Çevre dostu araçların artmasıyla birlikte kentlerde kullanılan fosil yakıtlı araçların sebep olduğu hava ve gürültü kirliliği azalacak ve kentlerin sürdürülebilirliğini artacaktır. Bu yüzden, elektrikli araçların geleneksel fosil yakıtlı araçların yerini hızlı bir şekilde alması için gerekli altyapının tamamlanması oldukça önemlidir. Elektrikli araçların hızla yaygınlaşamamasına sebep olan en önemli altyapı eksikliklerinden birisi yeterli şarj istasyon ağının bulunmamasıdır. Bu nedenle sürücülerin ve trafik ağının olumsuz yönde etkilenmemesi için kentlerde iyi planlanmış bir şarj istasyon ağının kurulması gerekmektedir. Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) tabanlı Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) sistemleri uygun yer seçimi gibi problemlerin çözümünde etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmada, Ankara ili genelinde CBS tabanlı ÇKKV yöntemleri kullanılarak yeni kurulacak elektrikli araç şarj istasyon yerleri için uygun yer seçiminin yapılması amaçlanmıştır. Bu amaçla en uygun yerlerin belirlenmesi için 9 veri katmanı kullanılmıştır. Bu kriterler; nüfus yoğunluğu, ana yollara yakınlık, eğim, AVM'lere yakınlık, resmi kurumlar ve rekreasyon alanlarına yakınlık, arazi değeri, petrol istasyonlarına yakınlık, ulaşım istasyonlarına yakınlık ve otoparklara yakınlık olarak sıralanabilir. Çalışmada kullanılan değerlendirme kriterleri, bir ÇKKV yöntemi olan Bulanık Analitik Hiyerarşi Yöntemi (BAHP) ile ağırlıklandırılmış ve birleştirilerek uygun yer seçimi haritası üretilmiştir. Üretilen uygunluk haritasından yeni kurulacak elektrikli araç şarj istasyon için aday alanlar belirlenmiştir.
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) Elektrikli Araç Şarj İstasyonu Bulanık Analitik Hiyerarşi Yöntemi(BAHP) Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV)
With the increase in environmentally friendly vehicles, air and noise pollution caused by fossil fuel vehicles used in cities will decrease and the sustainability of cities will increase. Therefore, it is essential to complete the necessary infrastructure for electric vehicles to replace traditional fossil fuel vehicles quickly. One of the most critical infrastructure deficiencies that cause electric vehicles not to become widespread is the lack of a suitable charging station network. For this reason, a well-planned charging station network should be set in cities so that drivers and the traffic network are not adversely affected. Geographic Information Systems (GIS) based Multi-Criteria Decision Making (MCDM) systems effectively solve problems such as choosing a suitable site. This study aims to select a suitable site for the new electric vehicle charging station using GIS-based MCDM methods throughout the province of Ankara. For this purpose, 9 data layers were used to determine the most suitable site. These criteria are; population density, proximity to main roads, slope, proximity to shopping malls, proximity to official institutions and recreation areas, land value, proximity to petrol stations, proximity to transportation stations, and proximity to parking lots. The evaluation criteria used in the study were weighted and combined with the Fuzzy Analytical Hierarchy Method (FAHP), which is an MCDM method, and a suitable site selection map was created. Candidate areas for the new electric vehicle charging stations were selected from the suitability map.
Geographic Information Systems (GIS) Electric Vehicle Charging station Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP) Multi-Criteria Decision Making (MCDM)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik, Yer Bilimleri ve Jeoloji Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2022 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.