Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of the Use of Station Technique in the 4th Grade Social Studies Lesson on the Academic Achievement and Attitudes of the Students

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 259 - 278, 28.12.2022

Öz

The aim of this study is to investigate the effect of station technique use on students' academic achievement and attitudes. In the research, station activities prepared for the "Science, Technology and Society" unit of the 4th grade Social Studies lesson were used. The study group of the research; It consists of 50 4th grade students in a public school located in the central district of Çanakkale city in the spring term of the 2021-2022 academic year. In the research, quasi-experimental design with pretest-posttest control group was used. The research was carried out in two branches, the experimental and the control group. 5 different station activities prepared before the application were applied in 4 weeks using 4 lesson hours per week. The research data were obtained from the "Science, Technology and Society Unit Achievement Test" developed by the researcher, and Evin-Cansel, İ. (2006) "Attitude Scale Towards Social Studies Lesson" developed by. The data obtained in the research were analyzed in the computer environment. As a result of the research; It was concluded that the academic achievement level of the experimental group students who used the station technique was positively affected, and there was no significant difference in the success level of the control group students who used the methods in the current program. When the students attitudes were examined, it was concluded that the use of station technique did not cause a change in attitude.

Kaynakça

  • Abasız Tercan, M. (2019). Matematik dersi üst düzey bilişsel becerileri kazandırmada istasyon tekniğinin etkisi. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akgün, S. (2022). Görsel sanatlar dersindeki grafik tasarımı konularının 8. sınıfta istasyon tekniğiyle işlenmesinin öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Akınoğlu, O. (2012). Öğretim Kuram ve Modelleri. Ş. Tan (ed.). içinde Öğretim İlke ve Yöntemleri (s. 137-189). PegemA Yayıncılık.
  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı kuramda fen öğretmeninin rolü. İlköğretim Online Dergisi, 4(2), 54-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22598/241388
  • Alacapınar, F. G. (2009). İstasyon tekniği ile ders işlemeye yönelik öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 137- 147. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1496/18103
  • Arslan, M. (2007). “Constructivist approaches in education”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(1), 41-61. https://dergipark.org.tr/en/pub/auebfd/issue/38397/445315
  • Avcı, H. (2015). İngilizce öğretiminde istasyon tekniğini kullanımının akademik başarıya, tutumlara ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Batdı, V. ve Semerci, Ç. (2012). Derslerde istasyon tekniği uygulamasının yansıtıcı sorgulaması/ Reflective inquiry of the station teaching method in lessons. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 190-203. https://dergipark.org.tr/tr/pub/buefad/issue/3811/51091
  • Benek, İ. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Bottini, M. ve Grossman, S., (2005). Center-Based Teaching and Children's Learning: The Effects of Learning Centers on Young Children's Growth and Development. https://doi.org/10.1080/00094056.2005.10521305
  • Bulunuz, N. (2006). Understanding of earth and space science concepts: strategies for concept building in elementary teacher preparation [Unpublished master’s thesis]. Georgia State University.
  • Burden, P. R. (1982). Learning centers in the middle scholl clasroom. Paper presented at the Annual Meeting of the National Middle School Association.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis Fort He Behavioral Sciences (2nd ed.). Erlbaum.
  • Cosgrove, M. S. (1992). Inside Learning Centers. https://eric.ed.gov/?id=ED356875
  • Çakmak, M. (2018). İstasyon tekniğinin 6. sınıf madde ve ısı ünitesindeki öğrenci başarısına etkisi ve öğrencilerin tekniğe ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir, M. K., Şahin, Ç. ve Tutkun, T. (2016). Sosyal bilgiler dersi için sınıf öğretmeni adaylarının münazara konusu oluşturma becerilerinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 51-66. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/26879/282678
  • Demir, M.R. (2008). İstasyonlarda öğrenme modelinin hayat bilgisi dersindeki üst düzey beceri erişisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirörs, F. (2007). Lise 1. sınıf öğrencileri için ohm yasası konusunda öğrenme istasyonlarının geliştirilmesi ve uygulanması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dosch, D.M. ( 1988). Using Stations in the Elementary Classroom. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ball State University.
  • Kara Ekemen, D. , Atik, A. & Erkoç, F. (2017). Teaching ninth grade “biological diversity and protection” topic using stations technique and satisfaction of the students from the ımplementation . Adıyaman University Journal of Educational Sciences,7(2),318-339. https://doi.org/10.17984/adyuebd.316623
  • Erdağı, S. (2014). İstasyon tekniğinin fen ve teknoloji dersinin akademik başarısına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Gözütok, F. D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. (2. Baskı). Ekinoks Kitabevi.
  • Güneş, E. (2009). Fen ve teknoloji dersinde istasyon tekniği ile yapılan öğretimin erişiye ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kara Ekemen, D. (2017). Biyolojik çeşitlilik ve korunması konusunun öğretilmesinde istasyon tekniği kullanımının 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve tutumları üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • King-Sears, M. E. (2007). Designing and delivering learning center instruction. Intervention in School and Clinic, 42(3), 137-147. https://doi.org/10.1177/10534512070420030201
  • Kryza, K., Stephens, S. J. ve Duncan, A. (2007). Inspiring middle and secondary learners. Corwin Press.
  • Lebak, K. (2005). Connecting outdoor field experiences to classroom learning: a qualitative study of the participation of students and teachers in learning science [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pennsylvania University.
  • Ocak, G. (2008). “Yöntem ve Teknikler”. G. Ocak (Ed.). içinde Öğretim İlke ve Yöntemleri (s. 212-292). (2. Baskı). PegemA Yayıncılık.
  • Schmidt, M. W. ve Harriman, N. (1998). Teaching strategies for ınclusive classrooms: schools, students, strategies, and success. Wadsworth Publishing Company.
  • Şahin, Ç. (2003). Eğitim fakültelerindeki öğretmenlik uygulaması dersinin öğrenme-öğretme süreci açısından değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, Ç. (2019). “Öğretim Teknikleri Ⅰ”. A.S. Saracaloğlu ve A. Küçükoğlu (Ed.), içinde Öğretim ilke ve yöntemleri (s. 247-285). Pegem Akademi.
  • Taşdemir, D. (2015). Sosyal bilgiler dersi 6. sınıf ülkemizin kaynakları ünitesinin istasyon tekniği ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı ve derse karşı tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Üstündağ, T. (2005). Yaratıcılığa yolculuk. 3. Baskı. PegemA Yayıncılık.

