştır.

Kaynakça

  • Duran, F.,Kaya, A. (2018). Duruş ve Hareket Algılama Teknolojileri: Stereo, Uçuş Süresi ve Yapısal Işık Algılayıcılar. International Journal of InformaticsTechnologies, 11(1), 57-83.
  • Fung, V., Ho, A., Shaffer, J., Chung, E. and Gomez, M. 2012. Use of Nintendo Wii Fit™ in the rehabilitation of outpatients following total knee replacement: a preliminary randomised controlled trial. Physiotherapy,98(3), 183-188.
  • Gutiérrez, R. O., Galán del Río, F., Cano de la Cuerda, R., Diego, A., Isabel, M., González, R. A. and Page, J. C. 2013. A telerehabilitation program by virtual reality-video games improves balance and postural control in multiple sclerosis patients. NeuroRehabilitation, 33(4), 545-554.
  • Ilg, W., Schatton, C., Schicks, J., Giese, M. A., Schöls, L. and Synofzik, M. 2012. Video game–based coordinative training improves ataxia in children with degenerative ataxia. Neurology,79(20), 2056-2060.
  • Johnson, L., Burridge, J. H. and Demain, S. H. 2013. Internal and external focus of attention during gait re-education: an observational study of physical therapist practice in stroke rehabilitation. Physical Therapy, 93(7), 957-966.
  • Luna-Oliva, L., Ortiz-Gutiérrez, R., Cano-de la Cuerda, R., Piédrola, R. M., Alguacil-Diego, I. M. and Sánchez-Camarero, C. 2013. Evaluation of the use of a virtual reality video-game system as a supplement for rehabilitation of children with cerebral palsy. Converging Clinical and Engineer Research on Neurorehabilitation (s. 873-877). Berlin, Heidelberg: Springer.
  • Mayo, N. E., Wood-Dauphinee, S., Côté, R., Gayton, D., Carlton, J., Buttery, J. and Tamblyn, Pedraza-Hueso, M., Martín-Calzón, S., Díaz-Pernas, F. J. and Martínez-Zarzuela, M. 2015. Rehabilitation using Kinect-based games and virtual reality. Procedia Computer Science, 75, 161-168.
  • Mayo, N. E., Wood-Dauphinee, S., Côté, R., Gayton, D., Carlton, J., Buttery, J., & Tamblyn, R. 2000. There’s no place like home: an evaluation of early supported discharge for stroke. Stroke, 31(5), 1016-1023.
  • Rajaratnam, B. S., Gui KaiEn, J., Lee Jialin, K., SweeSin, K., Sim FenRu, S., Enting, L. and Teo SiaoTing, S. 2013. Does the inclusion of virtual reality games within conventional rehabilitation enhance balance retraining after a recent episode of stroke? Rehabilitation Research and Practice,13(6), 49-56.
  • Sin, H. and Lee, G. 2013. Additional virtual reality training using Xbox Kinect in stroke survivors with hemiplegia. American J. of Physical Med. & Reh.,92(10), 871-880.
  • Sarı, İ. 2017. Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm ve Egzersiz Sisteminin Tasarimi ve Gerçekleştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar, 61.
  • Vernadakis, N., Derri, V., Tsitskari, E. and Antoniou, P. 2014. The effect of Xbox Kinect intervention on balance ability for previously injured young competitive male athletes: a preliminary study. Phy. Therapy in Sport, 15(3), 148-155.
  • Xu, X. and McGorry, R. W. 2015. The validity of the first and second generation Microsoft Kinect™ for identifying joint center locations during static postures. Applied Ergonomics, 49, 47-54.
  • 1-Unit 3D. 2017.https://unity3d.com/, (09.11.2016)
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Fidan

Neşe , Özkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Fidan, U., & Özkan, N. ,. (2018). Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 18(2), 727-733.
AMA Fidan U, Özkan N,. Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. Ağustos 2018;18(2):727-733.
Chicago Fidan, Uğur, ve Neşe , Özkan. “Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm Ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı Ve Gerçekleştirilmesi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 18, sy. 2 (Ağustos 2018): 727-33.
EndNote Fidan U, Özkan N, (01 Ağustos 2018) Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 18 2 727–733.
IEEE U. Fidan ve N. ,. Özkan, “Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 18, sy. 2, ss. 727–733, 2018.
ISNAD Fidan, Uğur - Özkan, Neşe ,. “Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm Ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı Ve Gerçekleştirilmesi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 18/2 (Ağustos 2018), 727-733.
JAMA Fidan U, Özkan N,. Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2018;18:727–733.
MLA Fidan, Uğur ve Neşe , Özkan. “Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm Ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı Ve Gerçekleştirilmesi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 18, sy. 2, 2018, ss. 727-33.
Vancouver Fidan U, Özkan N,. Nörolojik Rehabilitasyon için Kinect Sensörlü Ölçüm ve Egzersiz Sisteminin Tasarımı ve Gerçekleştirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2018;18(2):727-33.