Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between the Parental Attitudes of Inmates and Perceived Parental Attitudes from their Parents

Yıl 2019, , 672 - 685, 30.09.2019
https://doi.org/10.32709/akusosbil.505170

Öz

This study aimed to examine relationship between
the parental attitudes of inmates’ and perceived parental attitudes from their
parents and self-esteem. 56 (28 women, 28 men) inmates took place in this
study. The data were gathered by using the “Socio-Demographic Data Form”, the
“Parenting Style Questionnaire”, the “Parental Attitude Scale” and the
“Rosenberg Self-Esteem Scale”. The data were analyzed by using t test for
independent groups and The Pearson product-moment correlation analysis. The
results of the study revealed that female inmates’ self-esteem was lower than
male inmates. Male inmates’ perception of maternal acceptance/interest/love
were higher than female inmates. Female inmates were more protective to their
children than male inmates. There were significant correlations between
perception of authoritarian attitude of parents and self-esteem. They did not affect
parent attitudes applications from their parent’s parent attitudes. Parent
attitudes which effect childhood, adolescent and adulthood revealed different
results in terms of inmates.

Kaynakça

  • Aebi, M.F., Tiago, M.M. ve Burkhardt, C. (2015). SPACE I – Council of Europe Annual Penal Statistics: Prison populations. Survey 2014. Strasbourg, Council of Europe.
  • Akister, J. ve Johnson, K. (2004). “The Parenting Task: Parent’s Concerns and Where They Would Seek Help”, Journal of Family Social Work, 8(2): 53-64.
  • Atalay-Yalçın, F. ve Türnüklü, A. (2011). “Algılanan Ana Baba Davranışları ve Çocuk Yetiştirme Tutumları Arasındaki Ilişki”, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(1): 717-735.
  • Balat, G.U. ve Akman, B. (2004). “Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2): 175-183.
  • Baybek H., ve Yavuz S. (2005). “Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi”, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 14: 73-95.
  • Bergman, A.J. ve Walker, E. (1995). “The Relationship Between Cognitive Functions and Behavioral Deviance in Children at Risk for Psychopathology”, Journal of Child Psychology & Psychiatry, 36: 265-278.
  • Berk, E. L. (2013). Çocuk Gelişimi (Çev: A. Dönmez), Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Bleidorn, W., Denissen, J., Gebauer, J., Arslan, R., Rentfrow, P., Potter, J., (2016). “Age and Gender Differences in Self-Esteem – A Cross-Cultural Window”, Journal of Personality and Social Psychology, 111(3): 396-410.
  • Budak S. (2003). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., vd. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 15. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chipman, S., Olsen, S.F., Klein, S. vd. (2000). Family Relations, Differences in Retrospective Perceptions of Parenting of Male And Female Inmates and Non-Inmates, Family Relations, 49 (1): 5-12.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda Benlik Saygısı, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Chubb, N. H., Fertman, C. I. ve Ross, J. L. (1997). Adolescent Self-Esteem and Locus of Control: A Longitudinal Study of Gender and Age Differences, Adolescence, 32: 113-129.
  • DeHart, T., Pelham, B. W. ve Tennen, H. (2006). “What Lies Beneath: Parenting Style and Implicit Self-Esteem”, Journal of Experimental Social Psychology, 42: 1-17.
  • Dökmen, Ü. (1985). “Aile İçi Iletişim Çatışmalarının Transactional ve Graph Analiz ile İncelenmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 18: 53-66.
  • Duru, A. (1995). İlkokul 5. Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygısı ile Ana Baba Tutumları Arasındaki Ilişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Ersen, H., İlnem, M. C., Havle, N., Yener, F., Karamustafalıoğlu, N. ve İpekçioğlu, D. (2011). Suç İşlemiş Kadınların Sosyodemografik Özellikleri Anne Baba Tutumları ve Öfke İfade Biçimlerinin Değerlendirilmesi, Klinik Psikiyatri, 14: 218-229.
  • Evrengöl, A., Canat, S. ve Köker, A. S. (1992). “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Psikolojik Özellikler ve Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişkiler”, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 45(3): 499-506.
  • Güngör, A. (1989). Lise Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerini Etkileyen Etmenler, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Haktanır, G. ve Baran, G. (1998). “Gençlerin Benlik Saygısı Düzeyleri ile Anne Baba Tutumlarını Algılamalarının İncelenmesi”, Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 5(3): 134-141.
  • Herz, L. ve Gullone, E. (1999). The Relationship Between Self-Esteem and Parenting Style: A Cross-Cultural Comparison of Australian and Vietnamese Australian Adolescents, Journal of Cross-Cultural Psychology, 30: 742-761.
  • Hoeve, M., Blokland, A., Dubas, J.S., Loeber, R., Gerris J. R. M.ve Van der Laan, P. H. (2008). Trajectories of Delinquency and Parenting Styles, Journal of Abnormal Child Psychology, 36: 223-235.
  • Hoeve, M., Dubas, J. S., Gerris, J. R. M., van der Laan, P. H. ve Smeenk, W. (2011). Maternal and Paternal Parenting Styles: Unique and Combined Links to Adolescent and Early Adult Delinquency, Journal of Adolescence, 34(5): 813-827.
  • Jonson-Reid, M. (2004). Child Welfare Services And Delinquency: The Need To Know More, Child Welfare, 83: 157-173.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1982). The Changing Value of Children in Turkey. (Pub. No. 60-E). Honolulu Hawaii: East-West Center.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar Z. (2016). Dünden Bugüne İnsan Ve İnsanlar-Sosyal Psikolojiye Giriş, İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Krull D. S. (2014). Introduction to Psychology. Charlotte, NC: Kona Publishing and Media Group.
  • Lipsey M.W. ve Derzon J.H. (1998). Predictors of Violent or Serious Delinquency in Adolescence and Early Adulthood: A Synthesis of Longitudinal Research, (Eds. R Loeber, DP Farrington), Serious and Violent Juvenile Offenders: Risk Factors and Successful Interventions (pp. 86-105). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
  • McKinney, C., Milone, M. ve Renk, K. (2011). Parenting and Late Adolescent Emotional Adjustment: Mediating Effects of Discipline and Gender, Child Psychiatry & Human Development, 42: 463-481.
  • McMullin J. A. ve Cairney J. (2004). Self-Esteem and the Intersection of Age, Class, and Gender, Journal of Aging Studies, 18: 75-90.
  • Milevsky, A., Schlechter, M., Netter, S. ve Keehn, D. (2007). Maternal and Paternal Parenting Styles in Adolescents: Associations with Self-Esteem, Depression and Life-Satisfaction, Journal of Child and Family Studies, 16: 39-47.
  • Moksnes, U.K., Moljord, I.E.O., Espnes, G.A. ve Byrne, D.G. (2010). The Association Between Stress and Emotional States in Adolescents: The Role of Gender and Self-Esteem, Personality and Individual Differences, 49: 430-435.
  • Mumola, C.J. (2000). Incarcerated Parents and Their Children. Bureau of Justice Statistics Special Report. Washington, DC: Department of Justice.
  • Pomerantz, E. M. ve Eaton, M. M. (2000). Developmental Differences in Children's Conceptions of Parental Control: They Love Me, But They Make Me Feel Incompetent, Merrill-Palmer Quarterly, 46: 140-167.
  • Radey, M. ve Randolph, K. A. (2009). Parenting Sources: How Do Parents Differ in Their Efforts to Learn About Parenting? Family Relations: An Interdisciplinary, Journal of Applied Family Studies, 58(5): 536-548.
  • Rosenfield S. (1989). The Effect of the Women’s Employment: Personnel Control and Sex Differences in Mental Health, Journal of Health and Social Behavior, 30: 77-91.
  • Rudy D. ve Grusec J.J. (2006). Authoritarian Parenting in Individualist and Collectivist Groups: Associations with Maternal Emotion and Cognition and Children’s Self-Esteem, Journal of Family Psychology, 20: 68-78.
  • Ryder, V. (1995). Parents and Their Children. United States: The Goodheart-Willcox Company, Inc.
  • Schultz, J. ve Vaughn, L. (1999). Brief Report: Learning to Parent: A Survey of Parents in an Urban Pediatric Primary Care Clinic, Journal of Pediatric Psychology, 24: 441-445.
  • Simons, R.L., Whitbeck, L.B., Conger, R.D. ve Chyi-In, W. (1991). “Intergenerational Transmission of Harsh Parenting”, Developmental Psychology, 27 (1): 159-171.
  • Spaccarelli S., Coatsworth J.D. ve Bowden B.S. (1995). Exposure to Serious Family Violence Among Incarcerated Boys: Its Association with Violent Offending and Potential Mediating Variables, Violence and Victims, 10: 163-182.
  • Steinberg, L., Blatt Eisengart, I. ve Cauffman, E. (2006). Patterns of Competence and Adjustment Among Adolescents from Authoritative, Authoritarian, Indulgent, and Neglectful Homes: A Replication in a Sample of Serious Juvenile Offenders, Journal of Research on Adolescence, 16(1): 47-58.
  • Steinberg, L., Lamborn, S.D., Darling, N. et al. (1994). Over-Time Changes in Adjustment and Competence Among Adolescents from Authoritative, Authoritarian, Indulgent, and Neglectful Families”, Child Development, 65: 754-770.
  • Sümer, N. ve Güngör, D. (1999). “Çocuk Yetiştirme Stillerinin Bağlanma Stilleri, Benlik Değerlendirmeleri ve Yakın İlişkiler Üzerindeki Etkisi”, Türk Psikoloji Dergisi, 14 (44): 35-58.
  • Suner-İkiz, E. (2000). Farklı Liselerdeki Ergenlerin Benlik Saygısı, Akademik Başarı ve Sürekli Kaygı Düzeyi Arasındaki İlişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi, İzmir.
  • Tunç, A. ve Tezer, E. (2006). Çocuk Yetiştirme Stilleri ve Benlik Saygısı Arasındaki Ilişki, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(25): 37-41.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Hükümlü ve Tutuklu Sayısı http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist (Erişim tarihi: 20.05.2019).
  • Walmsley, R. (2016). World Prison Population List. London: International Centre for Prison Studies.
  • Walmsley, R. (2015). World Female Imprisonment List. London: International Centre for Prison Studies.
  • Wasserman, G.A., Miller, L.S., Pinner, E. et al (1996). “Parenting Predictors of Early Conduct Problems in Urban, High-Risk Boys”, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35: 1227-1236.
  • Wilgenbush, T. ve Merrel, K.W. (1999). Gender Differences in Self-Concept Among Children and Adolescents: A Meta Analysis of Multidimensional Studies, School Psychology Quarterly, 14: 101-120.
  • Wilkinson R.B. (2004). The Role of Parental and Peer Attachment in the Psychological Health and Self-Esteem of Adolescents, Journal of Youth and Adolescence, 33: 479-493.
  • Yavuzer H. (2001). Ana-Baba ve Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Tutuklu/Hükümlülerin Ebeveynlik Tutumları ile Kendi Ebeveynlerinden Algıladıkları Ebeveynlik Tutumları Arasındaki İlişki

Yıl 2019, , 672 - 685, 30.09.2019
https://doi.org/10.32709/akusosbil.505170

Öz

Bu çalışmanın amacı, cezaevinde bulunan
tutuklu/hükümlülerin kendilerine uygulanan anne baba tutumları ile kendilerinin
çocuklarına uyguladıkları anne baba tutumları ve benlik saygıları arasındaki
ilişkinin araştırılmasıdır. Çalışmada 56 (28 kadın, 28 erkek) tutuklu/hükümlü
yer almıştır. Çalışmada “Sosyo-Demografik Bilgi Formu”, “Çocuk Yetiştirme
Stilleri Ölçeği”, “Ebeveyn Tutum Ölçeği” ve “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği”
kullanılmıştır. Bağımsız Gruplar İçin t Testi ve Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyon analizleri sonuçları, kadın tutuklu/hükümlülerin benlik saygısı
düzeylerinin daha düşük olduğu, çocukluklarında uygulanan anne kabul/ilgi/sevgi
boyutunun erkeklerde daha yüksek olduğu, kadın tutuklu/hükümlülerin çocuklarına
karşı daha aşırı koruyucu oldukları, çocukluklarında uygulanan otoriter tutum
ile benlik saygısı düzeyleri arasında anlamlı ilişkiler olduğu ve çocuklarına
uyguladıkları anne-baba tutumlarında kendi anne- babalarının tutumlarından
etkilenmedikleri görülmüştür. Bu çalışmada, çocukluk, ergenlik ve yetişkinliği
etkileyen bir süreç olan anne baba tutumları kadın ve erkek tutuklu/hükümlüler
açısından farklı sonuçlar ortaya çıkarmıştır.