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde İstasyon Tekniği Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 259 - 278, 28.12.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı, istasyon tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisini araştırmaktır. Araştırmada 4. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” ünitesine yönelik hazırlanan istasyon etkinlikleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; 2021-2022 eğitim öğretim yılının bahar döneminde Çanakkale şehri merkez ilçesinde bulunan bir devlet okulunda, 50 kişiden oluşan 4. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada, deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma deney ve kontrol grubu olmak üzere iki şubede yapılmıştır. Uygulama öncesi hazırlanan 5 farklı istasyon etkinliği haftada 4 ders saati kullanılarak 4 haftada uygulanmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen “Bilim, Teknoloji ve Toplum Ünitesi Başarı Testi” ile Evin-Cansel, İ. (2006) tarafından geliştirilen “Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırmada ulaşılan veriler bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; istasyon tekniği kullanılan deney grubu öğrencilerinin akademik başarı düzeyinin olumlu etkilendiği, mevcut programdaki yöntemlerin kullanıldığı kontrol grubu öğrencilerinin ise başarı düzeyinde anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenci tutumlarına bakıldığında ise istasyon tekniği kullanımının tutuma yönelik bir değişiklik meydana getirmediği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abasız Tercan, M. (2019). Matematik dersi üst düzey bilişsel becerileri kazandırmada istasyon tekniğinin etkisi. [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akgün, S. (2022). Görsel sanatlar dersindeki grafik tasarımı konularının 8. sınıfta istasyon tekniğiyle işlenmesinin öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Akınoğlu, O. (2012). Öğretim Kuram ve Modelleri. Ş. Tan (ed.). içinde Öğretim İlke ve Yöntemleri (s. 137-189). PegemA Yayıncılık.
  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı kuramda fen öğretmeninin rolü. İlköğretim Online Dergisi, 4(2), 54-65. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22598/241388
  • Alacapınar, F. G. (2009). İstasyon tekniği ile ders işlemeye yönelik öğrenci görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 137- 147. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1496/18103
  • Arslan, M. (2007). “Constructivist approaches in education”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(1), 41-61. https://dergipark.org.tr/en/pub/auebfd/issue/38397/445315
  • Avcı, H. (2015). İngilizce öğretiminde istasyon tekniğini kullanımının akademik başarıya, tutumlara ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Batdı, V. ve Semerci, Ç. (2012). Derslerde istasyon tekniği uygulamasının yansıtıcı sorgulaması/ Reflective inquiry of the station teaching method in lessons. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 190-203. https://dergipark.org.tr/tr/pub/buefad/issue/3811/51091
  • Benek, İ. (2012). İstasyonlarda öğrenme tekniğinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Bottini, M. ve Grossman, S., (2005). Center-Based Teaching and Children's Learning: The Effects of Learning Centers on Young Children's Growth and Development. https://doi.org/10.1080/00094056.2005.10521305
  • Bulunuz, N. (2006). Understanding of earth and space science concepts: strategies for concept building in elementary teacher preparation [Unpublished master’s thesis]. Georgia State University.
  • Burden, P. R. (1982). Learning centers in the middle scholl clasroom. Paper presented at the Annual Meeting of the National Middle School Association.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis Fort He Behavioral Sciences (2nd ed.). Erlbaum.
