Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Digital transformation in education and determining EBA awareness level

Yıl 2023, , 24 - 39, 21.06.2023
https://doi.org/10.33707/akuiibfd.1174281

Öz

Digital transformation activities in primary and secondary schools started with the FATIH project and have continued with the Education Information Network (EBA) in Türkiye. This research aims to measure the awareness level for using EBA to evaluate the impacts of digital transformation in the education system. To do so, firstly, we have elaborated on the digital transformation concept in education. Secondly, we have also scrutinized the impact of digital transformation in education for distance learning activities as the study was conducted during the COVID-19 pandemic. We have analyzed the teachers working in Erzurum city, Türkiye and their EBA awareness to assess the effects of digital transformation in education. For the analysis, we have collected the data through a survey and the scale developed by Aztekin (2020) is used. We performed frequency analysis for descriptive statistics and research questions, then we employed t- and one-way ANOVA tests to validate the hypotheses. Our findings reveal that the teachers working in Erzurum have reached sufficient EBA awareness. Finally, based on the results, we have provided some policy implications.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (2017). EBA (Eğitim Bilişim Ağı)’nın Kullanım Amacı, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., & Kapıdere, M. (2011). E-Öğrenme ve Uzaktan Eğitimde Açık Kaynak Kodlu Öğrenme Yönetim Sistemleri. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Aydın, M. (2020). Eğitimde Dijital Dönüşüm: Dijital Dönüşümün İş Süreçlerine Etkileri. MÜSİAD
  • Aztekin, B. (2020). Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’na Yönelik Farkındalık Düzeyleri ve Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berguerand, J.-B. Top 8 Digital Transformation Trends in Education. EHL Insights: https://hospitalityinsights.ehl.edu/digital-transformation-trends Erişim Tarihi: 23.05.2021.
  • Berktaş, S., & Oraklıbel, R. D. (2021). Sanayi Devrimi ile Gelen Değişim: İş Bölümü ve Yabancılaşma. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(6), 112-121.
  • Bogdandy, B., Tamas, J., & Toth, Z. (2020). Digital Transformation in Education During COVID–19: a Case Study. 11th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications.
  • Cuya, B., & Kayış, E. (2018). Öğrencilere Göre EBA Portalı’nın Kullanım Düzeyi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik Ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Davutoğlu, N. A. (2020). Üçüncü ve Dördüncü Sanayi Devrimleri Arasındaki Temel ve Sistematik Farklılıkların Determinist Bir Yaklaşımla Analizi. Management and Political Sciences Review, 2(1), 176-194.
  • Debetaz, E. How to Transform Your Educational Institution? EHL Insights: https://hospitalityinsights.ehl.edu/digital-education-transformation Erişim Tarihi: 22.05.2021.
  • Deligöz, K. (2023). Virtual Communities and Lifestyle. Cambridge Scholars Publishing.
  • Dijital Türkiye (2021). Türkiye'nin Sanayi Devrimi Dijital Türkiye Yol Haritası. T.C. Bilimi Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin Toplumsal Değişme Sürecindeki Gücü. Ege Eğitim Dergisi, 3(1), 102-112.
  • Erensayın, E. (2018). Çevrimiçi Ders Materyallerinin Değerlendirilmesi: EBA Ders Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html Erişim Tarihi: 10.03.2021.
  • Jensen, M. C. (1993). The modern industrial revolution, exit, and the failure of internal control systems. The Journal of Finance, 48(3), 831-880.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki Öğretmen ve Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’ya İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Okur, S. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojisi Standartlarına İlişkin Deneyimleri: Durum Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Mersin : Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Osmundsen, K., Iden, J., & Bygstad, B. (2018). Digital Transformation: Drivers, Success Factors, and Implications. The 12th Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS). Corfu, Greece.
  • Özcan, A. (2020). Diijital Dönüşüm ve Toplum: Türkiye ve Avrupa. İstanbul: TÜSİAD.
  • Saklan, H. (2017). Bazı Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sayın, M. (2018). Eba Ders İçeriklerinin Tür, Özellik ve Sayı Bakımından Kullanımının İncelenmesi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Sitesine Yönelik Olarak Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Viewsonic. Digital Transformation in the Education Sector – A Guide To Education Technology. Viewsonic Library. https://www.viewsonic.com/library/education/digital-transformation-education-sector-edtech/ Erişim Tarihi: 24.05.2021.
  • Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, P., & McAfee, A. (2011). Digital Transformation: A Road-Map for Billion-Dollar Organizations. MIT Center for Digital Business and Capgemini Consulting.
  • Yalın, H. İ. (2017). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları 29. Baskı.
  • Yavuz, B. (2017). Uzaktan Eğitimde Bilgi Merkezi Hizmetlerine Yönelik Durum Analizi ve Uygulama Önerisi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, A. (2014). Almanya ve Endüstri 4.0: https://www.moment-expo.com/tr/dergiler/70/makale/almanya-ve-endustri-40 adresinden alındı (22.05.2021).