Kaynakça

  • Aebi, M.F., Tiago, M.M. ve Burkhardt, C. (2015). SPACE I – Council of Europe Annual Penal Statistics: Prison populations. Survey 2014. Strasbourg, Council of Europe.
  • Akister, J. ve Johnson, K. (2004). “The Parenting Task: Parent’s Concerns and Where They Would Seek Help”, Journal of Family Social Work, 8(2): 53-64.
  • Atalay-Yalçın, F. ve Türnüklü, A. (2011). “Algılanan Ana Baba Davranışları ve Çocuk Yetiştirme Tutumları Arasındaki Ilişki”, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(1): 717-735.
  • Balat, G.U. ve Akman, B. (2004). “Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2): 175-183.
  • Baybek H., ve Yavuz S. (2005). “Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi”, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 14: 73-95.
  • Bergman, A.J. ve Walker, E. (1995). “The Relationship Between Cognitive Functions and Behavioral Deviance in Children at Risk for Psychopathology”, Journal of Child Psychology & Psychiatry, 36: 265-278.
  • Berk, E. L. (2013). Çocuk Gelişimi (Çev: A. Dönmez), Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Bleidorn, W., Denissen, J., Gebauer, J., Arslan, R., Rentfrow, P., Potter, J., (2016). “Age and Gender Differences in Self-Esteem – A Cross-Cultural Window”, Journal of Personality and Social Psychology, 111(3): 396-410.
  • Budak S. (2003). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., vd. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 15. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chipman, S., Olsen, S.F., Klein, S. vd. (2000). Family Relations, Differences in Retrospective Perceptions of Parenting of Male And Female Inmates and Non-Inmates, Family Relations, 49 (1): 5-12.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda Benlik Saygısı, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Chubb, N. H., Fertman, C. I. ve Ross, J. L. (1997). Adolescent Self-Esteem and Locus of Control: A Longitudinal Study of Gender and Age Differences, Adolescence, 32: 113-129.
  • DeHart, T., Pelham, B. W. ve Tennen, H. (2006). “What Lies Beneath: Parenting Style and Implicit Self-Esteem”, Journal of Experimental Social Psychology, 42: 1-17.
  • Dökmen, Ü. (1985). “Aile İçi Iletişim Çatışmalarının Transactional ve Graph Analiz ile İncelenmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 18: 53-66.
  • Duru, A. (1995). İlkokul 5. Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygısı ile Ana Baba Tutumları Arasındaki Ilişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Ersen, H., İlnem, M. C., Havle, N., Yener, F., Karamustafalıoğlu, N. ve İpekçioğlu, D. (2011). Suç İşlemiş Kadınların Sosyodemografik Özellikleri Anne Baba Tutumları ve Öfke İfade Biçimlerinin Değerlendirilmesi, Klinik Psikiyatri, 14: 218-229.
  • Evrengöl, A., Canat, S. ve Köker, A. S. (1992). “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Psikolojik Özellikler ve Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişkiler”, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 45(3): 499-506.
  • Güngör, A. (1989). Lise Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerini Etkileyen Etmenler, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Haktanır, G. ve Baran, G. (1998). “Gençlerin Benlik Saygısı Düzeyleri ile Anne Baba Tutumlarını Algılamalarının İncelenmesi”, Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 5(3): 134-141.
  • Herz, L. ve Gullone, E. (1999). The Relationship Between Self-Esteem and Parenting Style: A Cross-Cultural Comparison of Australian and Vietnamese Australian Adolescents, Journal of Cross-Cultural Psychology, 30: 742-761.
  • Hoeve, M., Blokland, A., Dubas, J.S., Loeber, R., Gerris J. R. M.ve Van der Laan, P. H. (2008). Trajectories of Delinquency and Parenting Styles, Journal of Abnormal Child Psychology, 36: 223-235.
  • Hoeve, M., Dubas, J. S., Gerris, J. R. M., van der Laan, P. H. ve Smeenk, W. (2011). Maternal and Paternal Parenting Styles: Unique and Combined Links to Adolescent and Early Adult Delinquency, Journal of Adolescence, 34(5): 813-827.
  • Jonson-Reid, M. (2004). Child Welfare Services And Delinquency: The Need To Know More, Child Welfare, 83: 157-173.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1982). The Changing Value of Children in Turkey. (Pub. No. 60-E). Honolulu Hawaii: East-West Center.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar Z. (2016). Dünden Bugüne İnsan Ve İnsanlar-Sosyal Psikolojiye Giriş, İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Krull D. S. (2014). Introduction to Psychology. Charlotte, NC: Kona Publishing and Media Group.
  • Lipsey M.W. ve Derzon J.H. (1998). Predictors of Violent or Serious Delinquency in Adolescence and Early Adulthood: A Synthesis of Longitudinal Research, (Eds. R Loeber, DP Farrington), Serious and Violent Juvenile Offenders: Risk Factors and Successful Interventions (pp. 86-105). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
