Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Preeminence of Durkheim's Right Hand over the Left Hand: Ziya Gökalp's Political Triumph Against Bourdieu's Opposition

Yıl 2024, , 207 - 216, 27.12.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1570680

Öz

While Pierre Bourdieu continues to perplex minds with his sociology as if the unique social theory of the French school has evolved into modern times or advanced a century with the aid of a time machine, the present text, which deals with his sociology in the context of that of an important thinker like Durkheim and compares it with Ziya Gökalp, aims to reveal that against Bourdieu's definition of welfare as "the left hand of the state," the concept actually possesses an aspect that keeps society together and almost contributes to the development of national feelings. More precisely, Ziya Gökalp's perspective and incorporation of the elements that reinforce societal cohesion as a contribution to the advancement of nationalist thought knows no bounds. Although Bourdieu asserts that the welfare state espouses an international perspective, he aligns with Durkheim's notion of patriotism in explaining the enhancement of living standards as a means of integration into the global system. In other words, Durkheim asserts that all state activities aimed at maintaining social cohesion are oriented towards patriotism. Bourdieu, however, characterizes these as a set of leftist activities, reflecting his perception of their underlying rationale. The present study aims to examine Durkheim's emphasis on patriotism, particularly as exemplified by Ziya Gökalp, who played a pivotal role in integrating our country into this process at a time when nation-states were emerging, and the national consciousness he sought to foster, particularly through a right-wing political stance, by positioning him in opposition to Bourdieu, who is regarded as Durkheim's Left Hand, and to demonstrate that it is Gökalp, not Bourdieu, whose ideas are more relevant in the present era.

Kaynakça

  • Ayyıldız, A. A. (2022). Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi Işığında Sosyal Çalışmayı Anlamak. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 261-284.
  • Bolay, S. H. (2009). Felsefe Doktrinleri ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bourdieu, P. (2006). Karşı Ateşler, (Halime Yücel), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015) Devlet Üzerine, (Ali Sümer, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Durkheim, E. (2005). Dinî Hayatın İlkel Biçimleri. (Fuat Aydın, Çev.). İstanbul: Ataç Yayınları.
  • Durkheim, E. (2014). Toplumsal İş Bölümü. (Ö. Ozankaya, Çev.). İstanbul: Cem Yayınları.
  • Durkheim, E. (2020). Ahlak Eğitimi. (Hüsen Portakal, Çev.). İzmir: Cem Yayınevi.
  • Gökalp, Z. (1976). “İcma-İ Siyasi İ’tizal-İ Siyasi”. Makaleler I. Haz. Ş. Beysanoğlu. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • Gökalp, Z. (1977). “Bir Kavmin Tedkikinde Takib Olunacak Usul”. Makaleler III. Haz. M. O. Durusoy. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gökalp, Z. (1981). “Dinin İçtimai Hizmetleri II”. Makaleler VIII. Haz. F. R. Tuncor. (54-58), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gökalp, Z. (1982). “Tarih Usulünde An’aneler”. Makaleler VII. Haz. Dr. M. A. Çay. (58-66), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gökalp, Z. (2007). “Türk Töresi”. Ziya Gökalp Kitaplar. Haz. M. S. Koz, vd. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gökalp, Z. (2010). Türkleşmek İslamlaşmak Muasırlaşmak, İstanbul: Alter Yayınları.
  • Göker, E. (2001). Durkheim’ın Sol Eli: P. Bourdieu’nün Muhalefeti. Praksis, (3), 228-251.
  • Mardin, Ş. (2003). İdeoloji, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mardin, Ş. (2010). Din ve İdeoloji, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Marx, K. (2000). Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı, (Sevim Belli, Çev), Ankara: Sol Yayınları.
  • Marx, K.- Engels, F. (2018). Alman İdeolojisi, (Olcay Geridönmez, Çev), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özbek, H. S. (1993). İnsan Felsefesi Açısından İdeoloji, İstanbul Üniversitesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul.
  • Palabıyık, A. (2011). Pierre Bourdieu Sosyolojisinde “Habitus”, “Sermaye” ve “Alan” Üzerine. Liberal Düşünce Dergisi(62), 1-21.
  • Parla, T. (2006). Ziya Gökalp, Kemalizm ve Türkiye`de Korporatizm, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Platon, (2019). Devlet, (M. A. Cimcoz, Çev), İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Söylemez, B. (2021). Platon ve Hegel’de Diyalektik, İstanbul Üniversitesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Şanlıoğlu, Ö. (2011). Sosyal Refah Devletinin Dünü, Bugünü Ve Geleceği: Almanya Örneği. Ankara: Detay Yayıncılık.

