The aim of this study is to define the cultural profiles varying based on the perceptions of the personnel in accommodation establishments, which are regarded as the pioneers of the tourism sector and detect the motivational differences and similarities in terms of motivation between types of cultures in these organizations. Within the framework of the study, the answer to the question “How the tools of motivation are ranked in terms of their level of importance between the personnel for whom the competing values framework in organizational culture differentiates. In order to collect the data from the sample determined within the study, the survey technique, which is one of the qualitative data collection methods, was adopted. Accordingly, the survey was conducted with 516 personnel who work in four or five start hotel establishments operating in Ankara. Within the scope of the study, it was determined that significant ranking differences existed in the tools of motivation between the personnel of accommodation establishments, which vary in terms of the competing values framework in organizational culture types.
Accommodation Establishments Organizational Culture Motivation
Bu araştırmanın amacı, turizm sektörünün
lokomotifi durumunda olan konaklama işletmelerinde çalışanların algıları
doğrultusunda farklılaşan kültür profillerini tanımlamak ve bu örgütlerin sahip
olduğu kültür türleri arasındaki motivasyonel açıdan oluşan farklılıkları ve
benzerlikleri tespit etmektir. Yapılan çalışmanın amacına uygun olarak
araştırmada, Rekabetçi Değerler Modeli örgüt kültürü tipleri açısından ayrılan
çalışanlar arasında önem derecelerine göre motivasyon araçları sıralaması
nasıldır? Sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırma kapsamında belirlenen
örneklemden verilerin toplanmasında nicel veri toplama yöntemlerinden olan
anket tekniği kullanılmıştır. Bu bağlamda Ankara’da faaliyet gösteren dört ve
beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan 516 kişiye anket uygulanmıştır. Araştırma
kapsamında rekabetçi değerler modeli örgüt kültürü tiplerine göre ayrılan
konaklama işletmeleri çalışanları arasında motivasyon araçlarına ilişkin göz
ardı edilmeyecek önem derecesinde sıralama farklılıklarının olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.