  • McKinney, C., Milone, M. ve Renk, K. (2011). Parenting and Late Adolescent Emotional Adjustment: Mediating Effects of Discipline and Gender, Child Psychiatry & Human Development, 42: 463-481.
  • McMullin J. A. ve Cairney J. (2004). Self-Esteem and the Intersection of Age, Class, and Gender, Journal of Aging Studies, 18: 75-90.
  • Milevsky, A., Schlechter, M., Netter, S. ve Keehn, D. (2007). Maternal and Paternal Parenting Styles in Adolescents: Associations with Self-Esteem, Depression and Life-Satisfaction, Journal of Child and Family Studies, 16: 39-47.
  • Moksnes, U.K., Moljord, I.E.O., Espnes, G.A. ve Byrne, D.G. (2010). The Association Between Stress and Emotional States in Adolescents: The Role of Gender and Self-Esteem, Personality and Individual Differences, 49: 430-435.
  • Mumola, C.J. (2000). Incarcerated Parents and Their Children. Bureau of Justice Statistics Special Report. Washington, DC: Department of Justice.
  • Pomerantz, E. M. ve Eaton, M. M. (2000). Developmental Differences in Children's Conceptions of Parental Control: They Love Me, But They Make Me Feel Incompetent, Merrill-Palmer Quarterly, 46: 140-167.
  • Radey, M. ve Randolph, K. A. (2009). Parenting Sources: How Do Parents Differ in Their Efforts to Learn About Parenting? Family Relations: An Interdisciplinary, Journal of Applied Family Studies, 58(5): 536-548.
  • Rosenfield S. (1989). The Effect of the Women’s Employment: Personnel Control and Sex Differences in Mental Health, Journal of Health and Social Behavior, 30: 77-91.
  • Rudy D. ve Grusec J.J. (2006). Authoritarian Parenting in Individualist and Collectivist Groups: Associations with Maternal Emotion and Cognition and Children’s Self-Esteem, Journal of Family Psychology, 20: 68-78.
  • Ryder, V. (1995). Parents and Their Children. United States: The Goodheart-Willcox Company, Inc.
  • Schultz, J. ve Vaughn, L. (1999). Brief Report: Learning to Parent: A Survey of Parents in an Urban Pediatric Primary Care Clinic, Journal of Pediatric Psychology, 24: 441-445.
  • Simons, R.L., Whitbeck, L.B., Conger, R.D. ve Chyi-In, W. (1991). “Intergenerational Transmission of Harsh Parenting”, Developmental Psychology, 27 (1): 159-171.
  • Spaccarelli S., Coatsworth J.D. ve Bowden B.S. (1995). Exposure to Serious Family Violence Among Incarcerated Boys: Its Association with Violent Offending and Potential Mediating Variables, Violence and Victims, 10: 163-182.
  • Steinberg, L., Blatt Eisengart, I. ve Cauffman, E. (2006). Patterns of Competence and Adjustment Among Adolescents from Authoritative, Authoritarian, Indulgent, and Neglectful Homes: A Replication in a Sample of Serious Juvenile Offenders, Journal of Research on Adolescence, 16(1): 47-58.
  • Steinberg, L., Lamborn, S.D., Darling, N. et al. (1994). Over-Time Changes in Adjustment and Competence Among Adolescents from Authoritative, Authoritarian, Indulgent, and Neglectful Families”, Child Development, 65: 754-770.
  • Sümer, N. ve Güngör, D. (1999). “Çocuk Yetiştirme Stillerinin Bağlanma Stilleri, Benlik Değerlendirmeleri ve Yakın İlişkiler Üzerindeki Etkisi”, Türk Psikoloji Dergisi, 14 (44): 35-58.
  • Suner-İkiz, E. (2000). Farklı Liselerdeki Ergenlerin Benlik Saygısı, Akademik Başarı ve Sürekli Kaygı Düzeyi Arasındaki İlişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek lisans Tezi, İzmir.
  • Tunç, A. ve Tezer, E. (2006). Çocuk Yetiştirme Stilleri ve Benlik Saygısı Arasındaki Ilişki, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(25): 37-41.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Hükümlü ve Tutuklu Sayısı http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist (Erişim tarihi: 20.05.2019).
  • Walmsley, R. (2016). World Prison Population List. London: International Centre for Prison Studies.
  • Walmsley, R. (2015). World Female Imprisonment List. London: International Centre for Prison Studies.
  • Wasserman, G.A., Miller, L.S., Pinner, E. et al (1996). “Parenting Predictors of Early Conduct Problems in Urban, High-Risk Boys”, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35: 1227-1236.
  • Wilgenbush, T. ve Merrel, K.W. (1999). Gender Differences in Self-Concept Among Children and Adolescents: A Meta Analysis of Multidimensional Studies, School Psychology Quarterly, 14: 101-120.
  • Wilkinson R.B. (2004). The Role of Parental and Peer Attachment in the Psychological Health and Self-Esteem of Adolescents, Journal of Youth and Adolescence, 33: 479-493.
  • Yavuzer H. (2001). Ana-Baba ve Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Felsefe
Yazarlar

Ayşe Belgin Aksoy 0000-0003-2675-855X

Kızbes Meral Kılıç 0000-0002-4209-2615

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Aksoy, A. B., & Kılıç, K. M. (2019). Tutuklu/Hükümlülerin Ebeveynlik Tutumları ile Kendi Ebeveynlerinden Algıladıkları Ebeveynlik Tutumları Arasındaki İlişki. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 672-685. https://doi.org/10.32709/akusosbil.505170