The sample of this survey study consisted of 605 teachers (208 female and 397 male). It aims to
determine the relationship between academic optimism levels of schools and their levels of openness to change and
to detect whether those differ on selected variables such as gender, subject matter taught, teaching experience, and
school type, number of teachers and students in school, and type of school graduated. Data were collected through
the “Personal Information Form”, “Academic Optimism Scale of Schools” and “Openness to Change Scale of
Schools”. Findings indicated that schools’ levels of academic optimism and openness to change differed
significantly on gender, subject matter taught, school type, number of teachers and students in school. It was also
found out that there was a positive and moderate level relationship between schools’ levels of academic optimism
and openness to change. Academic optimism was also a significant predictor of openness to change. To conclude, it
can reasonably be asserted that efforts to higher academic optimism levels of schools can higher their levels of
openness to change.
Tarama modelindeki bu çalışma, 208 kadın, 397 erkek olmak üzere 605 öğretmenin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, okulların akademik iyimserlik düzeyleri ile değişime açıklık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi, her iki düzeyin; cinsiyet, branş, kıdem, okul türü, okulda çalışan öğretmen sayısı, öğrenci sayısı ve mezun olunan okul türü değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmada veri elde etmek için, “Kişisel Bilgi Formu”, “Okulların Akademik İyimserlik Ölçeği” ve “Okulların Değişime Açıklık Ölçeği” kullanılmıştır. Bulgular, okulların akademik iyimserlik düzeyleri ile değişime açıklık düzeylerinin; cinsiyet, kıdem, okul türü, okulda çalışan öğretmen ve öğrenci sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılaştıklarını göstermektedir. Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile değişime açıklık düzeyi arasında orta düzeyde pozitif bir ilişkinin olduğu ve akademik iyimserliğin değişime açıklığın anlamlı bir yordayıcısı olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, okulların akademik iyimserlik düzeyini yükseltmeye dönük çabaların değişime açıklık düzeyini yükseltebileceği söylenebilir.
Diğer ID | JA45UN96GS |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 1 |