Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mediating Effect of the Communication Skills on the Job Motivation and Job Satisfaction in the Schools

Yıl 2022, , 920 - 940, 26.09.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1026005

Öz

This research aimed to determine the relationship between communication skills, job motivation, and job satisfaction perceptions demonstrated by the managers and teachers in private and public schools in Izmir. The research is a study in the relational screening model, which is both descriptive and descriptive. The conceptual relationships between the variables were expressed on a model and examined during the research process. The study was carried out with a research group of 100 people determined by the purposeful sampling method on a voluntary basis. In accordance with the problem of the research, the necessary statistical techniques were used. According to the findings, it was observed that there was a meaningful relationship between job motivation-job satisfaction, job motivation-communication skills, and communication skills-job satisfaction. According to the research model, it was observed that the intrinsic job motivation perceptions of managers and teachers were higher than other variables and that the highest relationship between correlation values was between overall job motivation and emotional communication. As a result, no mediating effect of communication skills was detected on job motivation and job satisfaction. 

Kaynakça

  • Adonisi, M. (2003). The relationship between corporate entrepreneurship, market orientation, organisational flexibility and job satisfaction. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Pretoria Faculty of Economic and Management Sciences, South Africa. Retrieved from http://upetd.up.ac.za/thesis/available/etd-11252004-150603/unrestricted/00thesis.Pdf.
  • Akdoğan, E. (2002). Öğretim elemanlarının algıladıkları liderlik stilleri ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altindis, S. (2011). Job motivation and organizational commitment among the health professionals: A questionnaire survey. African Journal of Business Management, 5 (21), 8601-8609.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2002). Bedenin dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bartsch, A. & Hübner, S. (2005). Towards a theory of emotional communication. Comparative Culture and Culture, 7 (4), 1-8.
  • Berberoğlu, G. (2006). Örgütleme. C. Koparal, (Ed.). Yönetim organizasyon içinde (s. 103-114). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Billings, J., et al. (2003). Assertive outreach teams in London: Staff experiences and perceptions. British Journal of Psychiatry,183, 139-147.
  • Brislin, R.W., MacNab, B., Worthley, R. & Kabigting, F. (2005). Evolving perceptions of Japanese workplace motivation. International Journal of Cross-Cultural Management, 5 (1), 87-104.
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. (11. Bs.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Burton, G.A., Pathak, D.S. & Zigli, R.M. (1976). The effects of organizational communication on job satisfaction and motivation factors for management. Journal of Management, 2 (2), 17-23.
  • Büyükgöz, T. (2008), Sektörel bazda kademe yöneticilerinin motivasyon düzeylerinin Herzberg’in çift faktör kuramı bağlamında değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Can, H., Akgün, A. ve Kavuncubaşı, Ş. (2001). Kamu ve özel kesimde insan kaynakları yönetimi. (4. Bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cutlip, S.M., Center, A.H. & Broom, G.M. (2005). Effective public relations. (9th Ed.). Prentice-Hall, USA.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı. (12. Bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Darjani, A., Soltani, H. & Pourroostai, M.A. (2014). Impact of the effectiveness of organizational communication on job satisfaction through job motivation of employee of Shiraz telecommunication company. WALIA Journal, 30 (53), 43-51.
  • Demir, K. (2003). Örgütlerde iletişim yönetimi. C. Elma ve K. Demir (Eds.). Yönetimde çağdaş yaklaşımlar uygulamalar ve sorunlar içinde (ss. 135-159). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Desa, N.M., Asaari, M.H.A.H., Razak, A.A. & Jabar, N.D.A. (2019). Communication and job satisfaction among workers in the department of trade union affairs in the Northern State of Malaysia. European Scientific Journal, 15 (28), 1-14.
  • Dündar, S., Özutku, H. ve Taşpınar, F. (2007). İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi: Ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 105-119.
  • Eren, E. (2000, Mayıs). Ödüllendirmede yeni düşünce boyutları. 8’inci Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Nevşehir.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. (7. Bs.). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ersanlı, S. ve Balcı S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji ve Danışmanlık Dergisi, II (109), 7-12.
  • Ertan, H. (2008). Örgütsel bağlılık, iş motivasyonu ve performansı arasındaki ilişki: Antalya’da beş yıldızlı otel işletmelerinde bir inceleme. (Yayımlanmamış doktora tezi). Afyonkarahisar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Fatimah, H., Dharmawan, A.H., Sunartı, E. & Affandi M.J. (2015). The influence of communication and motivation factors on employee engagement in the generation X and Y. International Journal of Information Technologie and Business Management, 38 (1), 22-30.
  • Feinstein, A.H. & Vondrasek, D. (2007). A study of relationships between job satisfaction and organizational commitment among restaurant employees. Retrieved from http://hotel.unlv.edu/pdf/jobSatisfaction.pdf.
  • Fındıkçı, İ. (2003). İnsan kaynakları yönetimi. (5. Bs.). İstanbul: Alfa Kitabevi.
  • Gilley, A., Gilley, J.W. & McMillan, H.S. (2009). Organizational change: Motivation, communication, and leadership effectiveness. Performance Improvement Quarterly, 21 (4), 75-94.