  • Cosgrove, M. S. (1992). Inside Learning Centers. https://eric.ed.gov/?id=ED356875
  • Çakmak, M. (2018). İstasyon tekniğinin 6. sınıf madde ve ısı ünitesindeki öğrenci başarısına etkisi ve öğrencilerin tekniğe ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir, M. K., Şahin, Ç. ve Tutkun, T. (2016). Sosyal bilgiler dersi için sınıf öğretmeni adaylarının münazara konusu oluşturma becerilerinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 51-66. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/26879/282678
  • Demir, M.R. (2008). İstasyonlarda öğrenme modelinin hayat bilgisi dersindeki üst düzey beceri erişisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirörs, F. (2007). Lise 1. sınıf öğrencileri için ohm yasası konusunda öğrenme istasyonlarının geliştirilmesi ve uygulanması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Dosch, D.M. ( 1988). Using Stations in the Elementary Classroom. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ball State University.
  • Kara Ekemen, D. , Atik, A. & Erkoç, F. (2017). Teaching ninth grade “biological diversity and protection” topic using stations technique and satisfaction of the students from the ımplementation . Adıyaman University Journal of Educational Sciences,7(2),318-339. https://doi.org/10.17984/adyuebd.316623
  • Erdağı, S. (2014). İstasyon tekniğinin fen ve teknoloji dersinin akademik başarısına etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Gözütok, F. D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. (2. Baskı). Ekinoks Kitabevi.
  • Güneş, E. (2009). Fen ve teknoloji dersinde istasyon tekniği ile yapılan öğretimin erişiye ve kalıcılığa etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kara Ekemen, D. (2017). Biyolojik çeşitlilik ve korunması konusunun öğretilmesinde istasyon tekniği kullanımının 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve tutumları üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • King-Sears, M. E. (2007). Designing and delivering learning center instruction. Intervention in School and Clinic, 42(3), 137-147. https://doi.org/10.1177/10534512070420030201
  • Kryza, K., Stephens, S. J. ve Duncan, A. (2007). Inspiring middle and secondary learners. Corwin Press.
  • Lebak, K. (2005). Connecting outdoor field experiences to classroom learning: a qualitative study of the participation of students and teachers in learning science [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pennsylvania University.
  • Ocak, G. (2008). “Yöntem ve Teknikler”. G. Ocak (Ed.). içinde Öğretim İlke ve Yöntemleri (s. 212-292). (2. Baskı). PegemA Yayıncılık.
  • Schmidt, M. W. ve Harriman, N. (1998). Teaching strategies for ınclusive classrooms: schools, students, strategies, and success. Wadsworth Publishing Company.
  • Şahin, Ç. (2003). Eğitim fakültelerindeki öğretmenlik uygulaması dersinin öğrenme-öğretme süreci açısından değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, Ç. (2019). “Öğretim Teknikleri Ⅰ”. A.S. Saracaloğlu ve A. Küçükoğlu (Ed.), içinde Öğretim ilke ve yöntemleri (s. 247-285). Pegem Akademi.
  • Taşdemir, D. (2015). Sosyal bilgiler dersi 6. sınıf ülkemizin kaynakları ünitesinin istasyon tekniği ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı ve derse karşı tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Üstündağ, T. (2005). Yaratıcılığa yolculuk. 3. Baskı. PegemA Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasemin Selvi Şenyurt 0000-0003-1834-8876

Çavuş Şahin 0000-0002-4250-9898

Erken Görünüm Tarihi 19 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şenyurt, Y. S., & Şahin, Ç. (2022). 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde İstasyon Tekniği Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 259-278.
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi