The basic purpose of this study is to reveal the existed causal conditions on the theoretical model
generated on the idea that the level of primary school teachers’ life conflict has been influenced by constructive
thinking styles. Research was designed in a causal model intend to define relations between variables. Universe
of the research was 2244 primary school teachers working in 2008-2009 academic years in Ataşehir/İstanbul.
Sampling group was consisted of 334 teachers defined via cluster sampling method. Data were collected with
two instruments. Constructive Thinking Inventory was developed by Epstein (2001) and adapted Turkish
language and culture by Tosun & Karadağ (2008). This Inventory is a five point Likert, seven components, 14
factors and consists of 85 items. Work-family conflict scale was developed by Netemeyer, Boles & McMurrian
(1996) and adapted to Turkish language and culture by Efeoğlu (2006). This scale is a six point Likert, two
factors and consists of 10 items. Data were analyzed with the techniques of Pearson product-moment correlation, multiple linear regression and path analyze. The relations between variables were explained using path diagrams
reflected the results to be connected each others. Findings indicated that the Emotional Coping dimension of
constructive thinking affected the life conflict negatively at the level of -0.38. However, the Esoteric Thinking
dimension affected it at the level of 0.29 as positive.
Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim okulu öğretmenlerinin yaşam çatışması düzeyinin, yapılandırmacı düşünme stillerinden etkilendiği şeklinde oluşturulan teorik modele ilişkin var olan nedensel durumları ortaya koymaktır. Bu amaçla araştırma nedensel bir desende tasarlanmıştır. Araştırmanın evreni, İstanbul ili Ataşehir ilçesinde bulunan ilköğretim okullarında, 2008–2009 öğretim yılında görev yapan 2447öğretmenden; örneklem ise küme örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 334 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler iki araç yardımıyla toplanmıştır. Yapılandırmacı Düşünme Envanteri: Epstein (2001) tarafından geliştirilmiş, Tosun ve Karadağ (2008) tarafından Türk dili ve kültürüne uyarlanmıştır. Envanter beşli Likert tipi, yedi bileşen, 14 faktör ve toplam 85 maddeden oluşmaktadır. Yaşam Çatışması Ölçeği: Netemeyer, Boles ve McMurrian (1996) tarafından geliştirilmiş, Efeoğlu (2006) tarafından Türk diline ve kültürüne uyarlanmıştır. Ölçek; altılı Likert tipi, iki faktör ve toplam 10 maddeden oluşmaktadır. Veriler, Pearson çarpım momentler korelâsyon, çoklu doğrusal regresyon ve path analizi teknikleri yardımıyla çözümlenmiştir. Bulgular, öğretmenlerin yapılandırmacı düşünme stillerinden olan duygusal başa çıkma bileşenlerinin yaşam çatışması üzerinde -0.38 düzeyinde negatif bir etkiye sahip olduğunu; ancak olağanüstü şeylerle düşünme bileşeninin yaşam çatışması üzerinde 0.29 düzeyinde pozitif bir etkisinin bulunduğunu göstermektedir.
Diğer ID | JA49TK54SP |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 3 Sayı: 2 |