  • Hackman, J. R. & Oldham, G. R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60 (2), 159-170.
  • Iskandar, A.M. (2016). The effect of interpersonal communication intensity academic counselor and student learning motivation in stikes Mega Rezky Makassar. Retrieved from http://www.niu.edu/international/_images/Abdul%20Malik%20Iskandar.pdf.
  • Jorfi, H., Yaccob, H.F. & Shah, I.M. (2011). The relationship between demographic variables, emotional intelligence, communication effectiveness, motivation, and job satisfaction. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1 (1), 35-58.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. (4th Ed.). New York: The Guilford Press.
  • Koçak, O. (2013). Ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Lawler, E. (1969). Job design and employee motivation. J. D. Cook, S. J. Hepworth, T. D. Wall & P. B. Warr (Eds.). In The experience of work. A compendium and review of 249 measures and their use. London: Academic Press.
  • Locke, E.A. (1969). What is job satisfaction? Organizational Behavior and Human Performance, 4 (4), 309-336.
  • Locke, E.A. (1999). The essence of leadership: The four keys to leading successfully. New York: Lexington Books.
  • Mahaney, R.C. & Lederer, A.L. (2006). The effect of intrinsic and extrinsic rewards for developers on information systems project success. Project Management Journal, 37 (4), 42-54.
  • Miriti, J.K. (2011). The impact of communication on employee motivation in the Kenyan Public Service: A case study of Postal Cooperation of Kenya (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kenya Nairobi University.
  • Mishra, K, B.L. & Mishra, A. (2014). Driving employee engagement: The expanded role of international communication. International Journal of Business Communication, 51 (2), 183-202.
  • Morreale, S.P. (2007). Assessing motivation to communicate: Willingness to communicate and personal report of communication apprehension. (2nd Ed.). Washington D.C.: National Communication Association.
  • Mottaz, C.J. (1985). The relative importance of intrinsic and extrinsic rewards as determinants of work. The Sociological Quarterly, 26 (3), 365-385.
  • Nagy, M.S. (2007). What to do when you are dissatisfied with job satisfaction scales: A better way to measure job satisfaction. Retrieved from http://www.ipmaac.org/ acn/apr96/techaff.html.
  • Nobile, J.J.D. & McCormick, J. (2005). Job satisfaction and occupational stress in catholic primary schools. The Annual Conference of Australian Association for Research in Education. Sydney: Australian Association for Research in Education. Retrieved from http://www.aare.edu.au/05pap/den05203.pdf.
  • Northeastern University Traumatic Brain Injury Resource for Survivors and Caregives. (2016). Cognitive communication. Retrieved from http://www.northeastern.edu/nutraumaticbraininjury/cognitive-communication/
  • Orpen, C. (1997). The interactive effects of communication quality and job involvement on managerial job satisfaction and work motivation. The Journal of Psychology, 131 (5), 519-522.
  • Özdemir, F. (2006). Örgütsel iklimin iş tatmin düzeyine etkisi: Tekstil sektöründe bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Pincus, J.D. (1986). Communication satisfaction, job satisfaction and job performance. Human Communication Research, 12 (3), 395-419.
  • Pinder, C. (2008). Work motivation in organizational behaviour (2nd Ed.). New York: Psychology Press.
  • Planalp, S. (2009). Emotional communication. H.T. Reis ve S. Sprecher (Eds.). In Encylopedia of human relations. Retrieved from http://sk.sagepub.com/reference/humanrelationships/n159.xml
  • Preacher, K.J., & Hayes, A.F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40, 879-891.
  • Rajhans, K. (2012). Effective organizational communication: A key to employee motivation and performance. Interscience Management Review, 2 (2), 81-85.
  • Robbins, P.S. (1986). Organizational behavior (3rd Ed.). New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Robbins, P.S. (1991). Essentials of organizational behaviour: Concepts, controversies and applications. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Ryan, R. & Deci, E. (2000). Self-determination theory and facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  • Sabancı, A. (1994. Eğitim yönetiminde çift yönlü iletişim yönetilenleri motivasyon ve iş doyumu bakımından nasıl etkilemektedir? (Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Srivasta, R. (2014). The impact of communication skills of the manager on the motivation and work performance of the employees- A research study. Pacific Business Review International, 6 (9), 31-36.
  • Tella, A., Ayeni, C.O. & Popola, S.O. (2007). Work motivation, job satisfaction and organizational commitment of library personnel in academic and research libraries in Oyo State, Nigeria. Library Philosophy and Practice, 118, 1-16.
  • Toker, B. (2007). Demografik değişkenlerin iş tatminine etkileri: İzmir’deki beş ve dört yıldızlı otellere yönelik bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8 (1), 92-107.
  • Türkmen, İ. (1992). Etken iletişim modeli. Ankara: MPM Yayınevi.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Varol, M. (1993). Halkla ilişkiler açısından örgüt sosyolojisine giriş. 12. Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Vroom, V.H. (1964). Work and motivation. New York: Wiley.
  • Weiss, D.J., Dawis R.V., England G.W. & Lofquist, L.H. (1967). Manual for the Minnesota satisfaction questionnaire (Minnesota studies in vocational rehabilitations: xxii). Minnesota: University of Minnesota Bulletin, 45.
  • Wikipedia (2016). Behavioral communication. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/ Behavioral_communication
  • Yüksel, Ö. (2003). İnsan kaynakları yönetimi. Ankara. Gazi Kitabevi.

