Yıl 2019, Cilt 19 , Sayı 3, Sayfalar 876 - 883 2019-12-31

Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi

Mehmet KUNT [1] , İbrahim MUTLU [2] , Yaşar Önder ÖZGÖREN [3] , Şükrü Ayhan BAYDIR [4] , Muhammed ARSLAN [5]


Bu çalışmada, hava ile soğutmalı ve tek silindirli bir benzin motorunda benzin ve sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) yakıtı ile egzoz emisyon ve motor performans analizi gerçekleştirilmiştir. Deneyler, en yüksek motor torkunun elde edildiği 2600 dev/dk motor devrinde %20-%100 gaz kelebeği açıklığında %20 gaz kelebeği açıklığı aralıklarla gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar LPG yakıtından elde edilen değerler benzine oranla ortalama motor torku ve gücünün %4,15, ortalama yakıt tüketimi ve özgül yakıt tüketiminin ise sırasıyla %16,77 ve %16,45 düştüğünü göstermiştir. Buna ek olarak, LPG yakıtı ile benzine oranla ortalama CO, HC ve CO2 emisyonları sırasıyla %35, %35,36 ve %2,5 düşmüş; ortalama NOX emisyonu %88 yükselmiştir.

LPG, egzoz emisyon, yanma, motor performansı
  • Altun, Ş., 2009. Hayvansal yağlardan biyo-yakit üretimi ve bir dizel motorunda kullanılabilirliğinin deneysel araştırılması. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Aravind, B., Kishore, V.R. and Mohammad, A., 2015. Combustion characteristics of the effect of hydrogen addition on Lpg-air mixtures. International Journal of Hydrogen Energy, 40, 16605-16617.
  • Balki, M.K., 2005. Buji ateşlemeli motorlarda farklı sıkıştırma oranlarında Lpg kullanımının performans ve emisyonlara etkisi. Bilim Uzmanlığı Tezi, Zonguldak Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Bilgin, H.Y., 2018. Yakıt türüne göre motosiklet seçimi ve yeni bir tasarım. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ceviz, M.A., Kaleli, A. and Güner, E., 2015. Controlling LPG temperature for SI engine applications. Applied Thermal Engineering, 82, 298-305.
  • Çeçen, M., 2018. Sürdürülebilir çevre vizyonu açısından Türkiye’nin enerji politikalarında güneş enerjisinin geleceği. Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Çelik, M., 2018. Buji ateşlemeli motorlarda ek yakıt olarak hidrojen ilavesinin vuruntuya etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Çınar, C., Sekmen, Y., Akbaş, A. and Balcı, M., 2001. Buji ile ateşlemeli motorlarda kısmi gaz kelebek açıklığında Lpg kullanımı üzerine deneysel bir çalışma. Teknoloji, 1, 69-74.
  • Çiçek, A., 2018. Oksijen ile zenginleştirilmiş emme havasının Lpg yakıtlı buji ateşlemeli bir motorun performans ve egzoz emisyonları üzerindeki etkilerinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Duc, K.N. and Duy, V.N., 2018. Study on performance enhancement and emission reduction of used fuel-injected motorcycles using biofuel gasoline-Lpg. Energy For Sustainable Development, 43, 60-67.
  • Elnajjar, E., Selim, M.Y.E. and Hamdan, M.O., 2013. Experimental study of dual fuel engine performance using variable Lpg composition and engine parameters. Energy Conversion and Management, 76, 32-42.
  • Engin, P., 2018. Türkiye’de enerji yönetim sistemi uygulamalarının sanayi kuruluşları ve sanayide enerji verimliliği projeleri açısından etkinliklerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kart, A., 2009. LPG ile çalışan bir benzin motorunda ekserji analizi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Keçebaş, A., Gedik, E. and Kayfeci, M., 2010. Fosil yakıtların kullanımından kaynaklanan hava kirliliği üzerine jeotermal enerji ve doğal gaz kullanımının etkisi: Afyon örneği. Electronic Journal of Machine Technologies, 7, 23-30.
  • Kim, T.Y., Park, C., Oh, S. and Cho, G., 2016. The Effects of stratified lean combustion and exhaust gas recirculation on combustion and emission characteristics of an Lpg direct injection engine. Energy, 115, 386-396.
  • Koca, D.Ö., 2013. Diesel motorlarında motorin ve Lpg yakıtlarının birlikte kullanımının deneysel olarak araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kocagöz, S., 2009. Çift yakıtlı (Lpg-benzin) buji ateşlemeli bir motorda hacimsel verimin performans ve emisyonlara etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Mitukiewicz, G., Dychto, R. and Leyko, J., 2015. Relationship between Lpg fuel and gasoline injection duration for gasoline direct injection engines. Fuel, 153, 526-534.
  • Morganti, K.J., Foong, T.M., Brear, M.J., Da Silva, G., Yang, Y. and Dryer, F.L., 2013. The research and motor octane numbers of liquefied petroleum gas (LPG). Fuel, 108, 797-811.
  • Özgören, Y.Ö., Çetinkaya, S., Sarıdemir, S., Çiçek, A. and Kara, F., 2013. Predictive modelling of performance of a helium charged stirling engine using and artifical neural network. Energy Conversion and management, 67, 357-368.
  • Sayın, C., Çanakçı, M. and Kılıçaslan, İ., 2005. Benzinli bir motorda benzin+Lpg kullanımının performans ve emisyonlara etkisi. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21, 117-127.
  • Sulaiman, M.Y., Ayob, M.R. and Meran, I., 2013. Performance of single cylinder spark ıgnition engine fueled by LPG. Procedia Engineering, 53, 579-585.
  • Szpica, D., 2018. Validation of indirect methods used in the operational assessment of LPG vapor phase pulse injectors. Measurement, 118, 253-261.
Birincil Dil tr
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-2033-6703
Yazar: Mehmet KUNT
Kurum: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0001-5563-1000
Yazar: İbrahim MUTLU
Kurum: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0002-0856-0833
Yazar: Yaşar Önder ÖZGÖREN
Kurum: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0001-7136-7860
Yazar: Şükrü Ayhan BAYDIR
Kurum: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0001-8387-7008
Yazar: Muhammed ARSLAN (Sorumlu Yazar)
Kurum: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Destekleyen Kurum AKÜBAP
Proje Numarası 18.FEN.BİL.44
Teşekkür Bu çalışma “18.FEN.BİL.44” numaralı ve “Hava Soğutmalı Bir Motorda LPG Uygulamasının Araştırılması” isimli AKUBAP projesi tarafından desteklenmiştir. Katkılarından dolayı yazarlar olarak AKUBAP’a teşekkür ederiz.
Tarihler