Eğitimde dijital dönüşüm ve EBA farkındalık düzeyinin belirlenmesi

Yıl 2023, , 24 - 39, 21.06.2023
https://doi.org/10.33707/akuiibfd.1174281

Öz

Dijital dönüşüm faaliyetleri Türkiye’de ilk ve orta düzeydeki okullardaki FATİH projesi ile başlayıp Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ile devam etmektedir. Dijital dönüşümün eğitime etkilerini ölçmek için bu çalışmada EBA’nın kullanımının farkındalık düzeyinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Bunun için öncelikle eğitimde dijital dönüşüm kavramı ele alınmıştır. Bu çalışma pandemi döneminde yapılmış ve aynı zamanda o dönemde eğitimin devamını sağlamak amacıyla gerçekleştirilen uzaktan eğitim faaliyetlerine de değinmektedir. Dijital dönüşümün eğitim alanındaki etkileri, öğretmenlerin EBA farkındalığı üzerinden incelenmiştir. Çalışmada Erzurum ilinde görev yapan öğretmenler evren olarak alınmış ve belirlenen bir örneklem üzerinden veriler toplanmıştır. Veri toplama işlemi nicel veri toplama yöntemlerinden anket yöntemi ile gerçekleştirilmiş ve Aztekin (2020) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Farkındalık Düzeylerini Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek analizlerinde tanımlayıcı istatistikler ve araştırma soruları bölümünde frekans analizi; hipotezlerin testi için t-testi ve tek-yönlü ANOVA testleri yapılmıştır. Çalışmayla elde edilen bulgulardan Erzurum ilinde görev yapan öğretmenlerin EBA farkındalık düzeylerinin iyi düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca elde edilen diğer sonuçlar bağlamında önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (2017). EBA (Eğitim Bilişim Ağı)’nın Kullanım Amacı, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., & Kapıdere, M. (2011). E-Öğrenme ve Uzaktan Eğitimde Açık Kaynak Kodlu Öğrenme Yönetim Sistemleri. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Aydın, M. (2020). Eğitimde Dijital Dönüşüm: Dijital Dönüşümün İş Süreçlerine Etkileri. MÜSİAD
  • Aztekin, B. (2020). Öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’na Yönelik Farkındalık Düzeyleri ve Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berguerand, J.-B. Top 8 Digital Transformation Trends in Education. EHL Insights: https://hospitalityinsights.ehl.edu/digital-transformation-trends Erişim Tarihi: 23.05.2021.
  • Berktaş, S., & Oraklıbel, R. D. (2021). Sanayi Devrimi ile Gelen Değişim: İş Bölümü ve Yabancılaşma. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(6), 112-121.
  • Bogdandy, B., Tamas, J., & Toth, Z. (2020). Digital Transformation in Education During COVID–19: a Case Study. 11th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications.
  • Cuya, B., & Kayış, E. (2018). Öğrencilere Göre EBA Portalı’nın Kullanım Düzeyi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik Ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Davutoğlu, N. A. (2020). Üçüncü ve Dördüncü Sanayi Devrimleri Arasındaki Temel ve Sistematik Farklılıkların Determinist Bir Yaklaşımla Analizi. Management and Political Sciences Review, 2(1), 176-194.
  • Debetaz, E. How to Transform Your Educational Institution? EHL Insights: https://hospitalityinsights.ehl.edu/digital-education-transformation Erişim Tarihi: 22.05.2021.
  • Deligöz, K. (2023). Virtual Communities and Lifestyle. Cambridge Scholars Publishing.
  • Dijital Türkiye (2021). Türkiye'nin Sanayi Devrimi Dijital Türkiye Yol Haritası. T.C. Bilimi Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı.
  • Dinçer, M. (2003). Eğitimin Toplumsal Değişme Sürecindeki Gücü. Ege Eğitim Dergisi, 3(1), 102-112.
  • Erensayın, E. (2018). Çevrimiçi Ders Materyallerinin Değerlendirilmesi: EBA Ders Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html Erişim Tarihi: 10.03.2021.
  • Jensen, M. C. (1993). The modern industrial revolution, exit, and the failure of internal control systems. The Journal of Finance, 48(3), 831-880.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki Öğretmen ve Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’ya İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Okur, S. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Teknolojisi Standartlarına İlişkin Deneyimleri: Durum Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Mersin : Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Osmundsen, K., Iden, J., & Bygstad, B. (2018). Digital Transformation: Drivers, Success Factors, and Implications. The 12th Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS). Corfu, Greece.
  • Özcan, A. (2020). Diijital Dönüşüm ve Toplum: Türkiye ve Avrupa. İstanbul: TÜSİAD.
  • Saklan, H. (2017). Bazı Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sayın, M. (2018). Eba Ders İçeriklerinin Tür, Özellik ve Sayı Bakımından Kullanımının İncelenmesi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Sitesine Yönelik Olarak Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Viewsonic. Digital Transformation in the Education Sector – A Guide To Education Technology. Viewsonic Library. https://www.viewsonic.com/library/education/digital-transformation-education-sector-edtech/ Erişim Tarihi: 24.05.2021.
  • Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, P., & McAfee, A. (2011). Digital Transformation: A Road-Map for Billion-Dollar Organizations. MIT Center for Digital Business and Capgemini Consulting.
  • Yalın, H. İ. (2017). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları 29. Baskı.
  • Yavuz, B. (2017). Uzaktan Eğitimde Bilgi Merkezi Hizmetlerine Yönelik Durum Analizi ve Uygulama Önerisi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, A. (2014). Almanya ve Endüstri 4.0: https://www.moment-expo.com/tr/dergiler/70/makale/almanya-ve-endustri-40 adresinden alındı (22.05.2021).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Keskinkılıç 0000-0002-3394-5575

Mustafa Kuk 0000-0001-5063-0535

Erken Görünüm Tarihi 24 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2022
Kabul Tarihi 11 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Keskinkılıç, M., & Kuk, M. (2023). Eğitimde dijital dönüşüm ve EBA farkındalık düzeyinin belirlenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 24-39. https://doi.org/10.33707/akuiibfd.1174281

28220