PDF EndNote BibTex Kaynak Göster

Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms

Yıl 2016, Cilt 9, Sayı 1, 130 - 145, 01.03.2016

Öz

Metaphysics is the most fundamental, comprehensive and extensive research field among all disciplines and investigating fields. It is the most fundamental field since it deals with ultimate and superior nature of the issues that have been the subject of other research areas. It is the most comprehensive field since it deals with questions and problems valid for all subjects and fields exceeding the private science boundaries, and questions related with existence and reality, actual and potential existence and ultimate causality that metaphysician tackle with (Cevizci, 2003). In this study, initially, what the term of metaphysics is with its relevant fields, its relation to the science in general and to mathematics and logic in particular. Afterwards, by which expressions hyper-physics or over-physics are more convenient to be described was evaluated in terms of several mathematical concepts and mathematical translation paradigms and discussed within this context.

Metafizik, Fizikötesi mi Fiziküstü mü? Matematiksel Paradigmayla Değerlendirme

Yıl 2016, Cilt 9, Sayı 1, 130 - 145, 01.03.2016

Öz

Bu çalışmada öncelikle metafizik kavramının ne olduğu üzerinde durulmuştur. Daha sonra metafizik üzerine yapılan araştırmalar, metafiziğin genelde bilimle özelde de matematik ve mantıkla ilişkisi tartışılmıştır. Ayrıca metafizik kavramının fizikötesi ya da fizik üstü ifadelerinden hangisi ile ifade edilmesinin daha uygun olacağı, çeşitli matematiksel kavramlar ve matematiksel öteleme paradigması aracılığıyla değerlendirilmiş ve bu çerçevede tartışılmıştır. Çalışmada, metafizik kavramının anlaşılması ve özelliklerinin belirlenmesinde, matematiksel kavramlar ve öteleme paradigmasından yararlanılmış ve bu kapsamdaki örneklere ve tartışmalara yer verilmiştir. Sonuç olarak, eğer metafizik kavramı fizikötesi şeklinde tanımlanırsa belirtilen matematiksel paradigmayla açıklanan öteleme fonksiyonu prensibi gereğince, fizik ile metafizik kavramlarının arakesitinin boş olacağı, dolayısıyla bu iki kavram arasında hiçbir ortak nokta olmayacağı, halbuki fizik ile metafizik kavramları arasında hem kavramsal hem de pratiksel anlamda ortak noktalar olduğu, buradan da fizik ile metafizik kavramları ayrık kavramlar olmadığından metafizik kavramının fizikötesi şeklinde tanımlanmasının hatalı olduğu görülmüştür.

Ayrıntılar

Diğer ID JA94NB78KN
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şemsettin DURSUN Bu kişi benim


Cahit TAŞDEMİR Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2016
Başvuru Tarihi 1 Mart 2016
Kabul Tarihi
Yayınlandığı Sayı Yıl 2016, Cilt 9, Sayı 1

Kaynak Göster

Bibtex @ { akukeg314161, journal = {Journal of Theoretical Educational Science}, issn = {1308-1659}, eissn = {1308-1659}, address = {Eğitim Fakültesi, Eğitim 1 Binası, ANS Kampusu, 03200 / Afyonkarahisar}, publisher = {Afyon Kocatepe Üniversitesi}, year = {2016}, volume = {9}, number = {1}, pages = {130 - 145}, title = {Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms}, key = {cite}, author = {Dursun, Şemsettin and Taşdemir, Cahit} }
APA Dursun, Ş. & Taşdemir, C. (2016). Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms . Journal of Theoretical Educational Science , 9 (1) , 130-145 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29360/314161
MLA Dursun, Ş. , Taşdemir, C. "Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms" . Journal of Theoretical Educational Science 9 (2016 ): 130-145 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29360/314161>
Chicago Dursun, Ş. , Taşdemir, C. "Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms". Journal of Theoretical Educational Science 9 (2016 ): 130-145
RIS TY - JOUR T1 - Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms AU - Şemsettin Dursun , Cahit Taşdemir Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - DO - T2 - Journal of Theoretical Educational Science JF - Journal JO - JOR SP - 130 EP - 145 VL - 9 IS - 1 SN - 1308-1659-1308-1659 M3 - UR - Y2 - 2022 ER -
EndNote %0 Kuramsal Eğitimbilim Dergisi Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms %A Şemsettin Dursun , Cahit Taşdemir %T Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms %D 2016 %J Journal of Theoretical Educational Science %P 1308-1659-1308-1659 %V 9 %N 1 %R %U
ISNAD Dursun, Şemsettin , Taşdemir, Cahit . "Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms". Journal of Theoretical Educational Science 9 / 1 (Mart 2016): 130-145 .
AMA Dursun Ş. , Taşdemir C. Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms. Journal of Theoretical Educational Science. 2016; 9(1): 130-145.
Vancouver Dursun Ş. , Taşdemir C. Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms. Journal of Theoretical Educational Science. 2016; 9(1): 130-145.
IEEE Ş. Dursun ve C. Taşdemir , "Is Metaphysics Hyper-Physics or Over-Physics? Evaluating it with Mathematical Paradigms", Journal of Theoretical Educational Science, c. 9, sayı. 1, ss. 130-145, Mar. 2016