The aim of this study is to develop “The Scale for Basic Process Skills of Pre-School Students” to
measure basic process skills of pre-school students. The scale was designed to cover the skills of observation,
classification, inference, measurement and prediction. Each skill was analyzed through four items and therefore, the
scale consisted of twenty items. Based on the feedback provided by the experts, the scale was finalized. The scale
was administered to pre-school students who were three-, four- and five-years old (N=228) from five different
schools in a city of Western Turkey. The participants were selected through cluster sampling. The item analyses were
carried out through computer software. For each item, the level of difficulty and the index of discrimination were
identified. Its reliability coefficient was found to be (KR–20) 0.74 and its item difficulty was found to be 0.69. The
discriminatory analysis of the upper and lower 27% groups’ scores showed that all items had a significant
discriminatory power (p < .01). Based on these findings, it is thought that the scale developed is an appropriate tool to
measure basic process skills of pre-school students.
Bu çalışmanın amacı, “Okulöncesi Öğrencilerine Yönelik Temel Beceri Ölçeği” geliştirmektir. Ölçek geliştirme
sürecinde gözlem, sınıflama, çıkarım yapma, ölçme ve tahmin yapma becerilerinin her birine yönelik dörder sorudan
oluşan 20 soru hazırlanmış ve uzman görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşünden sonra 20 maddelik ölçek
Afyonkarahisar il merkezinde tipik durum örnekleme yoluyla belirlenen beş farklı anaokulunda öğrenim gören 3, 4
ve 5 yaş grubu (N=228) öğrencilerine uygulanmıştır. İstatistiksel analiz için uygun paket programlar kullanılarak
madde analizi yapılmış ve her sorunun madde güçlüğü ile ayırt edicilik indeksleri hesaplanmıştır. 20 maddeden
oluşan bilimsel süreç becerileri ölçeğinin güvenirlik katsayısı (KR–20) 0.74, ölçeğin ortalama güçlüğü ise 0.69 olarak
belirlenmiştir. Alt ve üst %27’lik grupların puanları arasındaki ayırt edicilikler incelendiğinde, ölçeğin bütün
sorularının istatistiksel olarak anlamlı biçimde (p < .01) ayırt edici olduğu belirlenmiştir. Geliştirilen ölçeğin,
okulöncesi öğrencilerinin temel becerilerini ölçmede uygun olduğu düşünülmektedir.
Diğer ID | JA52ZN35MT |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 1 |