Okullarda İletişim Becerilerinin İş Motivasyonu ve İş Doyumu Üzerindeki Aracılık Etkisi

Yıl 2022, , 920 - 940, 26.09.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1026005

Öz

Alanyazın taraması ve iletişim becerileri ile iş motivasyonu ve iş doyumunun ilişkisini ortaya koyan araştırma sonuçlarının ışığı altında; bu araştırmada İzmir'de bulunan özel ve devlet okullarında görev alan yönetici ve öğretmenlerin ortaya koydukları iletişim becerileri ile iş motivasyonu ve iş doyumu algılarının ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde bir çalışmadır, amacı bakımından da hem tanımlayıcı hem de açıklayıcı niteliktedir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada yer alan değişkenler arasındaki kavramsal ilişkiler bir model üzerinde ifade edilmiştir ve araştırma sürecinde irdelenmiştir. Çalışma, gönüllülük esasına dayalı olarak amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenmiş 100 kişilik bir araştırma grubu ile yürütülmüştür. Bu amaçla, araştırmada İletişim Becerileri Envanteri ile İş Motivasyonu ve Minnesota İş Doyum Ölçekleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre iş motivasyonu-iş doyumu, iş motivasyonu-iletişim becerileri ve iletişim becerileri-iş doyumu arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu görülmüştür. Belirlenen araştırma modeline göre yönetici ve öğretmenlerin algıları değerlendirilirken içsel motivasyon algılarının diğer değişkenlere göre daha fazla olduğu, korelasyon değerleri arasında ise en yüksek ilişkinin genel iş motivasyonu ile duygusal iletişim arasında bulunduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda iletişim becerilerinin, iş motivasyonu ile iş doyumu üzerinde herhangi bir aracılık etkisi tespit edilememiştir. 

Kaynakça

  • Adonisi, M. (2003). The relationship between corporate entrepreneurship, market orientation, organisational flexibility and job satisfaction. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Pretoria Faculty of Economic and Management Sciences, South Africa. Retrieved from http://upetd.up.ac.za/thesis/available/etd-11252004-150603/unrestricted/00thesis.Pdf.
  • Akdoğan, E. (2002). Öğretim elemanlarının algıladıkları liderlik stilleri ile iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altindis, S. (2011). Job motivation and organizational commitment among the health professionals: A questionnaire survey. African Journal of Business Management, 5 (21), 8601-8609.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (2002). Bedenin dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bartsch, A. & Hübner, S. (2005). Towards a theory of emotional communication. Comparative Culture and Culture, 7 (4), 1-8.
  • Berberoğlu, G. (2006). Örgütleme. C. Koparal, (Ed.). Yönetim organizasyon içinde (s. 103-114). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Billings, J., et al. (2003). Assertive outreach teams in London: Staff experiences and perceptions. British Journal of Psychiatry,183, 139-147.
  • Brislin, R.W., MacNab, B., Worthley, R. & Kabigting, F. (2005). Evolving perceptions of Japanese workplace motivation. International Journal of Cross-Cultural Management, 5 (1), 87-104.
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. (11. Bs.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Burton, G.A., Pathak, D.S. & Zigli, R.M. (1976). The effects of organizational communication on job satisfaction and motivation factors for management. Journal of Management, 2 (2), 17-23.
  • Büyükgöz, T. (2008), Sektörel bazda kademe yöneticilerinin motivasyon düzeylerinin Herzberg’in çift faktör kuramı bağlamında değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Can, H., Akgün, A. ve Kavuncubaşı, Ş. (2001). Kamu ve özel kesimde insan kaynakları yönetimi. (4. Bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cutlip, S.M., Center, A.H. & Broom, G.M. (2005). Effective public relations. (9th Ed.). Prentice-Hall, USA.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı. (12. Bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Darjani, A., Soltani, H. & Pourroostai, M.A. (2014). Impact of the effectiveness of organizational communication on job satisfaction through job motivation of employee of Shiraz telecommunication company. WALIA Journal, 30 (53), 43-51.
  • Demir, K. (2003). Örgütlerde iletişim yönetimi. C. Elma ve K. Demir (Eds.). Yönetimde çağdaş yaklaşımlar uygulamalar ve sorunlar içinde (ss. 135-159). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Desa, N.M., Asaari, M.H.A.H., Razak, A.A. & Jabar, N.D.A. (2019). Communication and job satisfaction among workers in the department of trade union affairs in the Northern State of Malaysia. European Scientific Journal, 15 (28), 1-14.
  • Dündar, S., Özutku, H. ve Taşpınar, F. (2007). İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi: Ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 105-119.
  • Eren, E. (2000, Mayıs). Ödüllendirmede yeni düşünce boyutları. 8’inci Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Nevşehir.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. (7. Bs.). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ersanlı, S. ve Balcı S. (1998). İletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji ve Danışmanlık Dergisi, II (109), 7-12.
  • Ertan, H. (2008). Örgütsel bağlılık, iş motivasyonu ve performansı arasındaki ilişki: Antalya’da beş yıldızlı otel işletmelerinde bir inceleme. (Yayımlanmamış doktora tezi). Afyonkarahisar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Fatimah, H., Dharmawan, A.H., Sunartı, E. & Affandi M.J. (2015). The influence of communication and motivation factors on employee engagement in the generation X and Y. International Journal of Information Technologie and Business Management, 38 (1), 22-30.
  • Feinstein, A.H. & Vondrasek, D. (2007). A study of relationships between job satisfaction and organizational commitment among restaurant employees. Retrieved from http://hotel.unlv.edu/pdf/jobSatisfaction.pdf.
  • Fındıkçı, İ. (2003). İnsan kaynakları yönetimi. (5. Bs.). İstanbul: Alfa Kitabevi.
  • Gilley, A., Gilley, J.W. & McMillan, H.S. (2009). Organizational change: Motivation, communication, and leadership effectiveness. Performance Improvement Quarterly, 21 (4), 75-94.
  • Hackman, J. R. & Oldham, G. R. (1975). Development of the job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60 (2), 159-170.
  • Iskandar, A.M. (2016). The effect of interpersonal communication intensity academic counselor and student learning motivation in stikes Mega Rezky Makassar. Retrieved from http://www.niu.edu/international/_images/Abdul%20Malik%20Iskandar.pdf.
  • Jorfi, H., Yaccob, H.F. & Shah, I.M. (2011). The relationship between demographic variables, emotional intelligence, communication effectiveness, motivation, and job satisfaction. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1 (1), 35-58.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. (4th Ed.). New York: The Guilford Press.
  • Koçak, O. (2013). Ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Lawler, E. (1969). Job design and employee motivation. J. D. Cook, S. J. Hepworth, T. D. Wall & P. B. Warr (Eds.). In The experience of work. A compendium and review of 249 measures and their use. London: Academic Press.
  • Locke, E.A. (1969). What is job satisfaction? Organizational Behavior and Human Performance, 4 (4), 309-336.
  • Locke, E.A. (1999). The essence of leadership: The four keys to leading successfully. New York: Lexington Books.
  • Mahaney, R.C. & Lederer, A.L. (2006). The effect of intrinsic and extrinsic rewards for developers on information systems project success. Project Management Journal, 37 (4), 42-54.
  • Miriti, J.K. (2011). The impact of communication on employee motivation in the Kenyan Public Service: A case study of Postal Cooperation of Kenya (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kenya Nairobi University.
  • Mishra, K, B.L. & Mishra, A. (2014). Driving employee engagement: The expanded role of international communication. International Journal of Business Communication, 51 (2), 183-202.
  • Morreale, S.P. (2007). Assessing motivation to communicate: Willingness to communicate and personal report of communication apprehension. (2nd Ed.). Washington D.C.: National Communication Association.
  • Mottaz, C.J. (1985). The relative importance of intrinsic and extrinsic rewards as determinants of work. The Sociological Quarterly, 26 (3), 365-385.
  • Nagy, M.S. (2007). What to do when you are dissatisfied with job satisfaction scales: A better way to measure job satisfaction. Retrieved from http://www.ipmaac.org/ acn/apr96/techaff.html.
  • Nobile, J.J.D. & McCormick, J. (2005). Job satisfaction and occupational stress in catholic primary schools. The Annual Conference of Australian Association for Research in Education. Sydney: Australian Association for Research in Education. Retrieved from http://www.aare.edu.au/05pap/den05203.pdf.
  • Northeastern University Traumatic Brain Injury Resource for Survivors and Caregives. (2016). Cognitive communication. Retrieved from http://www.northeastern.edu/nutraumaticbraininjury/cognitive-communication/
  • Orpen, C. (1997). The interactive effects of communication quality and job involvement on managerial job satisfaction and work motivation. The Journal of Psychology, 131 (5), 519-522.
  • Özdemir, F. (2006). Örgütsel iklimin iş tatmin düzeyine etkisi: Tekstil sektöründe bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Pincus, J.D. (1986). Communication satisfaction, job satisfaction and job performance. Human Communication Research, 12 (3), 395-419.
  • Pinder, C. (2008). Work motivation in organizational behaviour (2nd Ed.). New York: Psychology Press.
  • Planalp, S. (2009). Emotional communication. H.T. Reis ve S. Sprecher (Eds.). In Encylopedia of human relations. Retrieved from http://sk.sagepub.com/reference/humanrelationships/n159.xml
  • Preacher, K.J., & Hayes, A.F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40, 879-891.
  • Rajhans, K. (2012). Effective organizational communication: A key to employee motivation and performance. Interscience Management Review, 2 (2), 81-85.
  • Robbins, P.S. (1986). Organizational behavior (3rd Ed.). New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Robbins, P.S. (1991). Essentials of organizational behaviour: Concepts, controversies and applications. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Ryan, R. & Deci, E. (2000). Self-determination theory and facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  • Sabancı, A. (1994. Eğitim yönetiminde çift yönlü iletişim yönetilenleri motivasyon ve iş doyumu bakımından nasıl etkilemektedir? (Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Srivasta, R. (2014). The impact of communication skills of the manager on the motivation and work performance of the employees- A research study. Pacific Business Review International, 6 (9), 31-36.
  • Tella, A., Ayeni, C.O. & Popola, S.O. (2007). Work motivation, job satisfaction and organizational commitment of library personnel in academic and research libraries in Oyo State, Nigeria. Library Philosophy and Practice, 118, 1-16.
  • Toker, B. (2007). Demografik değişkenlerin iş tatminine etkileri: İzmir’deki beş ve dört yıldızlı otellere yönelik bir uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8 (1), 92-107.
  • Türkmen, İ. (1992). Etken iletişim modeli. Ankara: MPM Yayınevi.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Varol, M. (1993). Halkla ilişkiler açısından örgüt sosyolojisine giriş. 12. Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Vroom, V.H. (1964). Work and motivation. New York: Wiley.
  • Weiss, D.J., Dawis R.V., England G.W. & Lofquist, L.H. (1967). Manual for the Minnesota satisfaction questionnaire (Minnesota studies in vocational rehabilitations: xxii). Minnesota: University of Minnesota Bulletin, 45.
  • Wikipedia (2016). Behavioral communication. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/ Behavioral_communication
  • Yüksel, Ö. (2003). İnsan kaynakları yönetimi. Ankara. Gazi Kitabevi.
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Dursun Eğriboyun 0000-0001-6239-0663

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Eğriboyun, D. (2022). Okullarda İletişim Becerilerinin İş Motivasyonu ve İş Doyumu Üzerindeki Aracılık Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 920-940. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1026005