Başvuru Tarihi : 23 Eylül 2019
Yayımlanma Tarihi : 31 Aralık 2019

Bibtex @araştırma makalesi { akufemubid623154, journal = {Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi}, issn = {}, eissn = {2149-3367}, address = {}, publisher = {Afyon Kocatepe Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {19}, pages = {876 - 883}, doi = {}, title = {Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi}, key = {cite}, author = {KUNT, Mehmet and MUTLU, İbrahim and ÖZGÖREN, Yaşar Önder and BAYDIR, Şükrü Ayhan and ARSLAN, Muhammed} }
APA KUNT, M , MUTLU, İ , ÖZGÖREN, Y , BAYDIR, Ş , ARSLAN, M . (2019). Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 19 (3) , 876-883 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akufemubid/issue/51083/623154
MLA KUNT, M , MUTLU, İ , ÖZGÖREN, Y , BAYDIR, Ş , ARSLAN, M . "Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi". Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 19 (2019 ): 876-883 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/akufemubid/issue/51083/623154>
Chicago KUNT, M , MUTLU, İ , ÖZGÖREN, Y , BAYDIR, Ş , ARSLAN, M . "Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi". Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 19 (2019 ): 876-883
RIS TY - JOUR T1 - Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi AU - Mehmet KUNT , İbrahim MUTLU , Yaşar Önder ÖZGÖREN , Şükrü Ayhan BAYDIR , Muhammed ARSLAN Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 876 EP - 883 VL - 19 IS - 3 SN - -2149-3367 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi %A Mehmet KUNT , İbrahim MUTLU , Yaşar Önder ÖZGÖREN , Şükrü Ayhan BAYDIR , Muhammed ARSLAN %T Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi %D 2019 %J Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi %P -2149-3367 %V 19 %N 3 %R %U
ISNAD KUNT, Mehmet , MUTLU, İbrahim , ÖZGÖREN, Yaşar Önder , BAYDIR, Şükrü Ayhan , ARSLAN, Muhammed . "Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi". Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 19 / 3 (Aralık 2020): 876-883 .
AMA KUNT M , MUTLU İ , ÖZGÖREN Y , BAYDIR Ş , ARSLAN M . Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2019; 19(3): 876-883.
Vancouver KUNT M , MUTLU İ , ÖZGÖREN Y , BAYDIR Ş , ARSLAN M . Hava Soğutmalı Bir Benzin Motorunda Lpg Uygulamasının Motor Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2019; 19(3): 883-876.