Durkheim'ın Sağ Eli'nin Sol Eli'ne Üstünlüğü: Bourdieu'nün Muhalefetine Karşı Ziya Gökalp'in Politik Zaferi

Yıl 2024, , 207 - 216, 27.12.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1570680

Öz

Pierre Bourdieu, Fransız ekolünün kendine has sosyolojisinin modern zamanlara evirilmiş veya zaman makinesiyle bir yüzyıl öteye gelmiş gibi sosyolojisi ile zihinleri allak bullak etmeye devam ederken, onun Durkheim gibi önemli bir düşünürün sosyolojisi bağlamında ele alarak, Ziya Gökalp ile karşılaştıran bu metnin maksadı, Bourdieu’nün “devletin sol eli” olarak tanımladığı refah kavramına karşın, refahın aslında toplumu bir arada tutan ve neredeyse milli duyguların gelişmesine katkı sunan bir yanının olduğunu ortaya koymaktır. Daha doğrusu Ziya Gökalp’in, toplumu bir arada tutan ne varsa, o olguları milliyetçi düşüncenin gelişmesine bir katkı olarak görmesi ve benimsemesi bir sınır tanımamaktadır. Her ne kadar Bourdieu, refah devletinin enternasyonal bir tutum takındığını iddia ederek Durkheim’ın vatanseverliği oluşturan her öğeyi bağrına bastığını gömüş olsa da, yaşam koşullarının iyileşmesini küresel sisteme entegre olmanın bir biçimi olarak açıklamaktadır. Yani, Durkheim’a göre devletin toplumu bir arada tutan bütün faaliyetleri vatanseverliğe yönelimken; Bourdieu bu faaliyetleri olması gereken gibi algılaması sebebiyle sol faaliyetler bütünü olarak tanımlamaktadır. Bizim amacımız da Durkehim’ın vatanseverliğe ilişkin vurgusunun özellikle ulus-devletlerin büyümeye başladığı dönemde ülkemizin bu sürece dahil olmasının yolunu açan Ziya Gökalp’i, özellikle sağ politik tavır üzerinden inşa etmeye çalıştığı ulus bilincini Durkheim’in Sol Eli olarak tanımlanan Bourdieu karşısına koyarak analiz etmek ve günümüze gelindiğinde aslında Bourdieu’nün değil Gökalp’in haklı olduğunu ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • Ayyıldız, A. A. (2022). Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi Işığında Sosyal Çalışmayı Anlamak. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 261-284.
  • Bolay, S. H. (2009). Felsefe Doktrinleri ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bourdieu, P. (2006). Karşı Ateşler, (Halime Yücel), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015) Devlet Üzerine, (Ali Sümer, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Durkheim, E. (2005). Dinî Hayatın İlkel Biçimleri. (Fuat Aydın, Çev.). İstanbul: Ataç Yayınları.
  • Durkheim, E. (2014). Toplumsal İş Bölümü. (Ö. Ozankaya, Çev.). İstanbul: Cem Yayınları.
  • Durkheim, E. (2020). Ahlak Eğitimi. (Hüsen Portakal, Çev.). İzmir: Cem Yayınevi.
  • Gökalp, Z. (1976). “İcma-İ Siyasi İ’tizal-İ Siyasi”. Makaleler I. Haz. Ş. Beysanoğlu. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • Gökalp, Z. (1977). “Bir Kavmin Tedkikinde Takib Olunacak Usul”. Makaleler III. Haz. M. O. Durusoy. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gökalp, Z. (1981). “Dinin İçtimai Hizmetleri II”. Makaleler VIII. Haz. F. R. Tuncor. (54-58), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gökalp, Z. (1982). “Tarih Usulünde An’aneler”. Makaleler VII. Haz. Dr. M. A. Çay. (58-66), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gökalp, Z. (2007). “Türk Töresi”. Ziya Gökalp Kitaplar. Haz. M. S. Koz, vd. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gökalp, Z. (2010). Türkleşmek İslamlaşmak Muasırlaşmak, İstanbul: Alter Yayınları.
  • Göker, E. (2001). Durkheim’ın Sol Eli: P. Bourdieu’nün Muhalefeti. Praksis, (3), 228-251.
  • Mardin, Ş. (2003). İdeoloji, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mardin, Ş. (2010). Din ve İdeoloji, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Marx, K. (2000). Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı, (Sevim Belli, Çev), Ankara: Sol Yayınları.
  • Marx, K.- Engels, F. (2018). Alman İdeolojisi, (Olcay Geridönmez, Çev), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özbek, H. S. (1993). İnsan Felsefesi Açısından İdeoloji, İstanbul Üniversitesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul.
  • Palabıyık, A. (2011). Pierre Bourdieu Sosyolojisinde “Habitus”, “Sermaye” ve “Alan” Üzerine. Liberal Düşünce Dergisi(62), 1-21.
  • Parla, T. (2006). Ziya Gökalp, Kemalizm ve Türkiye`de Korporatizm, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Platon, (2019). Devlet, (M. A. Cimcoz, Çev), İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Söylemez, B. (2021). Platon ve Hegel’de Diyalektik, İstanbul Üniversitesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Şanlıoğlu, Ö. (2011). Sosyal Refah Devletinin Dünü, Bugünü Ve Geleceği: Almanya Örneği. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Modernleşme Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Palabıyık 0000-0002-9209-9313

Bestami Bodruk Bu kişi benim 0009-0007-9212-2943

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2024
Kabul Tarihi 8 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Palabıyık, A., & Bodruk, B. (2024). Durkheim’ın Sağ Eli’nin Sol Eli’ne Üstünlüğü: Bourdieu’nün Muhalefetine Karşı Ziya Gökalp’in Politik Zaferi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(Ölümünün 100. Yılında Ziya Gökalp ve Sosyoloji Sempozyumu Özel Sayısı), 207-216. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1570680