Bu
çalışmanın amacı, öğretmenlerin geliştirdikleri metaforlardan yola çıkarak
mesleki çalışmalar hakkındaki öğretmen görüşlerini belirlemektir. Mesleki
çalışmalar, öğretmenler arasında seminer dönemi diye adlandırılan, haziran ve
eylül aylarında ikişer haftalık periyotlarla düzenlenen çalışmalardır. Bu
çalışma, nitel araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanan betimsel bir
araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya İli Muratpaşa İlçesi’nde
görev yapmakta olan 150 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacı
tarafından geliştirilen “Mesleki Çalışmalara Yönelik Öğretmen Metaforları Formu”
aracılığıyla toplanmıştır. İçerik analizine tabi tutulan veriler “uygulanan
mesleki çalışmalar” ve “ideal mesleki çalışmalar” diye iki kategoriye
ayrılmıştır. Bu kategorilerden “uygulanan mesleki çalışmalar” kategorisi kendi
içinde on temada, “ideal mesleki çalışmalar” kategorisi de kendi içinde dokuz
temada gruplandırılmıştır. Öğretmenlerin çok büyük bir bölümü uygulanan mesleki
çalışmalara yönelik olumsuz metafor geliştirirken; çok büyük bir bölümü de
ideal mesleki çalışmalara yönelik olumlu metaforlar geliştirmişlerdir.
“Uygulanan mesleki çalışmalar” kategorisinde, “sonuç doğurmayan eylemler olarak
mesleki çalışmalar” ve “boşa geçen zaman olarak mesleki çalışmalar” temaları;
“ideal mesleki çalışmalar” kategorisin de ise, “fayda veren eylemler olarak ideal
mesleki çalışmalar” ve “öğretici olarak ideal mesleki çalışmalar” temaları en
çok metafor üretilen temalar olmuştur.
The aim of this study was to examine the beliefs of
teachers about occupational practices through the metaphors they developed. The
occupational practices, mostly experienced in their own schools, held in
September and June annually. The study was designed as a descriptive
quantitative research comprising of 150 teachers. The research data was
collected from those teachers of Muratpaşa district of Antalya through
“Metaphors Teachers Survey Towards the Occupational Practices” developed by
researchers. Data applied content analysis was divided into two categories
“occupational practices” and “ideal occupational practices”. Occupational
practices period grouped into ten themes and ideal occupational practices
grouped into nine themes. The important findings of study are that nearly all
of the teachers have generated negative metaphors about the occupational
practices and nearly all of the teachers have generated positive metaphors
about the ideal occupational practices. The theme of “occupational practices as
a wasted time and fruitless actions” has been the mostly observed metaphor
theme and The theme of “ideal occupational practices as instructive actions and
benefit-providing actions” has been the mostly observed metaphor theme.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |