Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reading the Once Upon Time in Anatolia Movie Over the Sense of Ambiguity

Yıl 2023, , 918 - 928, 26.09.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1068686

Öz

Ambiguity, which has a direct effect on the individual's ability to think and decide, has been treated as a basic motif many times in cinema, as in literature and other plastic arts, and has found its place in movies. In this direction, some films in which ambiguity is the subject of the study are mentioned, and the narrative structures of these works that work through ambiguity are mentioned. Then, the 2011 film Once Upon a Time in Anatolia, directed by Nuri Bilge Ceylan, which is the focus of the study, is discussed through the place of the feeling of ambiguity. For this, first of all, the nature of ambiguity was tried to be revealed, and then the relationship between human and ambiguity was mentioned. Later, the film, Once Upon a Time in Anatolia, which deals with ambiguity as a meaning-making element, is emphasized. In this study, it is examined in which moments Nuri Bilge Ceylan incorporates ambiguity into the narrative while creating his film and how he gives place to this emotion while constructing the semantic world of the film. The ambiguity that the director includes not only in terms of content but also in form while shaping the story of the film is also supported by some visual narrative elements throughout the film. The feeling of ambiguity that emerged during the night-long search of a body in the Anatolian steppe of a group of men makes its presence felt in the process that continues with the discovery of the body. Based on this feeling, the film also offers the opportunity to discuss concepts such as bureaucracy, masculinity, power, hierarchy and belonging. In this study, descriptive analysis method is adopted in the phase of evaluation.

Kaynakça

  • Arslan, U. T. (2012). Bozkırda Labirent, U. T. Arslan (ed.), Bir Kapıdan Gireceksin içinde (ss. 193-217), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Aytaç S. (2011). Bir Zamanlar Anadolu’da Hakikat Kırıntıları, Altyazı Aylık Sinema Dergisi Sayı 110: 28-31.
  • Baker U. (2009). Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Baker U. (2014) Sanat ve Arzu, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baker, U. (2011). Beyin Ekran, İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003). Modernlik ve Müphemlik (İ. Türkmen, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş Toplum, (Yavuz Alogan, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Camus A. (1965). İsveç Söylevi, (S. Eyüboğlu, Çev.), Tercüme dergisi içinde, Sayı 84: 18-53.
  • Çakır, B. (2007). Belirsizlik ve Korkunun Yeni Dünya Düzeninin Oluşmasına Katkısı. Sosyoloji Konferansları içinde, Sayı:36: 63-82.
  • Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik, (Özden Arıkan, Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Derrida, J. (2014). Hukukun Gücü: Otoritenin Mistik Temeli. A. Çelebi (haz.) Şiddetin eleştirisi üzerine içinde, (Z. Direk, çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Diken B., Gilloch G. ve Hammond C. (2018). Nuri Bilge Ceylan Sineması, (Çev. A. N. Bingöl), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Foucault. M. (2005). İktidar ve Özne: Seçme Yazılar 2 (O. Akınhay ve I. Ergüden), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gasset Y. O. (2011). İnsan ve Herkes (N. G. Işık, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kaplan, T. (2016). Varoluşsal Bir Yolculuk: Bir Zamanlar Anadolu’da, Sinefilozofi Dergisi içinde Sayı 2:125-146.
  • Kurtyılmaz, D. (2020). Modernliğin Müphem Öznelliği Çerçevesinde Bukalemun İnsan Zelig, Sinefilozofi Dergisi içinde, Özel Sayı: 110-129.
  • Özgül, T. ve Tahan K. (2014). Bir Ceset Arayışı Olarak Hatırlamanın Eleştirisi: Bir Zamanlar Anadolu’da Zaman, Mekân Ve Gerçeklik, Global Media Journal: TR Edition içinde. 4 (8): 241-259.
  • Savaş, H. (2013). Sinema ve Varoluşçuluk. İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Sünter, E. (2020). Sühreverdî’ye Göre Arınmanın Felsefesi “İnsan Felsefesi ve Etik Yönüne Dair Bir Değerlendirme”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (1) , 89-111.
  • Wallerstein, I. (2013) Bilginin Belirsizlikleri, (Berivan Alataş, Çev.) İstanbul: Sümer Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.

Bir Zamanlar Anadolu’da Filmini Belirsizlik Duygusu Üzerinden Okumak

Yıl 2023, , 918 - 928, 26.09.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1068686

Öz

Bireyin düşünme ve karar verme yetisi üzerinde doğrudan etkisi bulunan belirsizlik, edebiyatta ve diğer plastik sanatlarda olduğu gibi sinemada da pek çok kez temel bir motif olarak işlenmiş ve filmlerde kendisine yer bulmuştur. Bu doğrultuda çalışma içerisinde belirsizliğin konu edildiği kimi filmlere değinilerek bu eserlerin belirsizlik üzerinden işleyen anlatı yapılarından bahsedilmiştir. Ardından da çalışmanın odağını oluşturan Nuri Bilge Ceylan’ın yönetmenliğini üstlendiği 2011 yapımı Bir Zamanlar Anadolu’da filmi belirsizlik duygusunun yer edişi üzerinden ele alınmıştır. Bunun için öncelikle belirsizliğin doğası serimlenmeye çalışılarak insanın belirsizlikle kurduğu ilişkiden söz edilmiştir. Daha sonra belirsizliği anlam kurucu bir öğe olarak ele alan Bir Zamanlar Anadolu’da filminin üzerinde durulmuştur. Çalışmada Nuri Bilge Ceylan’ın filmini oluştururken belirsizliği hangi anlarda anlatıya dâhil ettiği ve filmin anlam dünyasını kurgularken bu duyguya ne şekilde yer verdiği irdelenmektedir. Yönetmenin, filmin öyküsünü şekillendirirken yalnızca içerik olarak değil aynı zamanda biçim olarak da yer verdiği belirsizlik, film süresince birtakım görsel anlatı unsurlarıyla da desteklenmektedir. Bir grup erkeğin Anadolu bozkırında gece boyu süren ceset arayışında ortaya çıkan belirsizlik duygusu, cesedin bulunmasıyla devam eden süreçte de varlığını hissettirmektedir. Film, bu duygudan hareket ederek bürokrasi, erkeklik, iktidar, hiyerarşi ve aidiyet gibi kavramların tartışılmasına da imkân sunmaktadır. Çalışmanın hazırlanmasında betimsel analiz metoduna başvurulmuştur.

Kaynakça

  • Arslan, U. T. (2012). Bozkırda Labirent, U. T. Arslan (ed.), Bir Kapıdan Gireceksin içinde (ss. 193-217), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Aytaç S. (2011). Bir Zamanlar Anadolu’da Hakikat Kırıntıları, Altyazı Aylık Sinema Dergisi Sayı 110: 28-31.
  • Baker U. (2009). Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Baker U. (2014) Sanat ve Arzu, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baker, U. (2011). Beyin Ekran, İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003). Modernlik ve Müphemlik (İ. Türkmen, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş Toplum, (Yavuz Alogan, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Camus A. (1965). İsveç Söylevi, (S. Eyüboğlu, Çev.), Tercüme dergisi içinde, Sayı 84: 18-53.
  • Çakır, B. (2007). Belirsizlik ve Korkunun Yeni Dünya Düzeninin Oluşmasına Katkısı. Sosyoloji Konferansları içinde, Sayı:36: 63-82.
  • Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik, (Özden Arıkan, Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Derrida, J. (2014). Hukukun Gücü: Otoritenin Mistik Temeli. A. Çelebi (haz.) Şiddetin eleştirisi üzerine içinde, (Z. Direk, çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Diken B., Gilloch G. ve Hammond C. (2018). Nuri Bilge Ceylan Sineması, (Çev. A. N. Bingöl), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Foucault. M. (2005). İktidar ve Özne: Seçme Yazılar 2 (O. Akınhay ve I. Ergüden), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gasset Y. O. (2011). İnsan ve Herkes (N. G. Işık, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kaplan, T. (2016). Varoluşsal Bir Yolculuk: Bir Zamanlar Anadolu’da, Sinefilozofi Dergisi içinde Sayı 2:125-146.
  • Kurtyılmaz, D. (2020). Modernliğin Müphem Öznelliği Çerçevesinde Bukalemun İnsan Zelig, Sinefilozofi Dergisi içinde, Özel Sayı: 110-129.
  • Özgül, T. ve Tahan K. (2014). Bir Ceset Arayışı Olarak Hatırlamanın Eleştirisi: Bir Zamanlar Anadolu’da Zaman, Mekân Ve Gerçeklik, Global Media Journal: TR Edition içinde. 4 (8): 241-259.
  • Savaş, H. (2013). Sinema ve Varoluşçuluk. İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Sünter, E. (2020). Sühreverdî’ye Göre Arınmanın Felsefesi “İnsan Felsefesi ve Etik Yönüne Dair Bir Değerlendirme”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (1) , 89-111.
  • Wallerstein, I. (2013) Bilginin Belirsizlikleri, (Berivan Alataş, Çev.) İstanbul: Sümer Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Film Eleştirisi
Bölüm Halkla İlişkiler - İletişim
Yazarlar

Özgür İpek 0000-0002-3337-7539

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA İpek, Ö. (2023). Bir Zamanlar Anadolu’da Filmini Belirsizlik Duygusu Üzerinden Okumak. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 918-928. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1068686