Ensuring teachers’ job engagement is critical in achieving educational goals. This study examined the relationship between meaningful work and job engagement using the data collected from 452 teachers in Turkey. The data collected by using Meaningful Work Scale and Job Engagement Scale Turkish Form were analyzed by descriptive statistics, confirmatory factor analysis, multivariate regression analysis, and moderation analyses. We found a positive, moderate, and significant relationship between meaningful work and job engagement. We tested the predictive effects of meaningful work and demographic variables (gender, seniority, and educational status). Meaningful work explained 47% of the variance in teachers’ job engagement in the first model. All subdimensions of meaningful work except for the search for meaning at work and work relations were found to be significant predictors of job engagement. With the inclusion of demographic variables, the second model again explained 47% of the variance in teachers’ job engagement. Furthermore, we found that seniority was a significant and positive predictor of job engagement. Moderation analyses indicated gender and educational status did not have a moderator role in the relationship between meaningful work and job engagement. We found that seniority had a moderator effect on the relationship between work relationships and job engagement. This study contributes to meaningful work and job engagement literature in the context of teachers.
meaningful work job engagement positive psychology teacher motivation
Eğitimsel amaçların başarılmasında öğretmenlerin işle bütünleşmelerinin sağlanması kritiktir. Bu çalışmada Türkiye'deki 452 öğretmenden toplanan verileri kullanarak anlamlı iş ve işle bütünleşme arasındaki ilişki incelenmiştir. Anlamlı İş Ölçeği ve İşle Bütünleşme Ölçeği Türkçe Formu kullanılarak toplanan veriler, betimsel istatistikler, doğrulayıcı faktör analizi, çok değişkenli regresyon analizi ve moderasyon analizleri ile çözümlenmiştir. Anlamlı iş ile işle bütünleşme arasında pozitif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki tespit ettik. Anlamlı işin ve demografik değişkenlerin (cinsiyet, kıdem ve eğitim durumu) yordayıcı etkisini test ettik. Birinci modelde anlamlı iş, öğretmenlerin işle bütünleşmelerindeki varyansın %47'sini açıklamıştır. Anlamlı işin, işte anlam arayışı ve iş ilişkileri dışındaki tüm alt boyutları, işle bütünleşmenin anlamlı yordayıcıları olarak bulunmuştur. Demografik değişkenlerin dahil edilmesi ile ikinci model, öğretmenlerin işle bütünleşmelerindeki varyansın tekrar %47'sini açıklamıştır. Ayrıca kıdemin, işle bütünleşmenin anlamlı ve pozitif bir yordayıcısı olduğunu tespit ettik. Moderasyon analizleri, cinsiyet ve eğitim durumunun anlamlı iş ile işle bütünleşme arasındaki ilişkide düzenleyici role sahip olmadığını göstermiştir. İş ilişkileri ile işle bütünleşme arasındaki ilişkide kıdem değişkeninin düzenleyici etkiye sahip olduğunu belirledik. Bu çalışma, öğretmenler bağlamında anlamlı iş ve işle bütünleşme literatürüne katkı sunmaktadır.
Anlamlı iş işle bütünleşme pozitif psikoloji öğretmen motivasyon
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |